Stegra på kommando!

Sv: Stegra på kommando!

Kan bara hålla med alla andra i denna tråden som är mot att lära sin häst att stegra.

Kan ta ett exempel som jag själv får lida för nu, fast det är BETYDLIGT oskyldigare.

Jag tänkte att jag skulle lära min ponny att head banga (som den hårdrockare jag är.) Kanske berodde det på att jag gjorde det klumpigt eller inte var tillräckligt konsekvent men efter jag bara övat på det ett par dagar så fick jag ordentligt svårt att borsta huvudet på honom, då jag lyfte handen hade han lärt sig att följa med med mulen ju. Helt självklart för honom men irriterande för mig, jag har fortfarande lite problem med det men jag får skylla mig själv.

Minpoäng är bara tänk igenom RIKTIGT noga innan du lär din häst något trick. Även små trick kan leda till ovanor.
 
Sv: Stegra på kommando!

jag tycker tvärt om mot vad andra säger att det är BRA att lära den på kommando om den har sådana tendenser.

Fick lära mig av en cirkushäst-tränare att om en häst har "behov" av att tex stegra så ska man ge den ett kommando för det då den får göra det här.

Har hästen ett behov av att sparka så lägg till ett kommando för det och låt den sparka när DU vill. Tex låta den sparka en fotboll eller så.

Eller om hästen vill bita så lär den att bita i en handduk som ligger på marken typ, ta handduken och ge den till dig osv osv...

Får hästen sedan agera ut sina behov på kommando så den blir nöjd så minskar risken för skada!

Så sa hon i alla fall och jag tycker det låter logiskt. Sedan finns det dock hästar som vill så himla mycket.

Jag lärde min häst att sparka frammåt med hoven för att få godis. Efter det kunde han göra så när jag skulle kratsa, eller hovis var där eller annat. Vilket jag inte ville. Men han trodde nog att det var rätt, att han skulle få godis.
Men jag var nog slarvig med ett riktigt kommando när jag lärde in det. Jag pickade honom på benet. Jag skulle ha använt/lagt till ett röstkommando istället så hade det nog blitt bättre..
 
Sv: Stegra på kommando!

Håller med dig. Synd bara att trådskapare är borta, sedan säkert ett bra tag...





(Förresten, du kan ju inte byta avatar bara sådär, du ska ju vara ett vitt hästhuvud som säger "hej" ju! ;) )
 
Sv: Stegra på kommando!

extremt dumt gjort tycker jag..:( speciellt inne i stallet!
 
Sv: Stegra på kommando!

Det där var något som jag hade kunnat göra. ;)

Det bästa sättet att ta en upprörd häst är att hålla med den - uppmuntra det den gör och ta kontrollen över det. För detta är enda vägen till att få hästens förtroende på mycket kort tid (alltså under en situation) och med det nya inflytandet kan man mycket lättare kontrollera hästen. Agera häst, inte rovdjur. Och börja aldrig med någonting som du inte klarar av att genomföra färgigt, framförallt inte i en stressad situation. Alltså är det inte alls en dum ide att be hästen göra det den redan gör. Oftast blir en häst farligare (för sig själv) när den möter motstånd.

Sen kan jag väl tycka att du kan träna stegring utomhus om du vill träna det för skojs skull. Att låta en häst stegra inomhus är bra dumt om man gör det för nöjes skull. Men det kanske inte var det som var tanken heller.
 
Sv: Stegra på kommando!

Och till övriga: Hästar kan resa sig oavsätt om de lärt in kommando eller inte. Och om en ev köpare inte vill ha en häst som stegrar på kommando så kanske den personen får leta efter en annan häst. :idea:

Tråkigt att TS lämnat forumet.
 
Sv: Stegra på kommando!

tintilar skrev:
Och till övriga: Hästar kan resa sig oavsätt om de lärt in kommando eller inte. Och om en ev köpare inte vill ha en häst som stegrar på kommando så kanske den personen får leta efter en annan häst. :idea:

Tråkigt att TS lämnat forumet.


Det jag menade var att en köpare kanske inte förstår att hästen kan stegra på kommando. Det är mkt lätt att ett missförstånd uppstår.
Jag har själv tänkt lära våran shettis lite trix, som vacker hov eller buga...
Dock tänkte jag hoppa över stegra då det emellanåt finns barn i stallet och tanken att de skulle säga det kommando/göra den rörelse som betyder att hon ska resa sig och hon råkar sparka till dem skrämmer mig. Man måste förstå vad man håller på med...

Jag håller med dig om att det är tråkkigt att h*n försvann, tråden har liksom runnit ut i sanden...

Till er som tycker att det kan vara värt att lära in: Jag har hört om hundar som skäller att man ska lära dem skälla på kommando, då kommer de inte att ideligen skälla oavbrutet. Så visst kan det finnas något i det ni säger, men som jag sa tidigare i inlägget så måste man förstå vad man sysslar med och tänka på framtiden. Ska jag behålla min häst till den sag den inte orkar leva mer? Om jag nu ska sälja den, vet jag då att det finns människor som förstår min hästs kunskaper? Vad händer om jag blir sjuk/råkar ut för en olycka o någon annan måste sköta min häst?
Jag vill inte på något vis köra över någon eller den personens åsikter, men jag tycker att om man ska lära sin häst nånting så ska det ske i lugn och ro och på sådan plats att häst/männiksa inte löper stor risk att bli skadade...

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar iaf...

//Lillan
 
Vad tycker ni?

Hej, ja såg att dt va någn som hade startat en tråd om att hon hade lärt hennes häst att stegra på kommando, i stallet dessutom!! Vad tycker ni om detta?? Hästen kan skada sig på lampor och namma annat!!

Tacksam för svar

// Rebecka
 
Sv: Vad tycker ni?

Eftersom det var på kommando så anser jag att hon verkar ha bra pli på hästen (ang själva stegringen).
Men jag håller med om att hästen kan slå huvudet i taket/lampor osv inomhus. Men har man högt till taket alt. en liten ponny och omgivningen är "ren" runt hästen så ser jag inge fel med det.
Fast det bästa vore ju att jobba med sånt i paddock/ridhus:smirk:.
 
Sv: Vad tycker ni?

Själv anser jag att det hon skrev i tråden inte var konstigt alls. Hästen stegrade ju redan i stallet och hennes kommando fick den att lugna sig och sluta stegra. Så där tycker jag att hon handlade rätt - om jag färstått det hon skrev rätt.

Däremot skulle jag aldrig få för mig att på eget intiativ be min häst stegra i ett stall.
 
Sv: Vad tycker ni?

Ja men dt e juh lite sjukt, tänk om hon ska säjla den å den andra nya ägaren inte gillar dt alls, eller om den skadar sigh! Inte någt ja skulle göra iallafall...
 
Sv: Stegra på kommando!

Dock tänkte jag hoppa över stegra då det emellanåt finns barn i stallet och tanken att de skulle säga det kommando/göra den rörelse som betyder att hon ska resa sig och hon råkar sparka till dem skrämmer mig. Man måste förstå vad man håller på med...
Iof så tvivlar jag på att en häst stegrar på minsta vink från vilken människa som helst bara för att det liknar kommandot för stegra. Det är säkert inte så vanligt iaf. Det är ett utförande som kräver koncentration av hästen och om den inte gör hur som helst när som helst - oftast. ;) Men däremot tycker jag att det är helt upp till var och en att avstå från det. Och det är ansvarsfullt av dig att låta bli om du känner så. Jag har också avstått från att lära min häst det. Tror inte att jag skulle lyckas iaf. :D
 
Sv: Vad tycker ni?

Nää, men då kanske den har vant sigh vid att stegra på ett sps kommando, oxå kanske inte den gammla ägaren säger att hon kan stregra på dt kommandot oxå råkar hon göra dt kommandot kanske å då stegrar hon/han :P
 
Sv: Vad tycker ni?

Varför gör du en ny tråd om en tråd som är aktiv? Fortsätt diskutera där i stället.
 
Sv: Vad tycker ni?

Jag har lärt mina hästar en massa trick, vissa av dessa trick skulle kunna leda till en hemsk ovana. Men saken är den att man har ett kommando, och man lär hästen att man endast får göra en viss sak på det kommandot. Aldrig annars.

Och ett kommando för stegring är inte en vardaglig rörelse som att man kliar sig i huvudet och vips så ställer hästen sig på baken.
Dessutom anser jag att man bör komplettera ett rörelsekommando med rösten.
Stegra kan ex vara: Sträckta armar som man lyfte upp samtidigt som man säger "upp". Hur ofta säger/gör man det annars?:smirk:

Ett annat, dock totalt ofarligt (men kan bli ruskigt irriterande utan rätt inlärning) är ex att hästen ska dra av sig ett täcke/filt från ryggen.
Det kommandot jag ger Lilleman är dra (och pekar på täcket).
Jag personligen burkar inte peka på mina hästar och säga dra och jag tro inte många gör det heller.


Och om Du endast vill diskutera denna tjejs taktik att lära hästar saker säger jag som Snuffsan, skriv i den första tråden.
 
Sv: Vad tycker ni?

Själv har jag varit med om en sån grej. En tjej som jag känner har en liten ponny som hon är för stor för. Men i alla fall så har hon också lärt hennes ponny att stegra sig på "kommando". Fast man kan inte precis säga att det är på kommando... Det ser väldigt hemskt ut när hon gör det för hon trycker på i ponnyns sidor, hårt, och drar med tyglarna uppåt, samtidigt som hon snärtar till med spöt på ponnyns bog.

Usch! Verkligen hemskt tkr jaaag! :'(
(Sen förstår jag inte varför han stegrar sig just då? Av smärta...??)


Kram Ida.
 
Sv: Vad tycker ni?

Jag tro nog att den hästen stegrade pga smärta och förvirring. Och så tränar man inte in trick, hästen ska tycka att det är kul och mitt sätt att lära hästar trick är byggt på att dom alltid har ett val och inge våld/hårda ord.
 
Sv: Vad tycker ni?

Min kompis lärde sin häst att stegra sig när hon rider och från marken, och han är omöjlig, reser sig nästan alltid bara hon drar i tyglarna, och har landat på andra hästar för att han har gjort det när man stått bredvid honom med andra hästar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 769
Senast: Badger
·
Hästhantering Hämtade min ettåring för två månader sedan och han spenderar dagarna i lösdrift med två jämnåriga hingstar. Två valackar 15 och 20 år är...
Svar
5
· Visningar
1 407
Senast: Askur2017
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 253
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 329
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp