Mia_R
Trådstartare
Bortsett från diskussionen om vinterdäck, så har ni vinterrustat bilen om ni ska ut på några längre åkturer på landsväg i vinter?
Jag klipper det AB listat på vad man bör ha i bilen nu när det är kallt och kan bli problem med snö, is och annan trafik.

Matsäck, dryck, vatten till oss och djuren ifall vi blir stående. Kommer ta det lugnt, får nya extraljus monterade just nu, nyfyllt spolarvätska, kollat ringtrycket, kommer ha fulltankat och vi stannar efter vägen för toalettbesök och köpa varm mat. Utöver listan har jag tändstickor, våtservetter, handsprit och toalettpapper i bilen + kniv och yxa.
Jag klipper det AB listat på vad man bör ha i bilen nu när det är kallt och kan bli problem med snö, is och annan trafik.
Det här ska du ha i bilen
- Bogserlina
- Snöskyffel
- Startkablar
- Sand i en påse eller pet-flaska (för att lägga under däcken om du står och slirar)
- Laddad mobiltelefon
- Powerbank
- Extra varma kläder
- Sovsäck
- Varma filtar
- Något att äta
- Något att dricka
- Värmeljus – kan hålla värmen i bilen flera timmar om det blir stopp
- Reflexväst
- Ficklampa med fungerande batterier
- Extra spolarvätska
Saker att tänka på innan du ger dig iväg och under färden
- Ha bra vinterdäck som ger grepp på is och snö. Kontrollera lufttrycket innan du åker.
- Tanka eller ladda bilen lite oftare än vanligt.
- Planera din resväg. Välj motorvägar och vägar med mitträcke om det går.
- Anpassa hastigheten.
- Kontrollera alla lampor före avfärd.
- Kontrollera att bakljusen verkligen tänds när du kör i dimma eller mörker.
- Var utvilad. Pausa ofta och turas om att köra.
- Se över torkarbladen. Fyll på och ta med extra spolarvätska.
- Undvik att ha en sluttid när ni ska vara framme.
Matsäck, dryck, vatten till oss och djuren ifall vi blir stående. Kommer ta det lugnt, får nya extraljus monterade just nu, nyfyllt spolarvätska, kollat ringtrycket, kommer ha fulltankat och vi stannar efter vägen för toalettbesök och köpa varm mat. Utöver listan har jag tändstickor, våtservetter, handsprit och toalettpapper i bilen + kniv och yxa.