Starta studiecirkel eller workshop

Det förhindrar inte att det är på väg att gå åt fanders med vår jord.

Och jag fattar inte vad kultur ska vara bra för.

Jag tänker att alla får väl hjälpas åt så gott var och en kan. Du kör väl bil? Det gör inte jag. Bara som ett exempel.

Kultur är ju liksom vad som skapar mänskligheten, om man ska hårdra det. Begreppet "kultur" är enormt brett, du konsumerar garanterat kultur utan att ens reflektera över det. Kultur är egentligen det som mänskliga samhällen för vidare till kommande generationer. Ordet kultur kommer från det latinska ordet cultura, som betyder odling, kanske bra för dig att veta? ;)
 
Sedan finns det ju ett mellanting. Jag tycker om min lilla lägenhet i en småstad på landsbygden. Jag har ingen trappuppgång utan egen ytterdörr med min egen (väldigt lilla) trädgårdsplätt utanför som jag gör vad jag vill med. Drömmen vore ett fristående litet hus med mer mark, men samtidigt måste jag erkänna att jag ibland tycker det är rätt skönt att kunna komma hem från jobbet och bara knäppa igång värmen utan att behöva hatta med brasor och ved. Mitt enda "jobb" är att hålla det hyfsat drägligt inne och ta hand om djuren - samtidigt kan jag spendera tid därute om jag vill.
Jag ar ett par trädgårdsintresserade grannar och vi handlöar plantor åt varandra ibland om vi ser något vi vet att de andra letat efter. Lite så.

Å andra sidan bryr jag mig inte det minsta om min insats för framtiden varken miljömässigt eller kulturmässigt egentligen. Var och en hittar väl sin egen nish i livet.
Jag vill bara mena att en lägenhet inte automatiskt är fyra väggar och storstadstrafik med parfymerade grannar. :D
 
Angående studiecirklar är det väl framför allt sådant man gör inom föreningar för att få ihop pengar och bidrag? Det är i alla fall så jag är bakent med det genom 4H och rollspelsföreningar.
För det mesta hade vi inga särskilda lärare utan aktiviteterna inom föreningen kunde ha olika teman och så länge vi träffades i grupp och fokuserade på just det ämnet var det en studiecirkel. Våra ridlektioner, hönsskötseln, boxbyggen och liknande var alla studiecirklar, men pengarna gick till föreningen.
 
Det känns tråkigt att bli hackad på för att jag vill något med mitt liv. Och som vanligt har jag inte sagt något om hur andra lever, bara om hur jag vill ha det och inte ha det.
 
Det känns tråkigt att bli hackad på för att jag vill något med mitt liv. Och som vanligt har jag inte sagt något om hur andra lever, bara om hur jag vill ha det och inte ha det.

Ingen hackar på dig för att du vill något med ditt liv. Men om du svarar på mitt inlägg där jag beskriver mitt liv med att du anser den tillvaron fullständigt meningslös och att du hellre tog livet av dig än hade det som mig, så kanske du förstår att det känns lite trist att höra för motparten?

Jag tycker att det är bra att du vill något med ditt liv. Men alla har olika mål med livet. Livet är inte helt meningslöst bara för att någon inte uppnår dina högt ställda mål. Och målen kan ju variera väldigt mycket. Det är nog bra att försöka acceptera. Risken är att man inte framstår som speciellt sympatisk om man kräver att alla andras liv ska spegla ens egna personliga mål i livet eller ens egen definition av lycka och framgång.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag fick inte betalt för att lerklina huset. Ingen annan som var där fick betalt. Tänker att ett pergolabygge är något motsvarande.

Och vilka tjänster ska jag erbjuda studieförbundet? Jag har ingen aning.
Jag tänker att det är skillnad beroende på kunskapsnivån vad man kan erbjuda.
jag hade kunnat gå till en workshop för att lära migbygga pergola hos nån som byggt massor av pergolas, som kan tipsa om olika material, olika konstruktioner, vanliga misstag folk gör, vad man ska tänka extra på ,individuella råd om hur jag ska gå vidare med min egna pergola och så vidare. Hade jag kommit till en workshop med nån som aldrig själv byggt en pergola själv hade jag blivit rätt besviken.

Men jag hade LÄTT kunna svara på en annons "hej ska vi hjälpa varandra att bygga varsinn pergola? Jag har verktyg men behöver extra händer" Det vill säga att man hjälps åt.

I min hobby gör jag bägge delarna. Ibland betalar jag nästan 2000kr om dagen för instruktioner och ibland är det jag och några bekanta som slår våra huvuden ihop och övar.
 
Det känns tråkigt att bli hackad på för att jag vill något med mitt liv. Och som vanligt har jag inte sagt något om hur andra lever, bara om hur jag vill ha det och inte ha det.
Du blir inte hackad på för att du vill något med ditt liv, du blir ifrågasatt eftersom du påstår att tex kultur inte tillför något för en bättre värld och att man inte kan bidra till en bättre värld om man bor i lägenhet.
Själv har jag mycket handgripligt bidragit till att få upp cirka 10 ton plast ur havet bara i år. Jag ska ut i morgon och räknar med att få upp något ett halvt ton skräp till. Jag bor i lägenhet. Mitt källarförråd är fullt av utrustningen för att bärga skräp. Jag betala många bensinkronor och klivit upp tidigt som fan för att koka kaffe och arbeta gratis på lediga dagar.
Så sorry, man kan göra sitt för att förbättra världen på olika sätt. Du har ju själv sagt att musik är superviktigt för dig, Utan kultur, ingen musik. Då är det väldigt tyst i bilen.
 
Senast ändrad:
Men jag KAN JU INGET! Jag har ALDRIG något att erbjuda. Ingen vill ha mig heller.
. Mina före detta klasskamrater på trädgårdsutbildningen jag gick för ett par år sedan tyckte att jag skulle vara lärare. Smickrande, men så kunnig är jag faktiskt inte.
Du kan ju en hel massa saker! Jag tänker att du mycket väl skulle kunna hålla studiecirkel eller workshop om skogsträdgårdar till exempel, däremot så är det som @tornblomma skriver - det är ytterst sällan man blir headhuntad utan man får nog höra av sig till tex ABF och fråga om det skulle vara intressant eller själv annordna en workshop och marknadsföra den.
 
Jag tycker allt det där är ointressant. Och det bidrar inte till biologisk mångfald, lokal matproduktion, resiliens m.m.

Jag vill skapa en bättre värld och ser inte att jag kan göra det i stan.

Om jag bara existerar men inte lever, så behöver jag inte finnas.
Jag känner igen mig i de önskningarna om att hands on bidra till ett omställt hållbart samhälle i samarbete med naturen.

Samtidigt begränsas jag av framförallt sjukdom från att leva det liv jag har som vision. Och det tror jag är SJUKT VANLIGT. jag tror de allra flesta kompromissar sig fram genom livet med ”gott nog” som ledord. Självklart blir det deprimerande om inget annat än visionen duger. Men då kanske den typen av perfektionism är lika mycket problemet, som exakt hur världen ser ut. Åtminstone är perfektionismen och de höga idealen lättare att ändra än verkligheten.

Det går alltid att önska mer. Samtidigt har du mycket av det du säger att du måste ha. Jag blir definitivt suktande kring flera av de projekt du genomför. Jag har helt enkelt inte förutsättningarna. Men jag lever med frågan ”vad är då livet nu när det uppenbarligen inte är det för jag trodde och visionerade?” Även för mig är det enklare att ändra idealen än verkligheten. Inte för att svika mg själv utan för att ha tillfredsställelse trots att livet inte går enligt min plan, och se det som ett utforskande hur mitt liv kan se ut inom ramen för alla de myriader begränsningar som sätts av hälsa, ekonomi, att jag inte är en övermänniska osv.

För din önskan om omställning så vill jag också peppa dig att inte nödvändigtvis monetarisera dina intressen. Att odla för att det är tillfredsställande, intressant och givande är i mina ögon en långt mer revolutionär och regenerativ inställning än att göra inkomst av det. Vi uppmuntras att göra inkomst av allt. Kapitalisera. Men om vi själva vill ett alternativ till monetarisering, exploatering, kapitalisering så har vi en utmärkt möjlighet i att göra saker gör vårt höga nöjes skull. Utan att vara eller bli bra på det. Utan att tjäna pengar eller tid på det. Det är stillsamt revolutionärt i samtiden. Att göra för att göra.

Kan ett alternativ vara att ta emot woofare i ditt lillhus/gästrum (minns ej)? Då kunde sommarens helger bli ett roligt tillsammans, och i veckorna tas din odling om hand (och woofarna badar/ligger i hängmattan) och utvecklas medan du knegar.

Varje träd du planerat gör skillnad. Du binder kol i marken. Det är det absolut viktigaste vi kan göra (om vi nu ska rangordna vilket inte går, men eftersom det är ditt kall är det därför ditt viktigaste) 💚 Måste du göra mer än du kan för att få duga i dina ögon? Räcker det inte att du har ditt drömboende och håller på att förverkliga din skogsträdgård? Det är stort tycker jag.

Jag vet att du oroar dig över försörjning och det är en stor press såklart. Jag tror det är lättare att jobba (deltid) på typ granngården för uppehälle än att odla, ha bin, ha woofare, aibnb, höns, nötträd, plantskola, studiecirklar, osvosv.

Men det går såklart att leda studiecirklar! I din kompetensnisch.
 
Jag känner igen mig i de önskningarna om att hands on bidra till ett omställt hållbart samhälle i samarbete med naturen.

Samtidigt begränsas jag av framförallt sjukdom från att leva det liv jag har som vision. Och det tror jag är SJUKT VANLIGT. jag tror de allra flesta kompromissar sig fram genom livet med ”gott nog” som ledord. Självklart blir det deprimerande om inget annat än visionen duger. Men då kanske den typen av perfektionism är lika mycket problemet, som exakt hur världen ser ut. Åtminstone är perfektionismen och de höga idealen lättare att ändra än verkligheten.

Det går alltid att önska mer. Samtidigt har du mycket av det du säger att du måste ha. Jag blir definitivt suktande kring flera av de projekt du genomför. Jag har helt enkelt inte förutsättningarna. Men jag lever med frågan ”vad är då livet nu när det uppenbarligen inte är det för jag trodde och visionerade?” Även för mig är det enklare att ändra idealen än verkligheten. Inte för att svika mg själv utan för att ha tillfredsställelse trots att livet inte går enligt min plan, och se det som ett utforskande hur mitt liv kan se ut inom ramen för alla de myriader begränsningar som sätts av hälsa, ekonomi, att jag inte är en övermänniska osv.

För din önskan om omställning så vill jag också peppa dig att inte nödvändigtvis monetarisera dina intressen. Att odla för att det är tillfredsställande, intressant och givande är i mina ögon en långt mer revolutionär och regenerativ inställning än att göra inkomst av det. Vi uppmuntras att göra inkomst av allt. Kapitalisera. Men om vi själva vill ett alternativ till monetarisering, exploatering, kapitalisering så har vi en utmärkt möjlighet i att göra saker gör vårt höga nöjes skull. Utan att vara eller bli bra på det. Utan att tjäna pengar eller tid på det. Det är stillsamt revolutionärt i samtiden. Att göra för att göra.

Kan ett alternativ vara att ta emot woofare i ditt lillhus/gästrum (minns ej)? Då kunde sommarens helger bli ett roligt tillsammans, och i veckorna tas din odling om hand (och woofarna badar/ligger i hängmattan) och utvecklas medan du knegar.

Varje träd du planerat gör skillnad. Du binder kol i marken. Det är det absolut viktigaste vi kan göra (om vi nu ska rangordna vilket inte går, men eftersom det är ditt kall är det därför ditt viktigaste) 💚 Måste du göra mer än du kan för att få duga i dina ögon? Räcker det inte att du har ditt drömboende och håller på att förverkliga din skogsträdgård? Det är stort tycker jag.

Jag vet att du oroar dig över försörjning och det är en stor press såklart. Jag tror det är lättare att jobba (deltid) på typ granngården för uppehälle än att odla, ha bin, ha woofare, aibnb, höns, nötträd, plantskola, studiecirklar, osvosv.

Men det går såklart att leda studiecirklar! I din kompetensnisch.
Klok som vanligt. :heart
 
Om jag inte är helt ute och cyklar, så måste man väl gå nån 2-dagarsutbildning för att få hålla studiecirkel? Jag gick nån för flera år sen på Studiefrämjandet, genom brukshundklubben, då kundenjag ha spårgrupper.

Nej, det måste du inte. :) Du får rapportera verksamhet efter att du fått introduktion. Kursen du pratar om är vår ledarskapsutbildning, som våra ledare går gratis hos oss, men det är inget tvång för att få rapportera verksamhet.
 
Angående studiecirklar är det väl framför allt sådant man gör inom föreningar för att få ihop pengar och bidrag? Det är i alla fall så jag är bakent med det genom 4H och rollspelsföreningar.
För det mesta hade vi inga särskilda lärare utan aktiviteterna inom föreningen kunde ha olika teman och så länge vi träffades i grupp och fokuserade på just det ämnet var det en studiecirkel. Våra ridlektioner, hönsskötseln, boxbyggen och liknande var alla studiecirklar, men pengarna gick till föreningen.

Ja, föreningar kan ju rapportera in sin utbildningsverksamhet till det studieförbund de tillhör. Men det är mycket vanligt med fria kamratcirklar också, som inte tillhör någon särskild förening.
 
Ja, föreningar kan ju rapportera in sin utbildningsverksamhet till det studieförbund de tillhör. Men det är mycket vanligt med fria kamratcirklar också, som inte tillhör någon särskild förening.
Jag förstår! Vad går i så fall pengarna till? Är det material och liknande?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp