Steralisering av tik!

Då är vi av olika uppfattningar. Jag anser att hundarna ska få vara hundar. Jag köper mig inte en hund för att göra om dem med hjälp av kirurgi det första jag gör. Om dagen kommer då mina tikar får livmodersinflammation så blir det självklart kastrering, men absolut inte annars.
 
Ja det förstår jag, men vad har det med kastrationen att göra? Får hundägaren t.ex problem med sin tik som kanske börjat visa aggression så lär hon inte gå till vet. utan till en hundpsykolog.
 
Vet kanske har tillräckligt bra kontakt med sina djurägare för att få en bra feedback. Du kanske är en sån som byter vet varje gång.
PL
 
Nej, de kan ju inte höja upp sig till sin normala testosteronhalt, därav problemen för dessa hanhundar med hög testosteronprägling. Läste mitt inlägg igen och måste erkänna att det står luddigt.




Sen skriver du att etiologer har djupare och bredare kunskap än veterinärer. Inom etiologi, ja visst men när det gäller kastration så är de flesta argumenten rent medicinska och jag tror att veterinärer, som läst 5½ år (och många vidareutbildade) lär sej en hel del inom medicinen som etiologer inte har en aning om.

Ja, men de flesta är inte insatt i hur detta påverkar hunden psykiskt. Sen måste jag säga att de är ytterst få vet. av alla jag träffat som informerar hundägaren om nackdalarna med en kastrering. Det tycker jag är mycket dåligt. Visst bör man väl som hundägare ta reda på fakta själv, men de är det nog få som gör. Visst har det hjälpt många hundar, men de har även stjälpt många hundar.
 
Du kanske är en sån som byter vet varje gång.
Vad i mina inlägg fick Dig att tro det? :confused: Eller tar du bara för givet?

Nä, jag har friska hundar och besöker bara vet en gång om året och det vid vaccinering.
 
jag tror att många gör som jag och tar hunden till veterinären först om den blir aggressiv. han rekommenderade dock ingen kastration.

du vill att hundar ska få vara hundar och det är ju bra, men glöm inte att de flesta hundar lever under hemskt onormala förhållanden. de träffar nya hundar ofta, de kan inte komma undan på samma sätt om de inte trivs, löptikar kommer och går. långt ifrån vargens vilda liv alltså. anledningen till att vi kastrerar våra husdjur är att vi inte kan erbjuda fullt naturliga förhållanden, men vi vill ändå att djurhållningen ska fungera så smidigt som möjligt. att hundar inte kastreras lika ofta som de andra djuren beror nog mest på att de lever så nära oss och vi lätt förmänskligar dem, och mindre på att några få (?) procent får problem som kanske orsakats av kastrationen.
 
Och vad ska vet. göra om det visade sig att hunden fick problem med sin kastrering då? Att den blev mer hanhundsaggresiv eller att den fick sämre pälskvalite. Det är lite svårt att få det ogjort.
 
de kan inte komma undan på samma sätt om de inte trivs, löptikar kommer och går. långt ifrån vargens vilda liv alltså

Kan inte komma undan på samma sätt? Vad menar du? Det är väl upp till ägaren att se till att hunden får det avstånd den behöver. Ska vi kastrera alla reserverade hundar också?

Löptikar finns även i det vilda. Och det är inte alla hanar som får para.
 
I paritet med din övertygelse när det gäller kastrering av hundar borde du vara lika mycket mot kastrering av kattor och hästar. Var står du i kastrationsdebatten när det gäller dessa?

Citat - "Om koncentrationen av könshormoner minskar försvagas urinrörets glatta muskelatur och urinläckage uppstår"
Är detta artbundet just till hund på något vis?
Jag har sett åtskilliga kastrerade hingstar men inte står de och läcker urin trots uteblivna könshormoner.

Jag vågar påstå att tvärt emot vad du anser, så får en kastrerad hund betydligt större chans att leva ett mer "naturligt" hundliv än de flesta okastrerade.
 
Är varken intresserad eller insatt i hur en kastrering påverkar en häst/katt fysiskt eller framför allt psykiskt.

Jag vågar påstå att tvärt emot vad du anser, så får en kastrerad hund betydligt större chans att leva ett mer "naturligt" hundliv än de flesta okastrerade.
Och jag anser tvärtom, med vissa undantag.
 
Då är vi av olika uppfattningar. Jag anser att hundarna ska få vara hundar.
Jag anser att en kastrerad hund är lika mycket hund. De flesta beteenden finns kvar utom möjligen de som har med reproduktionen att göra. När det dessutom florerar sådan uppfattningar som att en tik måste ha en kull valpar för att inte få pyo. Eller att en tik måste få en kull valpar för att må bra. Sådant leder till att en himla massa hundar produceras och avsätts kanske mindre seriöst. Vilket gör att många som har hund har inte den koll som du har. Tyvärr måste vi leva i verkligheten även om vi önskar att det skulle vara "körkort" på att ha hund.

Du tycks tro att man kastrerar enbart för att göra sitt eget liv lättare. Det är inte min uppfattning då jag är övertygad om att hundarna mår bättre av att inte känna av sådana behov som dom aldrig får utlopp för. Mkt stress brukar inte föra gott med sej och även hundar får magsår.

När det gäller övervikt så finns det väldigt många icke kastrerade hundar som är överviktiga också så även om en kastrerad hund får en förändrad metabolism så är det inte enbart ett kastrationsproblem. Det vet jag känner informerar alltid om risker/uteblivet resultat innan op. Ingen vet är väl intresserad av att lova runt och sedan uteblir resultatet. Det gör ju att dom får dåligt rykte.
 
Lånar svarsknapp.

Det är värst vad folk är kategoriska. De blir aggressiva, de blir inkontinenta, de blir friskare, de mindre hanhundilskna....hm..... :crazy:

Jag anser att kastrering är något som är behovs- och individrelaterat.

Kastrering ger biverkning, både positiva och negativa. Sedan måste man sätta dessa biverkningar i relation till vilket liv man lever och vad man vill åstadkomma med kastreringen.

Att ha det som i tex USA där man kategoriskt kastrerar tycker jag är förkastligt. Men jag gillar inte heller att folk lägger en massa moraliska och etiska värderingar på kastrering som gör att folk inte vågar kastrera och att det blir så värdeladdat.

Jag håller helt med CicciT att en hund är lika mycket hund även om den är kastrerad. Vi måste ändå tänka på att det är just hundar/djur och de lägger inte etiska och moraliska värderingar i en kastrering.
 
Jag kommer att kastrera min gamla avelstik som nu blir 8 år. Varför? Jo, hon blir för det första enormt skendräktig efter varje löp. Hon magrar av och blir slö och allmänt nedstämd. Hon har fått juvertumörer och dessutom så har hon en ökad risk för pyometra (gammal tik).

Varför ska man förbjuda att kastrera friska djur? Det skulle ju då innebära att man inte fick rutinkastrera hingstar eller hankatter heller, skulle du vilja det? Ha hankatter skvättandes och skrikandes i området. Hingstar i stallet som klättrar på folk så fort det blir brunstsäsong?
Nä. tänk om istället. Om man kan rutinkastrera katter och hästar så kan man det också med hundar. Kom inte och säg att det är skillnad för det är det INTE.
 
Då är vi av olika uppfattningar. Jag anser att hundarna ska få vara hundar. Jag köper mig inte en hund för att göra om dem med hjälp av kirurgi det första jag gör. Om dagen kommer då mina tikar får livmodersinflammation så blir det självklart kastrering, men absolut inte annars.

Den dagen kan det vara för sent... =/

Jag har okastrerade, både hanar och tikar. Men om bara inte veterinärerna vore så förbaskat ovilliga att operera utan att det finns medicinska problem eller beteendeproblem i botten skulle jag inte ha en enda okastrerad tik.

Varför? Juvertumörerna. Jag har sett FÖR många hundar gå till de sälla jaktmarkerna i 'förtid' pga juvertumörer. Många har opererats, men har inte klarat av en sådan omfattande operation i den höga ålder som de oftast drabbas av tumörer, utan de har fått avlivas. Pappas riesentik opererades när hon var 10 år gammal. Gammalt för en stor hund javisst, men både klinikveterinärerna och pappa ansåg att hon förutom juvertumörerna var så pigg och kry att det var värt ett försök. Hon hämtade sig aldrig efter operationen utan togs bort av humana skäl någon månad efter. Samma sak har jag sett hända på ett otal hundar.

Min tik har GODartade tumörer (juvertumörer och andra, fanskapet sprider sig lavinartat). Hon hade äen för tre år sedan livmoderinflammation. Då var hon tio år och vet ville operera. Jag sa nej och vi provade PC-behandla och det gick vägen. Hon lever dock på lånad tid och ÄVEN fast tumörerna är godartade så kommer de ta livet av henne. Tillslut har de tagit så stor plats att de börjar trycka på andra organ och ger henne problem. Nu kanske det inte handlar om så många års förkortad livstid, och hon lider inte av att som vi halvt på skämt brukar säga 'vara en enda stor tumör'. Men jag hade bara TUR att de var godartade. Hade de varit elakartade hade hon aldrig nått den ålder hon är idag.

Och just eftersom jag sett alldeles FÖR många tikar sluta i förtid pga juvertumörer, och FÖR många som opererats men inte klarat att återhämta sig pga åldern och att det är ett ganska stort ingrepp att kastreras så skulle jag vilja göra det redan från början.

Sen ser jag en till aspekt. Om man har hundar av bägge könen så är det oerhört mycket lugnare om iaf den ena är kastrerad. Jag talar INTE om att det blir mindre besvär för mig, utan för att det skulle bespara både hanhunden och tiken en hel del sress i samband med löpen. Tiken försöker febrilt få hanhunden att 'fatta' vad hon vill, och hanhunden förstår preciiiis vad hon vill men får ju inte för elaka matte och vankar runt här och gnyr och flåsar och vet inte var han ska ta vägen tills jag ryter åt honom och ber honom gå och lägga sig och lugna ner sig.

Och med två tikar i huset, varav den ena tacknämligt nog bara löper en gång per år, men den andra 4-5 ggr per år så skulle det vara himla skönt att ha tikarna kastrerade så slapp jag se hanhunden stressad. Då är han ändå inte speciellt 'svår' på löptikar och det är 5 dagar per löp det är sådär, men han får ju ingen ro alls under de dagarna. (Vi hade en som kunde vittra en löptik på 7 kilometers håll och var helt knäpp. och det var fan ALLTID någon tik någonstans inom den radien som löpte).

Så för att BEHÅLLA tikarna friska och operera medan de har en fair chans att klara av operationen så skulle jag gärna kastrera. Fast veterinärerna är så förbaskat ovilliga att göra det 'bara för att'.

Däremot tycker jag inte man behöver adoptera synsättet i USA där fasiken ALLT kastreras. Å andra sidan har de ett stort problem med oänskade kullar där, men jag tycker ändå de är lite fanatiska...
 
Nä. tänk om istället. Om man kan rutinkastrera katter och hästar så kan man det också med hundar. Kom inte och säg att det är skillnad för det är det INTE.

Har inte någonstans skrivit att det är skillnad.
 
Kastrering ger biverkning, både positiva och negativa. Sedan måste man sätta dessa biverkningar i relation till vilket liv man lever och vad man vill åstadkomma med kastreringen.
Ja, men de flesta folk vill och bara höra de positiva delarna av en kastrering. Jag tycker det ska upplysa mer om de negativa så att folk får ta ställning till om de vill kastrera sin hund.

Jag håller helt med CicciT att en hund är lika mycket hund även om den är kastrerad.
Ja, och förhoppningsvis så får man en trevlig hund tillbacka efter kastrering.

Beteendeförändringar efter en kastrering skylls många gånger på annat. Om folk bara fick upp ögonen för de stora nackdelar som faktiskt finns. Men självklart så finns det även positiva. Och i bästa fall är de de positiva fördelarna som vinner, men tyvärr är det inte alltid så
 
Den dagen kan vara försent.

Känner extremt många okastrerade tikar som varit hälsan själv genom hela livet och aldrig fått livmoderinflammation. Självklart finns risken, men det finns risker överallt.

Tror inte heller vet. vägrar kastrera "bara för att"
 
Det är veterinärens uppgift att upplysa om biverkningarna. Jag har aldrig träffat en veterinär som inte gör det om vi nu skall prata i generella termer. Dock jag anser att du överdriver de negativa biverkningarna, de finns men inte i den utsträckningen som man får intryck av att du tror. Normalt sett men en normal veterinär så får du en nyanserad bild. För många är det trots allt en ganska stor process att komma till kastrering. Det kostar trots allt flera tusenlappar. De flesta tänker nog efter både en och två gånger innnan de slänger upp dessa pengar.
 
Jag kommer att kastrera min gamla avelstik som nu blir 8 år. Varför? Jo, hon blir för det första enormt skendräktig efter varje löp. Hon magrar av och blir slö och allmänt nedstämd. Hon har fått juvertumörer och dessutom så har hon en ökad risk för pyometra (gammal tik).

Självklart, skulle jag också göra i det läget. Jag har aldrig menat att man aldrig ska kastrera ett djur. Jag har själv rekommenderat det till några elever, då hunden skulle må bäst av det. Men självklart måste ägarna läsa på och fatta ett eget beslut om en kastrering. Men de ska veta om nackdelarna.

Varför ska man förbjuda att kastrera friska djur?

Ja, regeln har funnit i många många år innan den ändrades. Vet inte varför det gjordes.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 888
Senast: BornAgain
·
Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
290
Senast: Milene
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
629
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
257
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp