Bukefalos 28 år!

Starkt hundförarbälte

paradiset

Trådstartare
Min kompis har en tik som är grymt stark och när hon blir stressad eller uppspelt så drar hon. Eftersom hon drar sönder resårbanden på alla dragbälten så undrar jag om det finns ngt där man fäster hundens koppel direkt i maggjorden med stretchkoppel istället? Hon har mitt gamla från som är så. En snurrande ring mitt på bältet men hela bältet är oxå elastiskt vilket är jättedumt för det spelar ingen roll hur mycket man drar åt.
 
Min kompis har en tik som är grymt stark och när hon blir stressad eller uppspelt så drar hon. Eftersom hon drar sönder resårbanden på alla dragbälten så undrar jag om det finns ngt där man fäster hundens koppel direkt i maggjorden med stretchkoppel istället? Hon har mitt gamla från som är så. En snurrande ring mitt på bältet men hela bältet är oxå elastiskt vilket är jättedumt för det spelar ingen roll hur mycket man drar åt.

Jag har ett gammalt segerbaden bälte tror jag det är. Det är helt oelastiskt. Kan fota senare om du vill se, för att leta efter något liknande? Mitt hittade jag på tradera.
 
Limex har iaf ett jättebra. Sambon har ett midjebälte från dom när han är ute med våra unghundar. De drar som tusan. Två Schäfrar på 30 pannor samtidigt i var sitt stretchkoppel. Midjebältet är inte alls stretchigt och sitter stadigt på höften. Finns öglor för flera koppel. Vårat är nog två år minst nu och har inte blivit påverkat av hundarna ännu.
 
Mitt Limex-bälte har hållt i snart fyra år, jag är jättenöjd! Flatten blir stark så in i Norden när vi går men det håller bra. Baggen säljer resår man kan byta med (Som även passar i Limexbältet), den starkaste resåren borde fungera bra.

Bältet är stadigt och resåren löper invändigt i en kanal, och bältet spänns fast med ett brett oelastiskt band och knäppe.
 
Min kompis har en tik som är grymt stark och när hon blir stressad eller uppspelt så drar hon. Eftersom hon drar sönder resårbanden på alla dragbälten så undrar jag om det finns ngt där man fäster hundens koppel direkt i maggjorden med stretchkoppel istället? Hon har mitt gamla från som är så. En snurrande ring mitt på bältet men hela bältet är oxå elastiskt vilket är jättedumt för det spelar ingen roll hur mycket man drar åt.

Har haft Limex, men det drog yngsta Schäfern sönder på nolltid. Byter nu till Non Stop som flera vänner testat i draget. Bästa dragbältet enligt mig och dessutom med nättrosa så det inte glider upp.
 
Jag har gjort det enkelt (billigt) för mig och köpt Hööks midjebälte. Har klippt bort de urkassa resårbanden och fäst en kabinhake direkt i bältet, tillsammans med en expanderlina.

Jägarens bälte som @vallhund visar här ovan finns i Ullared för typ 200 spänn annars :)
 
Annars kan man prova att sätta en midjeväska på ryggen och koppla hunden i spännbandet. Eller så kan man göra ett bälte av 50 mm spännband. Spännband kan man köpa på t ex Biltema om man bara behöver ett par meter.
 
Har haft Limex, men det drog yngsta Schäfern sönder på nolltid. Byter nu till Non Stop som flera vänner testat i draget. Bästa dragbältet enligt mig och dessutom med nättrosa så det inte glider upp.
Har också den, men den där nättrosan satt högt upp när Freddie drog igår kan jag säga :)
 
50 mm låter lite väl smalt om man har en hund som ligger på ordentligt. Mitt Limex var minst 1 dm i bredd och det behövdes när unghunden drog.
 
Min kompis har en tik som är grymt stark och när hon blir stressad eller uppspelt så drar hon. Eftersom hon drar sönder resårbanden på alla dragbälten så undrar jag om det finns ngt där man fäster hundens koppel direkt i maggjorden med stretchkoppel istället? Hon har mitt gamla från som är så. En snurrande ring mitt på bältet men hela bältet är oxå elastiskt vilket är jättedumt för det spelar ingen roll hur mycket man drar åt.

Björkis bälte är bra och inte det minsta elastiskt.
Jägarens är också bra och inte heller elastiskt.

Jag har ett av varje och de funkar fint att både jogga och åka skidor med.

Sen kan jag ju tycka att det behövs något annat än ett dragbälte för att hålla en hund som jagar upp sig. Inte så kul att bli släpad av en hund som inte lyssnar...
 
50 mm låter lite väl smalt om man har en hund som ligger på ordentligt. Mitt Limex var minst 1 dm i bredd och det behövdes när unghunden drog.
Kan bara hålla med, låter som det gör duktigt ont...
Sen finns det visserligen lösa grejor att sätta på som fördelar trycket, vi har sådan till tjänstebältet.

/Camilla
 
Man blir inte släpad på. Hunden väger 20 kg bara. Men man får ont i armarna. Och går man med fler hundar vill jag ha henne i midjan ifall att.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 296
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 351
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 771
Senast: Lotus
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
38 875
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp