stark på uteritt med andra hästar

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare eken1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 1 078

Bukefalos 30 år!

Två veckor på bete försämrar inte konditionen utan han har lika bra kondition som före betet och om han stått i två veckor så har han gott om överskottsenergi. Om du ska rida ut med andra, kan du ta in honom tidigare och rida själv på banan så han motioneras i en 30 minuter - en timme innan ni rider ut? Träna på övergångar så han lyssnar på dig först?
den ritten vi rider ut tar en timme eller lite mer att rida och en bit på vägen tills man kommer till själva skogen. den andra vägen som bara är en raksträcka som man bruka kunna rida på har blivit hård och stenar så där får man inte rida. vet inte hur stallchefen tycker om att rida 2 timmar, speciellt nu i värmen. men tack på tipset! ska fundera på det.

den ritten vi rider ut tar en timme eller lite mer att rida och en bit på vägen tills man kommer till själva skogen. den andra vägen som bara är en raksträcka som man bruka kunna rida på har blivit hård och stenar så där får man inte rida. vet inte hur stallchefen tycker om att rida 2 timmar, speciellt nu i värmen. men tack på tipset! ska fundera på det.
Ni kan ju rida på kvällstid när det är svalare?

Rodrigo Pessoa hade en häst som han var tvungen att longera 30 minuter före varje gång han skulle rida rida honom och då var Rodrigo en av världens bästa hoppryttare. Jag undrar om det var Baloubet du Rouet, den häst som vann WC i hoppning inte mindre än tre gånger tillsammans med Rodrigo.

1784031837271.webp

Lugn och fin utanför arenorna men svårriden.

Ni kan ju rida på kvällstid när det är svalare?

Rodrigo Pessoa hade en häst som han var tvungen att longera 30 minuter före varje gång han skulle rida rida honom och då var Rodrigo en av världens bästa hoppryttare. Jag undrar om det var Baloubet du Rouet, den häst som vann WC i hoppning inte mindre än tre gånger tillsammans med Rodrigo.

Visa bifogad fil 188104

Lugn och fin utanför arenorna men svårriden.

Jag kommer ihåg när Nelson Pessoa något år hade med sig Baloubet till Falsterbo för att uppfostra honom lite. Nej inte som i 'uppfostra' honom utan red till honom för Rodrigo.

Rider man själv om man har sin mamma med? 🤔 Tänker att man har den regeln för säkerheten så att ingen ramlar av och blir liggande i skogen när man är ensam.
Kan vara värt att fråga om det räknas att ens mamma är med även om hon inte också rider.

Min medryttarhäst blir stark i sällskap. Han är som två olika hästar om man rider ensam eller med sällskap...
På honom fungerar det bäst om jag galopperar först. Rider jag bakom någon vill han rejsa. För mig funkar det även bättre om jag inte ligger precis bakom någon annan häst. Alltså att jag håller ett avstånd på kanske 20 - 30 meter. Ägaren upplever dock att han drar på ännu mer om hon gör så. Så vi verkar kunna göra på olika sätt beroende på vem som rider. Så vet du om det är någon skillnad beroende på om du rider först eller bakom,eller håller avstånd? Men det kanske ändå inte fungerar om de övriga vill ösa på.

Rider man själv om man har sin mamma med? 🤔 Tänker att man har den regeln för säkerheten så att ingen ramlar av och blir liggande i skogen när man är ensam.
Kan vara värt att fråga om det räknas att ens mamma är med även om hon inte också rider.
jo vi har frågat om det men stallchefen tycker att när hon går/cyklar med så blir det fortfarande ensam för de ingen annan häst som är med 😔.. jag får rida ut nån gång själv nu på sommaren och idag red jag ut och mamma cykla med. de gick jätte bra! vi hitta en ny ridväg, ny för mig iallafall,, men va jobbigt med alla flugor, flugspray är lite scam asså..

Min medryttarhäst blir stark i sällskap. Han är som två olika hästar om man rider ensam eller med sällskap...
På honom fungerar det bäst om jag galopperar först. Rider jag bakom någon vill han rejsa. För mig funkar det även bättre om jag inte ligger precis bakom någon annan häst. Alltså att jag håller ett avstånd på kanske 20 - 30 meter. Ägaren upplever dock att han drar på ännu mer om hon gör så. Så vi verkar kunna göra på olika sätt beroende på vem som rider. Så vet du om det är någon skillnad beroende på om du rider först eller bakom,eller håller avstånd? Men det kanske ändå inte fungerar om de övriga vill ösa på.
jag har inte testat rida längst bak i ledet, jag vill testa det så det inte är nån annan bak i rumpan på min häst. när jag red ut i lördags med dom andra så hamna vi lite längre bak då dom före mig va storhästar.. men också är jag lite tveksam för förut när jag red ut med andra förra året så gick vi i en skogsstig, och hästen som gick först va också storhäst så tillslut kunde vi inte se dom och då blev min häst lite orolig och så. så de sluta med jag gick hem till fots istället medan dom andra fortsatte.

jag kanske bara är jätte löjlig nu men dehär är hur jag känner.

jag har inte testat rida längst bak i ledet, jag vill testa det så det inte är nån annan bak i rumpan på min häst. när jag red ut i lördags med dom andra så hamna vi lite längre bak då dom före mig va storhästar.. men också är jag lite tveksam för förut när jag red ut med andra förra året så gick vi i en skogsstig, och hästen som gick först va också storhäst så tillslut kunde vi inte se dom och då blev min häst lite orolig och så. så de sluta med jag gick hem till fots istället medan dom andra fortsatte.

Om du kommer efter kan ni ju bara jogga ikapp de andra med jämna mellanrum istället för att hamna långt bakom :)

Dålig stil, rider man ut tillsammans får man anpassa sig så alla kan följa med och inte lämna någon bakom.

Har inte läst hela tråden. Du har fått jättebra tips!
Har du testat ställa hästen under uteritten? En stund höger. En stund vänster. Rakt. Sen vänster. Höger osv. Olika lång tid utan mönster.
Tänker då kanske hästen får lite annat att tänka på och kanske inte har tid spring skvätt

Har inte läst hela tråden. Du har fått jättebra tips!
Har du testat ställa hästen under uteritten? En stund höger. En stund vänster. Rakt. Sen vänster. Höger osv. Olika lång tid utan mönster.
Tänker då kanske hästen får lite annat att tänka på och kanske inte har tid spring skvätt
jag har inte testat de faktiskt! ska göra det när jag får chansen igen!😊

red ut med en tjej på stallet igår. hon vill rida lugnare och inte full fart hela tiden,, lite som jag. det gick jätte bra! bara att de kanske blev lite fort i galoppen i en liten uppförsbacke, men det gick bra! har nog aldrig galopperat så fort 🙈

men jag hade det andra bettet (kimblewick), med tillstånd av stallchefen såklart och det va betydligt mycket enklare att få stopp! behövde inte dra mycket alls och det kändes bra. nu kanske han inte va lika stark då hästen som tjejen red är ju dponny som min häst så dom går ungefär lika snabbt, så vi hamna inte långt bak. hennes häst är ju också supersnäll så de va ingen fara om vi kom för nära ibland.

men jag och hon jag red med är inte sådär "kompisar", så de va lite tyst och stelt under ritten,, ska våga skriva till henne och fråga om vi ska rida ut igen i veckan.

ska testa ställa hästen då några gånger efter vi har galopperat, då brukar han tagga till lite 😊

Har inte läst så noga, har ni någon gräns på hur länge ni får vara ute?

Jag tycker om att sätta heta/starka/hoppiga hästar i en stadig trav, inte särskilt snabbt utan vanlig arbetstrav, och fortsätta så en bra stund. Saktar av för branta nedförsbackar och vid andra situationer då det behövs (bra om du har kimbelwicket till det), men ändå huvudsakligen arbetstrav. Kan även galoppera men det förutsätter att hästen inte drar iväg, så kan bli senare in på rundan om den är sådan lagd. Upplever att cirka tre timmar av sådan ridning får de allra flesta hästar att bli rätt så fogliga. Klart att detta förutsätter att hästen även har en rimlig grundkondition och träningsnivå, det ska inte skada den. Men hästar är ganska så uthålliga och en ridskolehäst lär vara hyfsat vältränad.

När de är vana vid sådana rundor brukar de inte vara särskilt heta eller starka senare heller. Det blir liksom inget speciellt att vara ute och varken trava, skritta eller galoppera.

Även tipset om att ställa hästen är bra. Nu vet jag inte hur långt du kommit i ridningen, men en bra grundbroms för de allra flesta hästar, framförallt i galopp, är att ställa hästen och flytta den utåt. Tänk typ skänkelvikning. Det är inte så som jag helst vill bromsa men det är en bra metod att känna till.

jag har inte testat de faktiskt! ska göra det när jag får chansen igen!😊

red ut med en tjej på stallet igår. hon vill rida lugnare och inte full fart hela tiden,, lite som jag. det gick jätte bra! bara att de kanske blev lite fort i galoppen i en liten uppförsbacke, men det gick bra! har nog aldrig galopperat så fort 🙈

men jag hade det andra bettet (kimblewick), med tillstånd av stallchefen såklart och det va betydligt mycket enklare att få stopp! behövde inte dra mycket alls och det kändes bra. nu kanske han inte va lika stark då hästen som tjejen red är ju dponny som min häst så dom går ungefär lika snabbt, så vi hamna inte långt bak. hennes häst är ju också supersnäll så de va ingen fara om vi kom för nära ibland.

men jag och hon jag red med är inte sådär "kompisar", så de va lite tyst och stelt under ritten,, ska våga skriva till henne och fråga om vi ska rida ut igen i veckan.

ska testa ställa hästen då några gånger efter vi har galopperat, då brukar han tagga till lite 😊
Vad skönt. Om hon också gillar lite lugnare turer kanske hon tycker att du är ett bra sällskap 😊.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka