Vinterrustad bil

• Fordon
  • Trådstartare Trådstartare Mia_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 2 250

Bukefalos 30 år!

Mia_R

Trådstartare
Bortsett från diskussionen om vinterdäck, så har ni vinterrustat bilen om ni ska ut på några längre åkturer på landsväg i vinter?
Jag klipper det AB listat på vad man bör ha i bilen nu när det är kallt och kan bli problem med snö, is och annan trafik.

Det här ska du ha i bilen​

• Bogserlina
  • Snöskyffel
  • Startkablar
  • Sand i en påse eller pet-flaska (för att lägga under däcken om du står och slirar)
  • Laddad mobiltelefon
  • Powerbank
  • Extra varma kläder
  • Sovsäck
  • Varma filtar
  • Något att äta
  • Något att dricka
  • Värmeljus – kan hålla värmen i bilen flera timmar om det blir stopp
  • Reflexväst
  • Ficklampa med fungerande batterier
  • Extra spolarvätska

Saker att tänka på innan du ger dig iväg och under färden​

• Ha bra vinterdäck som ger grepp på is och snö. Kontrollera lufttrycket innan du åker.
  • Tanka eller ladda bilen lite oftare än vanligt.
  • Planera din resväg. Välj motorvägar och vägar med mitträcke om det går.
  • Anpassa hastigheten.
  • Kontrollera alla lampor före avfärd.
  • Kontrollera att bakljusen verkligen tänds när du kör i dimma eller mörker.
  • Var utvilad. Pausa ofta och turas om att köra.
  • Se över torkarbladen. Fyll på och ta med extra spolarvätska.
  • Undvik att ha en sluttid när ni ska vara framme.
Jag ska lägga ut en extra filt, spade och värmeljus när jag kör söderut igen nästa torsdag. :idea:
Matsäck, dryck, vatten till oss och djuren ifall vi blir stående. Kommer ta det lugnt, får nya extraljus monterade just nu, nyfyllt spolarvätska, kollat ringtrycket, kommer ha fulltankat och vi stannar efter vägen för toalettbesök och köpa varm mat. Utöver listan har jag tändstickor, våtservetter, handsprit och toalettpapper i bilen + kniv och yxa. :)

Jag får nog inte ens in allt det där i min bil :rofl:

Ok jag överdriver. Så liten bil har jag inte.

Jag har en filt i bilen. Det var väl det hela. Har en väska med laddkabel som tar upp halva bagageutrymmet.

Jag är en dålig prepper.

Jag har bogserlina, filt, startkablar, kniv, verktyg för att byta däck, reflexväst, brukar ha en spade också. Men jag har en fyrhjulsdriven bil med bra dubbdäck, så har i princip aldrig kört fast, undantag på min egen gård i full snöstorm en gång. Jag brukar hellre dra loss andra trafikanter än att sitta fast själv (kommer alltså inte att köra runt grus i bilen) Jag brukar vara välklädd när jag kör bil vintertid också. Ska man ut när man VET att det är snöstorm kanske en sovsäck vore rimligt, annars känns det extremt onödigt och tar upp en massa plats. Jag tänker att man planerar för varje färd och inte för en hel säsong.

Förra året var dock mitt batteri dåligt, så jag hade med ett extra och fick kabla igång bilen några gånger när det var -20/25. Bytt batteri så nu är den pålitlig igen.

Snöskyffel, värmeljus och sovsäck har jag inte. Det mesta däröver på listan är med året runt.
Så glad för min gömma under bagaget där startkablar, bogserlina och min gruslåda och annat bra att ha finns med. Tror tom det finns en yxa där också.
Sen har jag inte fälgkors eller domkraft. (Eller ens reservhjul). Fäljkirs eller likande hade ju varit bra för o kunna efterdra muttrarna om det skulle behövas.

Snöskyffel, värmeljus och sovsäck har jag inte. Det mesta däröver på listan är med året runt.
Så glad för min gömma under bagaget där startkablar, bogserlina och min gruslåda och annat bra att ha finns med. Tror tom det finns en yxa där också.
Sen har jag inte fälgkors eller domkraft. (Eller ens reservhjul). Fäljkirs eller likande hade ju varit bra för o kunna efterdra muttrarna om det skulle behövas.
På tal om fälgkors. För flera år sen hade jag lånat pappas bil, var i en stad 1,5 h timme bort och höll på att tappa ett däck. De var nyss bytta på verkstad, men dom måste ha glömt bort att dra bultarna helt enkelt. Inget fälgkors. Kände mig ganska hjälplös och det var många bilar som inte var intresserade av att stanna. Men till slut fick jag låna ett och kunde lösa problemet. Så åkte direkt till närmaste mack och köpte ett!

Jag får nog inte ens in allt det där i min bil :rofl:

Ok jag överdriver. Så liten bil har jag inte.

Jag har en filt i bilen. Det var väl det hela. Har en väska med laddkabel som tar upp halva bagageutrymmet.

Jag är en dålig prepper.

Samma här, plus lite choklad efter att ha suttit 4 h på en väg i snöstorm.
Toapapper har jag också😂.

Jag kör sällan i annat än relativ stadsmiljö.

Bortsett från diskussionen om vinterdäck, så har ni vinterrustat bilen om ni ska ut på några längre åkturer på landsväg i vinter?
Jag klipper det AB listat på vad man bör ha i bilen nu när det är kallt och kan bli problem med snö, is och annan trafik.

• Bogserlina
  • Snöskyffel
  • Startkablar
  • Sand i en påse eller pet-flaska (för att lägga under däcken om du står och slirar)
  • Laddad mobiltelefon
  • Powerbank
  • Extra varma kläder
  • Sovsäck
  • Varma filtar
  • Något att äta
  • Något att dricka
  • Reflexväst
  • Extra spolarvätska

• Ha bra vinterdäck som ger grepp på is och snö. Kontrollera lufttrycket innan du åker.
  • Anpassa hastigheten.
Jag ska lägga ut en extra filt, spade och värmeljus när jag kör söderut igen nästa torsdag. :idea:
Matsäck, dryck, vatten till oss och djuren ifall vi blir stående. Kommer ta det lugnt, får nya extraljus monterade just nu, nyfyllt spolarvätska, kollat ringtrycket, kommer ha fulltankat och vi stannar efter vägen för toalettbesök och köpa varm mat. Utöver listan har jag tändstickor, våtservetter, handsprit och toalettpapper i bilen + kniv och yxa. :)

Vad räknas som en längre åktur?

Reflexmässigt finns nog. Första hjälpen. En fleecejacka och en fleecefilt.

Allt det hade jag nog inte fått plats med iaf inte utan att börja lägga saker i baksätet. Men så kör jag sällan längre än 2 mil i snöväder (dvs till/från jobb). Halvvägs precis bredvid vägen bor släkt jag kan ta mig till så jag känner inte att jag riskerar att sitta fast ensam och övergiven i ödemarken direkt.

Åh, bra tråd!
Jag sa just det till min man typ igår att vi skulle lagt ut filt och förbandslåda i bilen.
Nu kör jag inte bil själv och vi gör sällan långresor, men om inte annat kan man ju träffa på nån annan som är i behov.
"Ska" man inte ha en såndär mini-brandsläckare också?
Även såndär vad heter det...mask om man ska ge mun-mot-mun-metoden? Fast det hör inte till vinterrustning iofs nåt av det..

Såg ut som en lång lista, men man är nog glad att man har det vid behov.

F ö kunskaper i att byta däck tycker jag är bra. Har provat på det, var gött att kunna lösa det själv. Jag hade inte velat köra till typ sommarstugan (vilket var då det hände) utan att kunna det.

Tycker toapapper, handsprit och tändstickor var bra tillägg. Även solglasögon kan ju vara bra när solen står lågt på vintern.

Just fälgkors har vi fasat ut. Enda förmildrande egenskapen är att de klarar fyra olika storlekar på bultskallar, men normalt har man ju ändå samma storlek på alla hjulbultar. Istället har vi en djup sexkanthylsa och ett långt skaft. Man får betydligt mer kraft, och kan dessutom hjälpa till med foten mycket bättre än på ett fälgkors.
1763647776608.webp

• Bogserlina
  • Snöskyffel
  • Startkablar
  • Laddad mobiltelefon
  • Powerbank
  • Extra varma kläder
  • Sovsäck
  • Varma filtar
  • Något att äta
  • Något att dricka
  • Reflexväst
  • Extra spolarvätska

• Anpassa hastigheten.
Nja, allt det där har jag inte med mig. Men ganska mycket.
Jag åker aldrig utan ytterkläder. Jag är förberedd om jag behöver lämna bilen och ge mig av till fots.
Reflexväst, första förband, snöskyffel och vatten finns alltid med.
Eftersom hela bilen är en enda stor powerbank behöver jag inte ha med mig någon extra. Jag räknar också med att bilen kan hålla värmen själv ganska många timmar. I alla fall ett dygn i vinterklimat borde inte vara något problem.

Vad räknas som en längre åktur?
Det beror ju lite på hur man bor och vad man har för bil kan jag tänka mig, men öde väg > 5 mil i dåligt väder?

Själv ska jag köra >75 mil på torsdag, men skulle jag bara pendlat mellan huset och Sthlm hade jag inte laddat med mat mm innan jag gett mig ut. Nu kan det vara bra att ha något att äta om man blir stående efter vägen och det inte finns några nattöppna mackar som vi passerar.

Jag pausar några gånger normalt på långkörningarna för att kunna handla något varmt och gå på toaletten, men en filt och att man har ytterkläderna inne i bilen när det är kallt ute är smart om man blir tvungen att stanna nånstans.

• Bogserlina
  • Snöskyffel
  • Startkablar
  • Laddad mobiltelefon
  • Powerbank
  • Extra varma kläder
  • Sovsäck
  • Varma filtar
  • Något att äta
  • Något att dricka
  • Reflexväst
  • Extra spolarvätska

• Anpassa hastigheten.
Det enda jag har är en mobil, en reflexväst och bogserlina. Vi kör i 120 även på vintern här :rofl:

• Bogserlina
  • Snöskyffel
  • Startkablar
  • Laddad mobiltelefon
  • Powerbank
  • Extra varma kläder
  • Sovsäck
  • Varma filtar
  • Något att äta
  • Något att dricka
  • Reflexväst
  • Extra spolarvätska

• Anpassa hastigheten.
Jag vill byta ut ficklampa på den här listan till pannlampa. Det är hopplöst att stå och försöka byta ett däck i mörker med en ficklampa. Föredrar också en starthjälp framför startkablar men att också veta hur man gör för att hjälpstarta en bil är rätt bra att kunna. Lagom kul att kortsluta något viktigt.

Bogserlina och startkablar har jag aldrig kollat efter, jag tänker att det finns vid reservdäcket eller i något av de utrymmena även om jag aldrig kollat efter det. Jag har dock spännband i bilen, så krisar det så går det säkert använda de för att dra loss bilen.

Snöskyffel har jag normalt sett på vintern, men tror att den än så länge ligger kvar utanför bilen (det är bara några millimeter snö här än). Mobiltelefonenm brukar vara laddad och är normalt sett alltid med (och där finns ju ficklampa om det krisar sig en kort stund). Jag har lite extra kläder i bilen (inte supermycket dock), och det finns några filtar i hundburarna. Reflexväst och förstahjälpenväska finns. Även fälgkors och en liten däckpump som går via bilens cigarettändare (efter att vid ett tillfälle stått med ett reservdäck som inte var särskilt pumpat... - det var dock väldigt kort väg hem då). Jag har haft någon mat eller liknande, men tror att det är tomt där nu (mer än hundgodis :p ). Handdesinfektion, toalettpapper etc finns med.

Grus har jag inget mer än det som ligger på plastmattorna på golvet, men det är ju lite mer grus där än det borde vara om jag städat oftare :p

• Bogserlina
  • Snöskyffel
  • Startkablar
  • Laddad mobiltelefon
  • Powerbank
  • Extra varma kläder
  • Sovsäck
  • Varma filtar
  • Något att äta
  • Något att dricka
  • Reflexväst
  • Extra spolarvätska

• Anpassa hastigheten.
Jag har vanligen
  • Snöskyffel
  • Laddad mobiltelefon
  • Powerbank
  • Extra varma kläder (alltid inuti kupén, inte i bagageutrymmet, och aldrig någonsin på ett barn hur kort man än åker.)
  • Varma filtar
  • Något att äta
  • Något att dricka
  • Reflexväst
(delar av det ligger ju alltid i på vintern (inte mat och dryck.. ) (inte just nu, vintern överraskade mig) så det finns även om jag kör bara till nästa stad och lika bra det, vet inte hur många bilar jag grävt fram på jobbets parkering i Solna :laugh: )

Men inte
Bogserlina
Startkablar
Sovsäck
Ficklampa med fungerande batterier
Extra spolarvätska

Kanske ska se över de delarna. Speciellt ficklampa! Bogserlina och startkablar har jag inte ens tänkt på, vet knappt hur man använder. Jag har ju haft extra bärgning men i en bilkö hjälper ju det föga.

Toapapper var en bra idé.
Kniv och Yxa tänker jag inte ha i, såvitt jag förstått så får man inte ha det. Men om man åker med djur så borde det ju vara ok.

Jag har vanligen
  • Snöskyffel
  • Laddad mobiltelefon
  • Powerbank
  • Extra varma kläder
  • Varma filtar
  • Något att äta
  • Något att dricka
  • Reflexväst
(delar av det ligger ju alltid i på vintern (inte mat och dryck.. ) (inte just nu, vintern överraskade mig) så det finns även om jag kör bara till nästa stad och lika bra det, vet inte hur många bilar jag grävt fram på jobbets parkering i Solna :laugh: )

Men inte
Bogserlina
Startkablar
Sovsäck
Ficklampa med fungerande batterier
Extra spolarvätska

Kanske ska se över de delarna. Speciellt ficklampa! Bogserlina och startkablar har jag inte ens tänkt på, vet knappt hur man använder. Jag har ju haft extra bärgning men i en bilkö hjälper ju det föga.

Toapapper var en bra idé.
Kniv och Yxa tänker jag inte ha i, såvitt jag förstått så får man inte ha det. Men om man åker med djur så borde det ju vara ok.
Du har helt rätt. Kniv och yxa får man inte åka omkring med. Det är förstås tillåtet att ha med om man är på väg till/från skogen men inte annars.

Jag räknar också med att bilen kan hålla värmen själv ganska många timmar. I alla fall ett dygn i vinterklimat borde inte vara något problem.
Hum, kanske är ngt med moderna bilar? Pappa (såklart :rofl: ) hävdade alltid att en bil blev utfryst på bara någon timma och det var därför jag aldrig fick ha ytterkläderna i bagaget.

Just fälgkors har vi fasat ut. Enda förmildrande egenskapen är att de klarar fyra olika storlekar på bultskallar, men normalt har man ju ändå samma storlek på alla hjulbultar. Istället har vi en djup sexkanthylsa och ett långt skaft. Man får betydligt mer kraft, och kan dessutom hjälpa till med foten mycket bättre än på ett fälgkors.
Visa bifogad fil 177255
Något sådant fundera jag nog på att skaffa. Tänkte fälgkors men detta tar ju mindre plats att förvara i bilen. Och hylsor är ju lätt att komplettera med flera st om man vill kunna ha till olika bilar tex.

På tal om fälgkors. För flera år sen hade jag lånat pappas bil, var i en stad 1,5 h timme bort och höll på att tappa ett däck. De var nyss bytta på verkstad, men dom måste ha glömt bort att dra bultarna helt enkelt. Inget fälgkors. Kände mig ganska hjälplös och det var många bilar som inte var intresserade av att stanna. Men till slut fick jag låna ett och kunde lösa problemet. Så åkte direkt till närmaste mack och köpte ett!
Jag är alltid lika nervös första tiden efter byte.😬
Men önsålängr har dom suttit fast. Härom veckan när jag kom upp på 110 vägen så började bilen skaka på vissa sträckor. Direkt tänkte jag hjulen har blivit lösa. Vid koll var det som det skulle.. Kom sen ihåg att vissa sträckor burkar skaka spec när jag har dubb. 😅

Liknande trådar

• Vinterutrustad bil

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka