Startar om sig själv???!!!

Prosit

Trådstartare
Min dator har fått spel.
Idag har den startat om sig 8 gånger, oftast brukar den nöja sig med 2-3 gånger på en dag. Nu tycker jag att den bara blir värre och värre.
Jag kan sitta och surfa och så rätt som det är så blir allt svart och den startar om sig. Ibland händer det när jag klickar på en länk, ibland sitter jag bara och läser inläggen här på buke.

Någon som har några teorier?? Det är i alla fall INTE virus. Det har vi konstaterat idag, jag och min sambo. vi har kört 3 olika antivirusprogram, men de hittar ingenting.
Sambon pratade om moderkortet.... att det kunde vara det som är trasigt.
Vi har inte råd nu i juletider att lämna in datorn och låta dem fixa den. Förra gången (en annan dator) gick det på 3.500 kr.

Jag är inte så duktig på datorernas innehåll....det enda jag vet är att sambon bytte lite delar i den för ett tag sen. Han köpte ett nutt moderkort med allt integrerat (stavas?)... det är ljud-och grafikkort ihop med moderkortet, som jag fattat det, och går inte att byta var för sig?? Eller???

Vi har alltid haft Intels prossesorer... nu köpte han en AMD.... och så köpte han AMD-minne på 512 mg. (låter som han sa det i alla fall..)
Datorn räknar inte upp allt minne när man startar upp den. Den räknar bara upp 490 mg.

Mycket konstiga felmeddelanden får jag. Om jag sitter och surfar eller lägger patiens eller nåt så kommer helt plötsligt ett meddelande upp att tex ICQ har genererat ett fel och måste avslutas. Detta händer med alla olika sorters program, inte bara ICQ.

Det roligaste jag varit med om var att jag fick upp ett meddelande att Windows hade orsakat ett fel i Windows och måste avslutas, jag klickade på avsluta-knappen och då kom ett nytt meddelande upp: Windows kan inte avslutas för att det andvänds av ett annat program: Windows : som håller på att avslutas!

Nu börjar allt lagga igen, så det är bäst jag postar det här innan datorn låser sig igen.

Snälla!! idéer någon???? :(
 
Hej!

Jag hade ett liknande fel på min dator och då var det fläkten till prosessorn som var paj så jag rekomenderar att kolla så att alla fläktar fungerar som dom ska!

Kan tänka mig att din HD kanche håller på att ge upp hur gammal är dne?
 
Windows gör sådär ibland när minnet är fullt. Eller om processorn blir för varm.

Men som det låter, så är det slut på minne och/eller hårddiskutrymme - program brukar krångla då.

Rensa hårddisken, defragmentera, ScanDisc:a. Fortsätter det krångla - ominstallera Windows över den befintliga installationen. Funkar det fortfarande inte: Ny Windows-installation i ny Windows-katalog. Därefter tas den gamla Windows-katalogen bort. Om den fortfarande inte har gett med sig, så brukar en formatering hjälpa. Då rensar man hårddisken, och lägger in allting från scratch.
 
Hmm, jag har ingen aning om hur gammal hårddisken är.... det är sambon som sköter allt det där. Han sa i alla fall att han INTE trodde det var hårddisken, i så fall prosessorn. Han ska få kolla fläktarna när han kommer hem. Han snackade nåt om nätagregatet... att det satt en fläkt där oxå, som kanske spökade. Han kände efter där och den snurrade i alla fall... jo, han bytte den till och med, den fläkten.....
 
Ja, det är inte slut på minne i alla fall. Det har sambon kollat, och det var inte ens i närheten.
Processorn har jag skrivit upp på en lapp här nu att vi ska kolla. Ví har nyss gjort en ominstallation av Windows. Från Win XP till Windows 2000 (NT tror jag den hette), vi trodde först att det var XP som spökade. Det blev inte bättre.
Hårdiskutrymme tycker jag att det borde finnas nog av.... C: ligger på 14.3 gb och där har jag 6.62 gb ledigt, d: ligger på 30,1 gb varav 12,7 gb är ledigt.
Det är väl ganska mycket??

Sambon har även kollat temperaturen i datorn, (jag vet inte hur) men den var ok sa han.

Formatering är sista steget, det är ju så tråkigt!! Jag har till och med gjort en sån själv.... ( med lite hjälp....) Jag vet vad man skriver i alla fall... och så var det miljoner omstarter, i alla fall på den tiden man hade Win 95.... oj, det är länge sen. :crazy:

Nu har jag haft den igång i en timme, och än så länge har den inte startat om sig....

En sak till??!! När skärmen flimmrar pga högtalarnas placering... tror ni att det hjälper att sätta aluminiumfolie mellan skärm och högtalare då?? Jag har för dåligt med plats och för korta sladdar för att sätta dem någon annan stans än bredvid skärmen.... :confused: :crazy:
 
Är man smittad av blaster-viruset kan man få den symptomen!
 
Jo, jag vet att du skrev att du inte hade virus, men kolla mot det viruset specifikt, det finns även vissa mutationer av det!
Om det ändå inte är det prova att plocka ut någon minnesmacka, då det verkar skumt att inte allt minne räknas upp.
 
Vi hade Blaster när det härjade som värst, och det var faktiskt det första vi kollade, och resultatet var att vi inte var smittade.

Sambon skulle sätta sig och felsöka när han kommer hem, och plocka bort grej för grej... sen sätter han tillbaka dem en och en och ser när datorn ballar ur, för att på det sättet få reda på vad det är som spökar.
Jag flyr fältet, för jag har en känsla av att han kan grövre svordomar än vad jag spydde ur mig i natt.... vet inte om jag vill höra alla han kan.... :crazy:

Får väl se om jag har en hel, fungerande dator när jag kommer hem eller om han använt den som stepup-bräda. :D ;)
 
Du har ett väldigt skumt fel jag börjar tro att det är ditt mobo som är lite knas.

Har ni testat att uppdatera bios:en? det kan hjälpa
 
En sak till??!! När skärmen flimmrar pga högtalarnas placering... tror ni att det hjälper att sätta aluminiumfolie mellan skärm och högtalare då??

Ja, det bör hjälpa. :) Aluminiumfolie brukar man ju skärma vanliga sladdar med, och det bör ju ha samma effekt på högtalare... :)
 
:confused: mobo?? vad är det??

Sambon pratade om nåt bios, men jag har ingen aning om vad det är... jag ska säga det till honom i alla fall.
 
Hej
Det låter som ni har problem med minnena/minnet.
Det behöver inte nödvändigt vara så att minnesticks (om ni har 2x256) eller 1x512) är trasig, kan helt enkelt vara så att kombinationen moderkort och minne ej fungerar bra tillsammans. Den typen av fel som ni beskriver, där det egentligen inte finns någon anledning till att den starta om sig brukar vara minnes relaterade. (Som andra skriver i tråden så kan det även bero på värme, dvs ngn fläkt som ej går som den ska, men så verkar inte vara fallet)

Amd är väldigt känsliga på vad du stopppar i för minne.
Det bör vara ett 512mb original minne som ni använder. Om det är ett original eller ej brukar anges på det stället som ni har köpt det. datorbutiken.com skriver alltid om det är standard eller märkesminnen. Märkesminnen är att rekommendera.
Det jag rekommenderar är att om ni har 2x256 eller 1x512 av samma typ så testa andra minnen.
Om ni har 2x256 men de är av olika typ så lyft ur ett av minnena och se om det hjälper. testa växelvis.

Jag har själv haft problem med detta och fick sälja mina 2x256 mb till min far som kör dem utan problem i sin p4:a och köpte mig 2x256 av märket Twinmos som gör bra och billiga märkes minnen.

mvh
sOul genom HillsDouble
 
ok, tack för alla tipsen, jag ska skriva ut allt och ge till min sambo.....

minnena ska vara 2x256, och de är köpta vid olika tillfällen på samma databutik, där vi köpt allt annat i datorn oxå. Vi tog då med en utskrift på vad vi hade för komponenter i den och så berättade de vad vi skulle köpa.
Nu vill de att vi ska lämna in skiten för felsökning, med startpris på 450 kr. Och som han sa så är det tidskrävande, och skulle ta några dagar... Nä, det har vi inte råd med.

Men nu får ju sambon ett papper med tips från erfarna Bukefolk, så han har att läsa ikväll...
När jag kom hem nu så sov han på soffan. Han hade i alla fall kollat att alla fläktarna funkade, men sen tröttnade han på att den bara slocknade så då gick han och slocknade i stället.....

ja, så är det. Jag håller er underrättade!!
 
mobo = Motherbord
Motherbord = moder kort

Tror det stavas så! ja det låter som Bios problem eller det kabn vara precis vad som hälst datorer är en vetenskap
 
Förlåt för att jag är ord bild jag kan inte stava till det korekta ordet för att man inte kan stava rätt
 
Pojkar, pojkar..... det är väl inget att hetsa upp sig för??!!

Här har ni nåt att klura på i stället.
Det här fick jag upp när jag hade startat datorn i morse:
Felmeddelande nr 1

Och det här kom just när jag hade öppnat Buke och skulle läsa vad ni skrivit....
Felmeddelande nr 2

Sen startade datorn om sig. Detta är ovanligt... alltså att man blir förvarnad.

Sambon hade gjort nåt här före jobbet, det ligger en cdskiva här....: Motherboard Utility CD.
På den står det en massa, Chipsets/ATA133+RAID/USB 2,0 MS, SD&SCR/Audio/Networt Drivers.

Grekiska för mig.

Sen står det: Norton Internet Security 2002 (OEM version)
DEN gillar inte jag!!!! Vad jag än gör så kommer det varningar, om att en lokal dator försöker ta kontakt med min dator med den har blivit "blocked". Hmm, ja, det kan vara för att min dator står i nätverk kanske?? Han varnar för ALLT!!! Jag kan ju för fan knappt nysa utan att den skriker!! Och så låser den sig hela tiden.

ja, har ni nåt vettigt att säga om mina fiiina bilder???

Själv ska jag gå o svära lite på balkongen en stund.
 
Felmeddelande nr 2 fick jag här nu ikväll, när jag hade formaterat om min dators C-disk och höll på att installera om den.

Vi provade ett flertal gånger innan vi kom på att det troligtvis var något virus för det stängde ner brandväggen direkt innan felmeddelandet kom. Jag hade som tur var sparat en äldre version av ZoneAlarm i en mapp på min E-disk så jag kunde installera den innan jag gav mig ut på "Windows Update".

Installerade alla Update-filerna och hämtade hem uppdatering på ZoneAlarm. Stängde ner bredbandsuppkopplingen och uppdaterade ZA. Nu funkar det här.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Moderkort: ASUS Z87-A Z87 S-1150 ATX Processor: Intel Core i7 4770K / 3.5 GHz processor RAM: 16 GB DDR3 Nätagg: Thermaltake Smart M850W...
Svar
3
· Visningar
715
Fritid Någon datorkunnig här? Jag har köpt det underbara gamla Arvet från rosemond hill. Det är från 1998, min dator från 2010 men...
Svar
17
· Visningar
4 504
Senast: labb
·
IT & mobiler Jag köpte en dator för ca 4 månader sedan. Det är inga problem med den förutom att på senaste tid (ca 1-2 veckor) så har den typ hackat...
Svar
2
· Visningar
987
IT & mobiler På senare tid har min dator börjat klydda. Jag misstänker att det är hårdvaruproblem, och jag hoppas att vi har några datorbyggare här...
Svar
17
· Visningar
1 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp