Stensamlare?

Bukefalos 30 år!

Jag följer fascinerat tråden men förstår egentligen ingenting....

Så, några nybörjar/ okunnig- frågor:
*Varför trumlar man?!
*Hur funkar trumlingen (var någon som skrev om "olika steg"
*Finns det någon hemsida där man kan identifiera stenar?
*Vad jobbar @athena_arabians med?! (Du behöver inte svara om du inte vill)
*Får man flytta runt stenar i världen hur som helst?
*Får man "släppa ut" exotiska stenar i Sverige hur som helst?
*Har ni era stenar framme som prydnad eller nerstoppad i lådor?

/ nyfiken och fascinerad
Trumling gör stenarna slipade och rundade/släta, det är väl helt enkelt för att det blir fint och skönt att hålla i. Man kan få fram färger bättre osv. Rent estetiskt skulle jag påstå.

Jag har mina bästa stenar i ett vitrinskåp. De mer allmänna i en hylla på balkongen och sen lite diverse här och där 😅

Och tack för frågan om man får ”släppa ut” stenar i naturen, det har jag faktiskt funderat på! Det kan ju lätt bli för mycket :angel:

Och tack för frågan om man får ”släppa ut” stenar i naturen, det har jag faktiskt funderat på! Det kan ju lätt bli för mycket :angel:
Min tanke är att man kan göra det på ett bra eller dåligt sätt. Att stenen kan vara "fel" för en plats (dess miljö, historia etc.) precis som djur och växter kan vara fel i en annan ekologi än där de hör hemma. Stenen gör väl ingen direkt skada. Men rent etiskt tänker jag att man undviker att lägga ut främmande sten i mer naturliga, speciella eller orörda miljöer. Medans där det redan finns en betydande människopåverkan på marken så är det helt ok med lite till.

och @Avalbane: Tänk på att det kan vara livsfarligt att gå in i grottor och gamla gruvor/gruvgångar som inte är säkrade. Ett minimum är en hjälm men den räcker inte om det sker ett rejält släpp. Som vi sett nyligen sker det ras i aktiva gruvor också, trots säkerhetsåtgärder (Garpenberg och Kristineberg).

Jag har en jäkla respekt för fallande stenar. Beroende på vilken höjd den faller ifrån krävs det inte en så stor sten för att skada en rejält eller tom döda en. Jag har undvikit att ta prover på vissa ställen när jag stått vid foten av en brant klippa, just för att jag inte haft hjälm med mig.
@gul_zebra och @Avalbane
Det här är jätteviktigt. Jag jobbar med gruva och det är verkligen livsfarligt att gå under osäkrat berg. Det krävs inget stort släpp för att man ska få bestående men.

@gul_zebra och @Avalbane
Det här är jätteviktigt. Jag jobbar med gruva och det är verkligen livsfarligt att gå under osäkrat berg. Det krävs inget stort släpp för att man ska få bestående men.

Jag vågar påstå att vi (dvs vi som bransch) hade tur att ingen dog i de ras jag nämnde. I Garpenberg blev fyra personer skadade av tryckvågen, till den grad att minst en fick en hjärnskakning. Tänk vilken oerhörd mängd berg som släppt för att ge en sådan tryckvåg...

Om att ta med sig stenar hem: på den fantastiska stranden Stensliperiet (det är alltså havet som är sliperiet) på Öland finns de mest fantastiska stenar; randiga, rutiga, olika färger. Och dessa får man INTE plocka med sig!! (Jag kunde inte låta bli utan tog med mig 3, tror jag... Sen fick jag för mig att de förde med sig otur, pga att jag "stulit" dem, så jag slängde dem i älven hemma efter ett tag. Korkat, jag vet, men jag skyller på ungdomligt oförstånd. Det var alltså VÄLDIGT längesedan!)

I fjol plockade jag underbara stenar från Lyseälven i Lysbotn, Norge. De var SÅ fina och jag plockade flera och la i min lilla ryggsäck. På väg tillbaka till vanen tyckte jag mig höra hur de rasslade runt i ryggsäcken, nästan ropade, förtvivlat, SLÄPP UT OSS!! Så jag gick tillbaka och la dem i älven igen..... Det var en känsla jag aldrig haft när jag plockat stenar förut - och jag har många stenar här hemma...!

Jag vågar påstå att vi (dvs vi som bransch) hade tur att ingen dog i de ras jag nämnde. I Garpenberg blev fyra personer skadade av tryckvågen, till den grad att minst en fick en hjärnskakning. Tänk vilken oerhörd mängd berg som släppt för att ge en sådan tryckvåg...
Ja jag vet. Det är bara tur att ingen skadade sig mer

Senast ändrad:
och @Avalbane: Tänk på att det kan vara livsfarligt att gå in i grottor och gamla gruvor/gruvgångar som inte är säkrade. Ett minimum är en hjälm men den räcker inte om det sker ett rejält släpp. Som vi sett nyligen sker det ras i aktiva gruvor också, trots säkerhetsåtgärder (Garpenberg och Kristineberg).

Jag har en jäkla respekt för fallande stenar. Beroende på vilken höjd den faller ifrån krävs det inte en så stor sten för att skada en rejält eller tom döda en. Jag har undvikit att ta prover på vissa ställen när jag stått vid foten av en brant klippa, just för att jag inte haft hjälm med mig.

@gul_zebra och @Avalbane
Jättebra med varning!
Helt klart får man tänka sig för.

Har en helt annan respekt och tanke kring det hela Spec efter det som hänt i Garpenberg.
Har en bekant som jobbar i nämnda gruva som turligt nog hade rätt så nyligen lämnat ena rasstället så har "tyvärr" fått endel berättat...

Jättebra med varning!
Helt klart får man tänka sig för.

Har en helt annan respekt och tanke kring det hela Spec efter det som hänt i Garpenberg.
Har en bekant som jobbar i nämnda gruva som turligt nog hade rätt så nyligen lämnat ena rasstället så har "tyvärr" fått endel berättat...

Min karl har jobbat underjord i alla Sveriges underjordsgruvor förutom Lovisa... jag är inte oroligt lagd men jag är rätt glad att han inte jobbar underjord längre. Men jag har ju vänner och bekanta som fortfarande är underjord.

Jag följer fascinerat tråden men förstår egentligen ingenting....

Så, några nybörjar/ okunnig- frågor:
*Varför trumlar man?!
*Hur funkar trumlingen (var någon som skrev om "olika steg"
*Finns det någon hemsida där man kan identifiera stenar?
*Vad jobbar @athena_arabians med?! (Du behöver inte svara om du inte vill)
*Får man flytta runt stenar i världen hur som helst?
*Får man "släppa ut" exotiska stenar i Sverige hur som helst?
*Har ni era stenar framme som prydnad eller nerstoppad i lådor?

/ nyfiken och fascinerad
Beroende på stenen så blir de fina som sjutton trumlade, tänk blöt sten respektive torr :) För mig är det en kul grej jag råkat fastna vid efter en drös trumlingsvideos på youtube 😅

Mina stenar dräller bara överallt :rofl: Jag lever dock i renoveringskaos. Så snart vi kunnat tömma vardagsrummet på bråte och ställt ner min växthylla så kommer nog de finaste få husera i hyllan med växterna. Övriga vete fasen var de ska ta vägen :D

Tack! Jag har inte tänkt riktigt kring det där men ska nog köpa mig en hjälm. Just gruvor rör jag mig inte jättegärna i generellt, de är lite för lika gamla källare och sånt - fulla med monster. Ja, jag är lite mörkrädd :angel: Öppna dagbrott slog det mig nyligen dock att det kan vara bra med hjälm i också, utifall något rasar, om man prompt ska inpå väggen iaf.

Jag föredrar gruvmuséer annars, det är så mycket oläskigare på en guidad tur :D

Idag har jag hämtat sambon i Mora så vi pep förbi Styggforsen. Och alltså, jag har lääänge velat åka dit för vattenfallet men det känns ju lite onödigt egentligen när det fanns en massa annat som är mycket mer intressant :D

Iaf så hittade jag en liten sten som jag undrar vad det är? Jag och sambon tänker fossil men vi är rätt clueless. "Tyvärr" är jag duktig och plockar inte i naturskyddsområden så den fick inte följa med hem hur mycket det än kliade i fingrarna :p

Screenshot_20260726_183941_Instagram.webp

Idag har jag hämtat sambon i Mora så vi pep förbi Styggforsen. Och alltså, jag har lääänge velat åka dit för vattenfallet men det känns ju lite onödigt egentligen när det fanns en massa annat som är mycket mer intressant :D

Iaf så hittade jag en liten sten som jag undrar vad det är? Jag och sambon tänker fossil men vi är rätt clueless. "Tyvärr" är jag duktig och plockar inte i naturskyddsområden så den fick inte följa med hem hur mycket det än kliade i fingrarna :p

Visa bifogad fil 188725
Ooookej tydligen är det slagg :rofl:

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka