Starta företag

Fiorano

Trådstartare
Håller på att fixa så att jag får igång ett litet eget företag. Hittade en kanonbra guide hur jag kan registrera för F-skatt på en kvart. Men. Så blir jag direkt förvirrad om jag ska ha F-skatt eller FA-skatt. Jag kommer att vara fortsatt anställd men ha företaget vid sidan om och det är i en helt annan bransch. Dvs att det inte blir tal om att jag kommer fakturera min arbetsgivare för jobbet jag gör.

Finns det någon som vill hjälpa mig, eller vart är bäst att vända sig?
 
Jag betalar A-skatt till tidningsförlaget jag tecknar åt; de betalar då in mina egenavgifter, moms, skatt osv.

På allt jag gör till mitt eget företag, betalar jag F-skatt. Då betalar jag själv in moms, egenavgifter och skatt.

Jag har också en revisor som tar hand om det mesta, eftersom jag är så vimsig. Men till att börja med kan man fixa det själv om man har huvudet på skaft. Man kan också gå en kurs i företagande.

Lycka till!!
 
Håller på att fixa så att jag får igång ett litet eget företag. Hittade en kanonbra guide hur jag kan registrera för F-skatt på en kvart. Men. Så blir jag direkt förvirrad om jag ska ha F-skatt eller FA-skatt. Jag kommer att vara fortsatt anställd men ha företaget vid sidan om och det är i en helt annan bransch. Dvs att det inte blir tal om att jag kommer fakturera min arbetsgivare för jobbet jag gör.

Finns det någon som vill hjälpa mig, eller vart är bäst att vända sig?
Om du kommer att ha inkomster på både F-skatt och A-skatt (som du ju kommer ha enl din beskrivning) ska du ha FA-skatt. Kontakta gärna Nyföretagarcentrum i din kommun för gratis rådgivning!
 
Håller på att fixa så att jag får igång ett litet eget företag. Hittade en kanonbra guide hur jag kan registrera för F-skatt på en kvart. Men. Så blir jag direkt förvirrad om jag ska ha F-skatt eller FA-skatt. Jag kommer att vara fortsatt anställd men ha företaget vid sidan om och det är i en helt annan bransch. Dvs att det inte blir tal om att jag kommer fakturera min arbetsgivare för jobbet jag gör.

Finns det någon som vill hjälpa mig, eller vart är bäst att vända sig?
Ja, FA-skatt har du ju fått reda på redan. I övrigt har jag haft nytta av https://www.verksamt.se/ , http://www.foretagande.se/ http://www.driva-eget.se/ t ex. Det första jag köpte efter jag startat och registrerat firman var ett bokföringsprogram (eller licens snarare) bara ett tips ;)
 
@a1agnlju Jag har funderat på bokföringsprogram. Men kommer ha väldigt liten omsättning, ca 10.000/år så tänkte att det kanske räcker med en enkel bok och inte ett fancy program.
 
@a1agnlju Jag har funderat på bokföringsprogram. Men kommer ha väldigt liten omsättning, ca 10.000/år så tänkte att det kanske räcker med en enkel bok och inte ett fancy program.
Jag tror att det finns enkla gratisvarianter på nätet också. I alla fall betydligt smidigare än bok (lärde mig bokföring i bok i skolan för hundra år sedan och den digitala varianten är enormt mycket enklare, framför allt när det gäller bokslut och deklaration :) )
 
@a1agnlju Jag har funderat på bokföringsprogram. Men kommer ha väldigt liten omsättning, ca 10.000/år så tänkte att det kanske räcker med en enkel bok och inte ett fancy program.
Jag har bokföringsprogram via banken, har Swedbank som företagsbank. Jättesmidigt! Man behöver inte räkna ut moms å sånt själv utan det gör programmet, och att skicka in momsrapporter är också enkelt :) Kostar 125 kr mån för mig tror jag.

www.verksamt.se är ju en kanonbra sida, jag gjorde hela affärsplanen där, och sökte även allt jag behövde via dom.
 
Jag har bokföringsprogram via banken, har Swedbank som företagsbank. Jättesmidigt! Man behöver inte räkna ut moms å sånt själv utan det gör programmet, och att skicka in momsrapporter är också enkelt :) Kostar 125 kr mån för mig tror jag.

www.verksamt.se är ju en kanonbra sida, jag gjorde hela affärsplanen där, och sökte även allt jag behövde via dom.
125 kr/ månad är vad jag betalar också (har visma enskild firma) :)
 
Fyllde i blanketter med alla uppgifter för snart två veckor sen via verksamt.se. Någon som vet hur lång handläggningstiden är till att en får reda på att ala uppgifter är korrekta och att mitt företag registrerats?
 
Fyllde i blanketter med alla uppgifter för snart två veckor sen via verksamt.se. Någon som vet hur lång handläggningstiden är till att en får reda på att ala uppgifter är korrekta och att mitt företag registrerats?

Det beror på hur många anmälningar som kommer in under perioden. Tipsar även om Skatteverkets informationsträffar. Gå in på Skatteverkets hemsida och se om dom har någon sådan informationsträff i ditt närområde.
 
Jag använde excel i början av mitt företagande. Numera har jag Visma Enskild Firma, mycket smidigt, gör både bokslut och deklarerar :). Kostar ca 1000:- per år.
 
Dottern som har fotografering som sidoinkomst använder sig av egenanställning genom ett faktureringsbolag.
Hon skickar faktura genom bolaget till sina kunder och bolaget tar hand om allt från utskick av faktura till inbetalning av alla avgifter.
Fakturerar hon företag får hon ut netto-summan direkt men är det privatpersoner så får hon pengarna när kunden betalat.
 
Jag använde excel i början av mitt företagande. Numera har jag Visma Enskild Firma, mycket smidigt, gör både bokslut och deklarerar :). Kostar ca 1000:- per år.

Lite allmänt:
Tänk bara på att det endast är okej att bokföra i Excel om du skriver ut filen när du bokfört, det är inte ok att bokföra i program där man i efterhand kan gå in och ändra :up:
 
Jag hade också Visma enskild firma, smidigt att göra fakturor och allt på ett och samma ställe:up:
Nyföretagarcentrum är bra för tips! Jag träffade även en redovisningsekonom (helt gratis) och frågade vad jag borde tänka på och hur mycket jag kunde göra själv, alternativt vad jag skulle behöva hjälp av hen med. Det slutade sedan med att jag gjorde allt själv.

(Jag har massor av företagsekonomiböcker liggandes, läste för många år sedan och läser med andra böcker nu som jag snart är klar med om du behöver;))
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 945
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 099
Senast: Sol
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 532
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag sitter och funderar på möjligheten att starta ett litet företag :o:crazy::D:up::banghead: Tanken är både upplyftande/spännande...
2
Svar
31
· Visningar
1 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp