Jag läste ett fälttest, där en powerbank på 25000 Ah klarade av att driva en Starlink Mini i fyra timmar. Så om dina strömavbrott lever längre får du ha fler powerbankar laddade.
Eller bygga nåt system med bilbatterier.

Jag tycker dock att Starlink låter som ett dyrt sätt att fixa en backuplösning.
Halvt OT,
jag läste också Wilderängs fälttest där han landade i att även om enheten faktiskt bara förbrukar i storleksordningen 25 W så behöver den se en USB-C PD 3.0 strömkälla som kan leverera 100 W (20 V / 5 A). Sådana nätdelar, för att matas med 12-24 V, finns t ex på Dustin för 500-700 kr.

Så om man räknar högt på 35 W ( = 3 A @ 12 V) inklusive förluster kan man med ett 70 Ah bil-/fritidsbatteri (som man nyttjar 50 Ah ur) driva en Starlink Mini i 16 timmar. Förmodligen vill man hellre använda två seriekopplade batterier som ger 24 V nominellt, eftersom det ger bättre marginaler för nätdelen.

Sen får man ladda batteriet vilket tar i storleksordningen 5-8 timmar (5 h * 10 A) med en bra laddare. (Eller hellre ladda litet mindre men varje natt, för att vara snäll mot batteriet.)

Jag tror däremot att Starlink Mini ändå kan vara bland de billigaste sätten att skapa en backup internetaccess, efter att ha läst Wilderängs blogginlägg. Även om det finns goda (imho) ideologiska argument för att låta bli. Men man kan ju se det som Wilderäng, att man bränner Musks pengar genom att använda Starlink. ;)

Trekvarts OT:
...behöver man inte driva just en Starlink Mini (eller elhungriga datorer) utan främst ladda några mobiler, paddor och powerbanks, så kan man förslagsvis bygga sig nåt sånt här. Matas med ett löst bil-/mc-batteri, eller i nödfall från ett bilbatteri i en bil fast då får man hålla koll på batterispänningen eller ha motorn igång.
USBladdare.webp

...fast då får man hålla koll på batterispänningen eller ha motorn igång.
Eller i nödfall se till att man har en manuellt växlad fossilbil, och parkerat med en liten nedförsbacke framför bilen.

Snyggt designad apparat!
Ser direkt användningsområde i fäbodsmiljö.
Var har du hittat delarna?

(ser inte ut som Dustin...)

Jo det gör nog de flesta. Men strömavbrott kan pågå rätt mycket längre än så. Det är ett sätt att vara förberedd om det händer.
En fast telefon hade löst problemet. Gjorde alltid för oss vid strömavbrott när jag var liten. Haken är väl att det är nedmonterat snart. Men idiotiskt att byta ut någonting som finns och som fungerar utmärkt mot någonting oerhört mycket krångligare.

Man kanske kan skaffa radio att sända med eller liknande.

Eller i nödfall se till att man har en manuellt växlad fossilbil, och parkerat med en liten nedförsbacke framför bilen.

Snyggt designad apparat!
Ser direkt användningsområde i fäbodsmiljö.
Var har du hittat delarna?

(ser inte ut som Dustin...)
De två USB-laddarna är bara vanliga USB-A, avsedda för bilmontage och kommer från Kjell. Samma med cig-uttaget, det satte jag dit för att vara flexibel just med biffiga PD-laddare och sådant. Boxen var nåt jag hade liggande, tror det är en Hammond-låda från Conrad. Kablarna är dessa från Biltema, billigaste och enklaste sättet att lösa det. 😁

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 665
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 529
Senast: Rosett
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således... 2
Svar
20
· Visningar
889
Senast: MiaMia
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka