Bukefalos 28 år!

Stel häst

Tildewn

Trådstartare
Hej! Jag rider en 25-årig gammal valack (väldigt fräsch och pigg för sin ålder). En liten grej som jag skulle vilja ha hjälp med, är hur jag ska kunna få honom mjukare i nacken, samt bakdelen, så jag kan få honom i form. Han är väldigt stel just där, så när jag försöker så stretar han mest emot.
Har ni några tips eller kanske några bra övningar som jag kan testa för att få honom mjukare i kroppen? :)
 
Sv: Stel häst

Olika lösgörande övningar, skänkelvikningar, volter i olika storlekar, flytta hästen åt alla håll och kanter. Något som jag tycker är super är att rida väldigt snäva serpentiner, så många som möjligt, och försöka hålla samma tempo. Då får man också upp drivet i bakbenen, förutsatt att man driver ordentligt då. Även om det känns skit innan han kommit loss, så fortsätt försöka! Och det gäller att varva övningarna, och rida med elektriska, snabba hjälper, det är alldeles för lätt att fastna i dragkamp med stela hästar.

Sen kan du ju även testa stretcha hästen efter ridningen, oavsett vad ni gjort under passet.
 
Sv: Stel häst

kl.

Rida ut över stock och sten i skritt några gånger i veckan är jätte bra så han får lyfta på hovarna för att ta sig runt och svänga runt träd, massa massa övergångar och tempoväxlingar vid varje bokstav ska det hända något (övergång/tempoväxling) och miska och förstora volter för inner/ytterskänkeln (alltså flytta in och ut honom och inte bara svänga in och ut i volten)
det kan kännas tråkigt att sitta och nöta övergångar ett helt pass men resultatet blir bra efter några pass! :)
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 373
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 307
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Senast: Noranovala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp