Stenskott från häst - vad gäller??

Fála

Trådstartare
Vet någon vad som gäller om man i trav passerar en bil på en grusväg och en sten far upp och träffar bilen? Och även vad som gäller om man visar tecken för att föraren ska sakta in men den bara kör förbi i full fart? Vi rider alltid sakta i skritt i kanten och visar tecken för att föraren ska förstå att det är 2 "färska" hästar och att det kan bli lite hoppigt. Det är sorgligt att vissa tar detta som en provokation vilket är fallet här...

Katrin
 
Livsfarligt men effektivt = rid inte längre så snällt i kanten utan tag så stor plats på vägbanan att de blir tvugna att sakta ner. Borde vara skottpeng på bilister :devil:. Håller på att blir vansinnig på alla dessa som absolut inte kan sakta farten det minsta och som sniker upp efter benen på hästen. Brukar faktiskt köra ovanstående metod med nordsvensken som inte skulle reagera för ett landande jetplan på vägen men det känns som sagt livsfarligt ibland. Och på varmblodet som "tolererar" trafik, dock med misstänksamhet, brukar jag numera promenera brevid de gånger som vi går på "större" vägar :crazy:.
 
Tack för ditt svar!

Detta är precis vad jag tänkte göra. Med mina trafiksäkra hästar har jag travat på så att vi kan mötas snabbare och då har bilarna saktat in. Det är väl dags att göra så med dessa 2 hästarna också. Vad jag funderar på är stenskott??

Katrin
 
jag anser att ägaren till bilen själv stå för det.

Hur gör man med alla andra stenskott som kommer från andra bilar i trafiken? jagar man rätt på bilen framför för att avkräva en ny vindruta :confused: nej, det går på glasförsäkringen.
 
Det måste ju vara omöjligt att veta om stenen kom från bilen eller hästen. Om inte omöjligt att veta så i alla fall omöjligt att bevisa! ;)
 
Vi har en bonde som hatar oss hästmänniskor, och gärna kör uppe i hasen på oss med bilen eller traktorn.
Det bästa är att hoppa av, och leda hästen mitt i vägen (om man inte har en supersäker häst, då kan man ju rida) tills det kommer en avfart. Det är ju inte alltid man vill bli omkörd av en jättetraktor på en smal väg.
 
Du kan ju upplysa bilägaren att det främst är den egna bilens hastighet som avgör hur kraftigt stenskottet blir. :devil:
 
Kan bara tillägga att jag bak på rockarden har spikat fast en sådan där skylt med övningskörning som man har till bilar. Det har faktiskt hjälpt mycket! Kanske ska sy fast en sådan på ridjackan också? :idea:
 
Hur gör man med alla andra stenskott som kommer från andra bilar i trafiken? jagar man rätt på bilen framför för att avkräva en ny vindruta nej, det går på glasförsäkringen.

Svar ja, det gör man om man vill ha ersättning från orsakande bil/bilägare. Det är nämligen bilägren skyldig till, att lämna ersättning för stenskott som denne orsakat.
Men det gäller ju solklara stenskott, alla är ju inte det och sprickan kan komma efter en tid och inte omedelbart.
 
Nu vet jag inte vad som gäller men jag tänkte på lagen som säger att om en häst kommer lös och bucklar en bil, så är det bilens fel att den stog där, kan denna lag användas när man rider med?


Och finns verkligen denna lag om att det är "bilens" fel att den står parkerad på ett ställe om en häst kommer lös och gör skada på den? Vet bara att jag hört om ett fall där det slutade med att det var bilens fel iallafall!
 
Jag har då aldrig gjort så, utan har fått stå för hela kalaset själv. Fick ett i somras som spräkte hela rutan, detta var på motorvägen.hur ska jag kunna veta från vilken av bilarna som stenen komm ifrån?
Jag anser nog att stenskott är något som man får leva med, att det är sådant som händer.
Såvida inte någon medvetet har kastat sten på min bil. Då är det en annan femma.
 
Inte bara nog med att du ska veta från vilken sida den kom ifrån, du ska veta vilken av de mötande bilarna som gav dig det om det kom från andra sidan, och du ska ha hunnit se deras, eller bilen framför dig, reg. nr. Ingen lätt match ens på en vanlig 70 väg!!!
 
Är inte det lite svårt att bevisa att skottskaden är precis ny??
Teoretiskt sätt skulle jag kunna få en skottskada, inte hunnit ifatt den bilen utan jagat tag i någon (helt oskyldig) veckan efter och påstått att den orsakat mitt stenskott.. eller??
 
När det gäller bilar ock hästar i trafiken har hästägaren inget ägaransvar tex om din häst sparkar i en bil får bilägaren betala. Var i en sådan tvist för några år sedan min häst blev skrämmd på en tävlingsplats och satte sig på en bil (sprillans ny) men mitt försäkringsbolag sade att det skulle gå på bilens försäkring och att dom inte hade rätt att kräva ersättning för självrisk. Typ det är smällar man får ta när man parkerar på ett sådant ställe. :o :angel:
 
Jag var också lite feg i början och höll mig alltid i kanten, men så praktiserade jag på ett travstall och det va mycket ledande av hästar på bilbanan till och från hagen, detta var nere på travbanan så det var ganksa mycket trafik. Min arbetsgivare sa till mig att ALLTID gå ut i vägen med dom oroliga hästarna så bilarna fick ligga bakom. och att vikna till bilarna att hålla sig på avstånd tills vi kunde komma av vägen och kolla på lastbilen när den passerade. Men ibland hände det att man gled ut i vägen när det kom vårdslösa trakikaner också :devil:

Och jag har för mig att om det händer olyckor till häst där bilar är inblandade så är det ALLTID bilförarens fel. Är inte säker men jag har för mig att det var så. Det står annars i teoriboken för körkortet så det kan man kolla upp. :)
 
Vet du inte var stenskottet kommer ifrån, så kan du ju naturligtvis inte skylla någon för det. Men vet man det, har man rätt att få ekonomisk ersättning från orskad bil/bilägare.

Det sista stenskottet jag fick kom från en lastbil, jag ringde åkeriet och det var inget som helst tjafs från deras sida.
 
Tack alla för era svar!
:)Jag kommer i fortsättningen att gå mer i mitten av vägen så bilarna får vänta som jag gjort förr. Blir det något stenskott när vi travar så får jag kolla upp det då i sådana fall.

Katrin
 
Ja alltså nu händer det ju att man får stenskott, och sprickan kan ju dyka upp flera månader senare. Om jag förstått saken rätt, kan en erfaren glasmästare se om sprickan är ny och gjord i en tappning sas. Mot tex det jag skrev innan där sprickan smygit långsamt och blivit större, tydligen så skiljer sig dessa sprickor åt väsentligt. Hur vet jag dock inte, men jag är ej heller glasmästare. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 379
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 592
Hästmänniskan Tänk er följande två situationer: a) Du rider på en allmän men mindre grusväg i skritt och en cyklist kommer bakifrån och vill komma...
2
Svar
23
· Visningar
1 858
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp