Bukefalos 28 år!

Steralisering av tik!

Men vad jag vet så läser inte veterinärer etologi i sin utbildning. De snuddar lite på ämnet, men går inte djupare in i det i alla fall. Jag litar mer på etologerna och vad forskningen säger vad gäller kastrering och dess för- och nackdelar.

andra frågan: därför att han är fruktansvärt stark och har en superteknik som gör att jag snabbt får ont i armar och rygg. vi leker andra roligare lekar istället.
Okej! :)
 
I Danmark ingår i alla fall etologi i veterinärutbildningen.
Jag vet inte vad etologerna har för utbildning, men skulle
tro att veterinärer har en bredare synsvinkel.
 
men då borde man "förstöra" hästar också eftersom i princip alla hingstar kastreras? är det inte bättre att ge djuren ett schysst liv utan hormonstörningar (dvs de kan umgås med artfränder av samma kön) än att låta dem ha kvar kottarna? nu menar jag inte att alla handjur inte tål andra handjur, men många, det är de. i mitt fall handlade det om att jag inte vill ha några valpar, och för att göra det så smidigt som möjligt för alla parter (tror inte att det är så roligt för djuren heller att tråna efter något de inte kan få) så kastrarades hanen. som sagt är han samma pigga glada lilla skit, men han kan leka med "alla" hundar av båda könen, löp eller inte löp.
 
Ja, jag är inte helt emot kastrering. Hundar som har stora problem tycker jag ska kastreras. Jag tycker bara att många gör det utan att överhuvudtaget tänka på vad de utsätter sina hundar för. Det är en stor förändring för hunden, men sen är det naturligtvis inte alla som får några problem av en kastration.

Få vet. har den etologiska kunskapen om vad som händer med en kastrerad hund och få vet. informerar om nackdelarna med det.
 
Har du själv dåliga erfarenheter från egna hanhundar/tikar som varit kastrerade eftersom du är så negativ till det?

Ang tikar så har jag inte tagit reda på så mycket. Då jag inte har någon själv numera. Känner bara 3 personer som låtit kastrera sina (varav två i samband med livmoderinfl.) och de har i varje fall inga av problemen du nämner.

Att däremot kastrera hanhund önskar jag vore mer vanligt än det är. Jag ser absolut ingen skillnad mellan att kastrera en hingst och en hund. Anser att det finns fler hanhundsägare som borde rän det finns ägare som fullt ut klarar att på ett bra sätt hålla hanhund.

Har själv en kastrerad kille och snart två. Jag pratade (live o på nätet) med minst ett 30-tal ägare till kastrerade hanar (inkl 3 veterinärer som valt att göra detsamma) innan vi bestämde att kastrera vår hund.

Det var absolut ingen av alla dessa som ångrade att de kastrerat, dvs tyckte hunden blivit sämre på något vis. Några hade väl hoppats på lite mer resultat, men de hade då kastrerat alldeles för sent. Hundarna hade helt enkelt förvärvat ett icke önskvärt beteende som inte försvann genom kastreringen.

Själva är vi fantastiskt nöjda, enda skillnaden på hunden är att han numera leker lika glatt och oberört med höglöpande tikar som vilken annan hund som helst.
 
I Danmark ingår i alla fall etologi i veterinärutbildningen.
Jag vet inte vad etologerna har för utbildning, men skulle
tro att veterinärer har en bredare synsvinkel.

Etologerna har både bredare och djupare kunskap.
 
Även jag ser och har sett många kastrerade hundar. Några har fungerat utmärkt men några har mått så dåligt att de avlivats. Vi har bla en här som vi fick säga upp pga av att han utsattes för rejäl mobbing av de andra hundarna.

Att du känner många kastrerade hundar är bara att gratulera, det är inte alla hundar som klarar det så bra, tyvärr.
 
är det helt bevisat att kastrationen orsakade problemen? många hundar har olika problem, men bara för att den kastrerade hunden hunden har det behöver det väl inte bero på kastrationen... ja lite flummigt, har en massa snor i hela hjärnan, men du förstår nog vad jag menar.
 
*låna knapp*
Nu har jag hittat en finfin länk med information om kastrering av hundar. Många refenser till faktiskt forskningsmaterial och litteratur. Jag har ingen möjlighet att kontrollera referenserna, men att de finns där gör det hela mer trovärdigt i min mening.
Texten är tyvärr på engelska, så de som inte är så väl bevandrade i detta språk kanske får problem att förstå den.
Jag är i alla fall övertygad om att hundar inte lider av att bli kastrerade. Snarare tvärtom faktiskt. Fördelarna väger i min mening mycket mer än de få nackdelar som finns.

Dessutom tycker jag att det är förvånande att det finns så starka känslor mot kastrering av just hundar när det verkar räknas som fullt naturligt när det gäller tex hästar och katter.

Fördelar och nackdelar med kastrering
 
Du skriver att en kastrerad hanhund måste kämpa hårt för att höja sin testosteronhalt till det normala. Efter vad jag vet så tillverkas testosteron av Leydigceller som bara finns i testiklarna, om hanen är kastrerad så bör han inte kunna producera testosteron över huvud taget. Eftersom jag tycker att detta är mycket intressant och du verkar ju insatt så undrar jag om det är nåt som jag missat. Hur producerar en kastrerad hane testosteron?
Kan det du pratar om inte vara höjd adrenalinhalt och påslag av sympatiska nervsystemet "fight-flight" reaktion.

Sen skriver du att etiologer har djupare och bredare kunskap än veterinärer. Inom etiologi, ja visst men när det gäller kastration så är de flesta argumenten rent medicinska och jag tror att veterinärer, som läst 5½ år (och många vidareutbildade) lär sej en hel del inom medicinen som etiologer inte har en aning om. Jag tror inte på att dissa nån kategori av kunskap men det är nog idé att respektera varandras områden och lära av varandra.
 
Dessutom är det veterinärerna som har erfarenheten av kastrationer o ofta har en fortsatt kontakt med djurägarna.
Enligt min uppfattning är KaZa ute o cyklar.
PL
 
*lånar knapp*
Min hane är kastrerad sen han var ca 1 ½ år, nu 7.
Blev rekommenderad detta av bekanta och även veterinär då han började PISSA på folk!!! :o
Veterinären sa att då beteendet nyss börjat var det stor chans att kastreringen skulle ta bort hans påfund.
Mycket riktigt, det försvann och han har aldrig gjort det igen! :)
(Tack Peter Lundin och dina kollegor för ert arbete. Tror det var Håkan som gjorde operationen :bow:)
Han är fortfarande samma glada, spralliga hund utan denna påse!
Funderar på att göra detsamma med våran andra hund men behöver lite mer klirr i kassan först... :D
 
Informationen jag fått är både från vet. och etologer. Forskning från institutionen för obstretik och gynekologi vid SLU under handledning av C. Lind är nedanstående hämtat från:

Effekten av kastration vid hanhundsaggresivitet har varierande resultat. En tredjedel av hundarna blir bättre. Några blir mer aggresiva mot andra hundar och människor

De biverkningar en kastration har är:

De vanligaste komplikationerna hunden får är ökad aptit och vikt. Regleringen av kroppsvikten innefattar ett komplicerat samspel mellan hormoner och substanser som överför signaler från nervceller (neurotransmittorsubstanser). Även om könshormoner inte i första hand reglerar ämnesomsättningen kan de påverka kroppsvikten antingen genom en direkt verkan på centra i hjärnan som reglerar aptit och aktivitet eller genom att ändra ämnesomsättningen i cellerna.

Minskad aktivitet eller ökad slöhet är också en negativ effekt man får efter en kastration.

För lite testosteron kan leda till dubbelsidig hårlöshet, torr och livlös päls samt mjällig hud. Andra pälsförändringar som kan ses är yvigare och ulligare päls, ökad pälsväxt och färgförändringar.

Östrogen och/eller testosteron behövs för att urinröret ska fungera normalt och att det är den glatta muskelaturen som är hormonberoende. I vaket tillstånd hjälper både urinrörets skelett- och glatta muskelatur till att upprätthålla ringmuskelfunktion. Vid vila slappnar skelettmuskelaturen och det är den glatta muskelaturen som ser till att ringmuskeln fungerar. Om koncentrationen av könshormoner minskar försvagas urinrörets glatta muskelatur och urinläckage uppstår.
 
Sedan har jag en liten undran, hur skulle benskörhet uppstå? Brist på calcitonin eller överskott på PTH? och via vilka funktioner. , vilken är din vetenskapliga källa?



Nu minns jag inte artikeln, men det ska ha att göra med könshormonsproduktionen och när den minskar kan benskörhet uppstå.

Är PTH förkortningen för Parathyroideahormonet? Jag är inte så insatt i alla dessa hormoner och deras funktion, men artikeln jag läste tog bla upp lite av dessa hormoner du nämnt. Men det är inget jag minns tyvärr.
 
"Enligt min uppfattning är KaZa ute o cyklar."
:bow:
Jag är en aktiv förespråkare för kastration både på tik och hane men det är intressant att höra vad de som är emot bygger sina argument på. Har inte hittils hört nåt som fått mej att ändra åsikt. Jag föreslog mitt försäkringsbolag att införa en lägre premie för kastrerade hundar för att få ett ekonomiskt argument.
 
Jag har inte argumenterat emot att vissa hundar kan bli inkontinenta, inte heller att hunden kan gå upp i vikt. därför har min tik fått gå över på lightfoder innan hon lägger på. Jag påstår inte heller att det är en underkur som botar alla icke önskvärda beteenden, tex sällan någon effekt på ett beteende som varat under längre tid.

Min fråga var varifrån den kastrerade hanhunden får sitt testosteron när den kampar hårt? Eftersom etiologer tydligen anser att dom behöver konstant nivå och att kastrerade hanar fick kämpa mycket hårt för att komma upp i normal nivå, om jag förstod ditt tidigare inlägg rätt. :confused:

PTH är Parathormon från parathyroidea och fungerar så att den via osteoblasten (omogen bencell) påverkar osteoklasten (cell som bryter ned ben) så att benvävnad bryts ned och frisätter bla kalcium till blodet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 028
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Varför flämtar hundar så ofta? Jag vet ju funktionen förstås, men varför behöver hundar flämta oftare än andra djur? Katter flämtar typ...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 416
Senast: Asko
·
Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Milene
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
654
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp