Står era hästar inne om det är kallt ute?

Min häst ska ut varje morgon oavsett väder och vind!
Sen beror det på omständigheterna hur länge han får vara ute.
Är det riktigt kallt och grinigt, får han komma in till lunch.
Kan väl tillägga att han brukar vara ute till em, vid -25, utan att må det minsta dåligt.
Snöar/regnar det har han halskrage oxå.
 
Det har hänt några gånger att hästarna varit inne p g a vädret. Vi hade riktig storm här för ett tag sedan så man knappt kunde gå framåt själv, allt bara flög omkring ute. Då fick dom vara inne, sen var det -20 grader förra veckan och två av hästarna åkte in på travet och kördes så dom andra två fick vara inne tills dom kom hem, för att det inte skulle frysa i stallet.
Vill inte att det ska frysa, har varit med om det en gång...visst bära hinkar kan man väl göra, men ledningarna kan faktiskt frysa sönder också och då sprutar det vatten....så vart det för oss och det vill jag inte vara med om igen...så är det svinkallt måste minst 2 hästar vara inne, då växlar vi.
 
Mina hästar får alltid gå ut oavsett väder!!

Dom har täcken som är anpassade efter väderlek. Hästarna går ut vid 6.30 tiden de dagar jag jobbar fm och sen är dom ute till kvällen. Undantag är om regnet står som spön i backen eller det är extremt kallt -25, då får dom komma in tidigare.

Mina hästar har tillgång till hö i hagen så att dom alltid kan hålla sig i värmen genom att äta. Sen busar dom ganska rejält också. :devil:

Dom skulle bli galen att stå och titta i boxväggen om dom inte fick vara ute. :crazy:
 
Är det -20 ute men stilla skulle hon få gå ut.
Däremot är det -15 o blåser rejält, då får hon stanna inne :)
 
Våra hästar är ute dagligen.ger bara xtra hö eller halm ute.
Dom kanske inte är ute lika länge,men nu var det länge sedan det var så kallt att vi måste ta in dom p.g.a.av kylan.Kan inte minnas det ensengång. :bow:
 
Hästarna går ute oavsett. Det var -27 för någon/några dagar sedan och de var ute som vanligt.

När jag hade dem hemma kunde jag ha dem inne om det var världens snöstorm, men det hände sällan.
 
Jag har kallstall och inget rinnande vatten i stallet, så vitsen att ha hästarna inne för det är kallt är lika med noll. Det är lika kallt inne som ute. Så de går ute om det så är minus 35 grader (kallare har vi aldrig haft här). Kallast är det dessutom oftast på nätterna när de står inne iaf (och då i den kylan).

Enda gången de står inne annat än av medicinska skäl eller så är när det blåser storm (dels vill jag inte de ska få saker i huvudet, dels blir stallporten för stort vindfång då).

När det blåser HÅRT och regnar/snöar samt är runt nollan så kommer de in tidigare, då fryser de så förbannat ofta. Men just ren KYLA är inget problem, de kommer in varma och gosiga men med rimfrost lite här och var.

Just att hästarna står inne för vattnet fryser annars tycker jag dock verkar ganska vanligt. Jag kan förstå att man inte vill ha sönderfrusna vattenledningar, men jag anser ändå det är fel. Skaffa elslingor som värmer ledningarna, cirkulerande vatten eller bär hinkar då. Hålla hästarna inne för att hålla stalltemperaturen uppe så vattnet inte fryser är en av de sämsta anlendingar jag vet att ha hästar inne!
 
Läst hela tråden nu, och som jag förstått det har en del sina hästar inne när det är minus 20 och under, men inet för vattnets skull utan för hästarnas (???). Hur resonerar ni då?

Ingen av mina, varken klippta och täckade (och frusna) valacken eller otäckade fölet fryser när det bara är kallt. Det kan vara minus 30, de fryser iaf inte. Utan det är nederbörd och vind med temp kring nollan som ger skakande, frusna hästar.

De har ständigt fri tillgång på stråfoder så de kan äta sig varma dock.
 
Det har aldrig hänt att hästarna har fått stå inne (bodde förut i Jämtland) pga av kyla. Hästar tål kyla bra bara de inte är blöta och står i drag.
 
de får nog så gott som alltid gå ute oavsett vädret. nån gång har de fått stå inne om det blåst väldigt hårt och störtregnat, men de händer ju så gott som aldrig. och om de står inne får de i vilket fall som helst bli motionerade så de inte behöver stå still hela dan.
 
har islandshäst som vill gå ute, när han står inne svettas han bara
 
Om det så skulle vara 30- skulle jag släppa ut mina hästar minst ett par timmar.
Dom skulle bli galna av att stå inne en hel dag + natt.

Herregud. Hästar är inte gjorda av porslin.
 
Om det är snöstorm släpper man ju inte ut hästarna, det tycker ju varken dem eller man själv är roligt, det blir mest olustigt och så fryser dem!
Men att ha en smärtgräns som går på grader - det verkar ju korkat! Det kan vara -15 men vindstilla och sol; jag vet själv med mig att mina hästar vill gärna gå ut och busa då! =)
Mina hästar skulle stanna i dörröppningen om jag försökte ta ut dem i -20 och snöstorm! Dom är lite kinkiga av sig =)
 
Han får alltid gå ut.. Men när det är -35 eller kallare så är han inte ute lika länge.. I normala fall går han ute från 07.30-18 (minus nån timme om jag rider honom svettig).. När det är -35 eller kallare så går han ute från 11/12- 15/16...
 
Mina hästar är inne dom dagar dom själva vänder i porten och går in igen, före dom kommit ut på stallplan. :D
Det är inte ofta, men det har hänt. Starkvind och nederbörd (eller en kombination av detta) är värre än kyla.
Dock så får dom gå ut när jag skottar boxen, dom dagar dom står inne, men kan då välja själv ifall dom vill stanna under tak i porten eller gå ut på stallplan.
 
JAG har en enormt låg smärtgräns.. tål ej blåst, regn, kyla & snöstorm, mycket p.g.a reumatism :crazy:

Hästarna har inte reumatism.. ut som vanligt oavsett väder och temperatur, får fri tillgång av hö och tas in ngt tidigare om det är ett *extremt* oväder (högst sällan), en gamling har då täcke.

I stallet har vi en värmefläkt som räddar vattenrören på dagarna vid mer än -15 utomhus.
 
Alltid ute oavsett väder, däremot så kan tiden förkortas för att stallet fryser :crazy:

Unghästarna ser ut som tre isbitar när det är snorkallt, frost överallt men de är hemskt nöjda så länge det finns mat och står UTE, inte i ladan :)
 
Våra hästar får alltid gå ut, oavsett vilket väder det är..
Brukar inte korta tiden dom får va ute för att det är dåligt väder heller, på med täcke bara o ut! ;)
Dom VILL ju komma ut oxå, min skulle bli jätteledsen om han fick stå inne.. Tror han skulle trivas allra bäst om han fick vara ute dygnet runt.. :D
 
bor ju längst ner i söder så de händer inte här...

däremot harvi regn,blåst,fukigt luft om gör att de e betydligt värre än temp på tex -10
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 070
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp