Steralisering av tik!

Timsetim

Trådstartare
Man steraliserar ju ofta katter men hur är det med hundar? Görs det lika "enkelt"? Bara lite nyfiken..... :)

/Timsetim
 
ja och nej. det är en stor operation, men den lyckas väl i princip alltid. tyvärr görs det inte lika ofta som med katter, och det beror troligen på att det är så vansinnigt dyrt! priset är väl nästan 10 ggr så högt. dessutom finns det av någon märklig anledning lite ovilja hos svenska veterinärer att kastrera friska djur, tikar som hanar.
 
I USA kastrerar man i stort sett alla hundar som inte ska gå i avel! :bow:

Min tik är kastrerad (innan hon kom till mig). Om man kastrerad så slipper man juvertumörer och livmoderinflammationer, vilket är MKT vanligt hos tikar!

Det är dyrt, speciellt om man har en större hund, men det är en rutinoperation, så det är inget konstigt för veterinärerna eller så. Visst, det ÄR alltid risk att söva- operera ett djur, det kommer man ju aldrig ifrån.
 
Min ena tik är kastrerad efter en livmoderinflammation, tack för det försäkringsbolaget! ;) Jag hade kastrerat den andra också om det inte vore så rackarns dyrt.
 
Som någon skrev, man steriliserar inte, utan man kastrerar. Är det en relativt ung tik och du har råd, samt inte tänkt att ta valpar på henne (och är beredd att ta den risk som en operation innebär) så skulle jag iallafall råda att kastrera. Eliminerar risken för livmoderinflammation, samt minskar risken för juvertumörer (kastration innan 2 års ålder minskar (enligt amerikansk forskning) risken med ca. 75%. Till det ska läggas att 50% av alla tikar får juvertumörer. 50% av dessa juvertumörer är, i sin tur, elakartade).

Men jag är inte helt opartisk, ska tilläggas. Har själv en tik som drabbats av elakartade juvertumörer och hade nog, om jag hade vetat oddsen för juvertumörer när hon var yngre, valt att kastrera.
 
Visst, det ÄR alltid risk att söva- operera ett djur, det kommer man ju aldrig ifrån.

Precis, jag håller med dig - risken måste alltid vägas in. Själv önskar jag dock att min tik enbart skulle behövt en kastration, istället för fyra(!) juvertumörsoperationer. Så egentligen handlar det ju om att väga olika risker mot varandra och det är ju aldrig lätt.
 
Som någon skrev, man steriliserar inte, utan man kastrerar. Är det en relativt ung tik och du har råd, samt inte tänkt att ta valpar på henne (och är beredd att ta den risk som en operation innebär) så skulle jag iallafall råda att kastrera. Eliminerar risken för livmoderinflammation, samt minskar risken för juvertumörer (kastration innan 2 års ålder minskar (enligt amerikansk forskning) risken med ca. 75%. Till det ska läggas att 50% av alla tikar får juvertumörer. 50% av dessa juvertumörer är, i sin tur, elakartade).
/citat]

Och så får man en tik som inte längre har sina vanliga löpcykler och en tik som visar större aggrestion mot sina familjemedlemar. Dessutom så får tiken svårare att kissa då ett ämne som tiken får i och med sina progesteron hormoner den utvecklar under och efter löpet faller bort.

Så varför ska man kastrera en frisk tik? Kan man inte acceptera att tiken löper så ska man inte ha en tik.
 
Utan att egentligen vara insatt i saken, så måste jag säga att det där luktar som en myt. Att tiken förlorar löpcykler är ju självklart och borde räknas som en fördel. Men det andra vete katten. Du får det att låta som att alla tikar blir aggressiva eller får svårt att kissa. Det skulle inte förvåna mig om att det är en försvinnande liten mängd som råkar ut för sådana bieffekter jämtemot risken att få juvertumörer och sånt. Dvs i slutändan är säkert fördelarna med kastrering bättre än nackdelarna.
Jag återkommer efter lite efterforskningar om inte någon annan kommer med tydligare information.
 
Okej. Nu har jag hittat mer info som jag tycker verkar trovärdig. Angående problem med inkontinens så kan detta uppkomma om man kastrerar för tidigt. Hunden är inte färdigutvecklad i de regionerna förrän den är könsmogen. Detsamma gäller ju även katter. Nu har jag inte hittat några direkta rekommendationer när man kan kastrera utan problem, men en vuxen hund råkar alltså inte ut för dessa problem.
Återstår att hitta något om förändringar i humör och beteende. Såhär långt har jag hittat indikationer på att hundarna blir mer sällskapliga och har ett jämnare humör (påverkas inte av löpcykler osv) när de blivit kastrerade. Både hanar och honor. Dvs samma effekt som man brukar se hos katter. Ska leta lite mer om aggressioner hos kastrerade tikar.
 
Här kommer ett citat från en sida på nätet (URL) :
"Hanar som visar dominansaggression kan bli bättre med hormonterapi eller kastrering. Av de tikar som visar dominansaggression är dock huvuddelen kastrerade. Aggression hos dessa kan bero på att kastrering tillåter uttryck av maskulint beteende hos en del tikar. En del tikar kan också vara androgeniserade i livmodern och således predisponerade för att visa dominansaggression."

Dvs en del tikar blir lite mer som hanhundar när de kastreras. Jag kan inte tänka mig att de blir mer aggressiva än en hanhund inom samma ras. Men i alla fall något mer än vad de var innan. Observera att detta inte gäller alla hundar.


OBS!
Jag kan egentligen inte så mycket om detta och jag har egentligen inte några vettiga källor. Jag tycker däremot att infromationen jag har hittat verkar rimlig och är det påhittat så är det inte jag som har hittat på i alla fall ;-)
 
Ingen (åtminstone inte jag) har väl förespråkat att man ska kastrera tiken FÖR ATT det är besvärligt när den löper - det vore ju synnerligen onödigt och okunnigt.

Vad jag menade är att OM man inte ämnar ta valpar (valpning minimerar risken för juvertumör) på sin tik kan det ur hälsosynpunkt vara lämpligt att kastrera (för att undvika juvertumörer, som minst varannan ovalpad tik drabbas av).

Självfallet är kastration inte ett ingrepp som är fritt från risker, men - som jag också tror att jag skrev i mitt andra inlägg - man får väga för och nackdelar med kastration.
 
Ingen (åtminstone inte jag) har väl förespråkat att man ska kastrera tiken FÖR ATT det är besvärligt när den löper - det vore ju synnerligen onödigt och okunnigt.

Jag anser att kastrera en tik för att förebygga något som inte alls säkert kommer att drabba tiken är minst lika onödigt och okunnigt.

Enligt statistik ifrån SLU så är 75% av alla juvertumörer godartade.

Innan man börjar kastrera sina djur så tycker jag att man ska sätta sig in i hur denna förändring ändra hunden fysiskt och psykiskt. Tycker att man ska återuppta förbudet som fanns tidigare att kastrera friska djur.
 
Jag har en tik som kastrerades vid två års ålder. Hon har blivit mycket trevligare mot andra hundar och är precis lika gosig som någonsin hemma. Jag valde att kastrera för att hon ska slippa gå igenom en livmoderinflammation och opereras när hon är nedsatt eftersom det är en mycket strörre risk med operation när hunden har inflammation i kroppen. Det är ju trots allt väldigt vanligt att tikarna får livmoderinflammation. Vad gäller juvertumör så är det ju, även om tumören är godartad, en ganska stor operation för juvervävnaden tas ju bort. Jag har hört av en veterinär att risken för inkontinens hos kastrerade tik ligger på 10-15% och att det inte är svårt att medicinera.

Jag tycker det finns många fördelar med kastrering både på hanhundar och tikar, ffa vad gäller hälsan (minskad diabetesrisk hos tik, ingen prostatcancer eller prostatacystor hos hanhundar m.m.) men även annat. En kastrerad tik lär ju aldrig bli tjuvparad och med fler kasterade hundar kanske man kunde slippa oönskade dräktigheter med påföljade abortsprutor (som tiken definitivt inte mår bra av) eller avlivande av nyfödda valpar, som vissa gör.
 
Det är vanligt att en kastrerad tik visar större aggrestion hemma.

Genom att kastrera en tik minskar/upphör löpcykeln och med det minskar östrogenet i kroppen och med den immunförsvaret. En kastrerad tik har sämre immunförsvar än en icke kastrerad.

I många fall får kastrerade hundar sämre pälskvalite.

De kan bli få urininkontinens och då ska detta behandlas. Mera behandling och medicin.

Finns risk för att hunden blir slöare.

Benskörhet, vilket innebär större risk för frakturer.

För hanhundar kan det bli stora problem när en kastrering genomförts. Testosteronspräglingen bestäms redan när valpen föds. För att hunden ska må bra måste testosteronhalten ligga i samma nivå som när hunden föddes. När nivån sänks kan hunden höja den på olika sätt, tex genom att kampa/leka och "vinna". Nivån sänks om hunden aldrig får kampa/leka eller om den ständigt måste förlora dessa kamper. Tex om hunden har en ägare som tror att man aldrig får förlora en kamp då hunden klättrar i rang.
Genom att kastrera en hane sänker man testosteronbildningen i kroppen, detta innebär att hunden måste kämpa för att få upp denna nivå till det normalla. Har hunden då en ägare som inte kampar eller leker med hunden så måste den hitta ett annat sätt tex att börja hitta på dumheter som att göra utfall mot andra hundar.
 
har du något belägg för det du skriver? tvärt om brukar kastration på hanhundar rekommenderas mot könsbunden aggression. min hanhund är kastrerad och skillnaden är noll och intet. han är inte slöare, pälsen är densamma, och han har fortfarande inte visat några som helst aggressiva tendenser. jag leker med honom, men sällan kamplekar. min tik leker med honom, men i stort sett aldrig kamplekar där han kan vinna (han är mycket starkare). han var 1.5 år när han kastrerades och är 4 år nu.

hade jag haft råd så hade jag även kastrerat min tik för att förebygga diverse sjukdomar och för att slippa löpen. hon löper något längre än genomsnittshunden och är väldigt sur och grinig hela tiden.
 
tvärt om brukar kastration på hanhundar rekommenderas mot könsbunden aggression.

Vem rekommenderar det?

och av ren nyfikenhet. Varför har du valt att inte kampa med din hund?
 
En kastrerad tik lär ju aldrig bli tjuvparad och med fler kasterade hundar kanske man kunde slippa oönskade dräktigheter med påföljade abortsprutor (som tiken definitivt inte mår bra av) eller avlivande av nyfödda valpar, som vissa gör.

Så det är lättare att kastrera alla tikar och hanar så att ägarna slipper hålla koll på dem. Då kan de få springa fritt. Bara för att du kastrerar en hanhund betyder inte att den inte kan para. Många hundar har kvar sexintresset och parar då en tik i alla fall, men med uteslutande resultat
 
Tyvärr är ju inte alla hundägare så duktiga som jag är säker på att du är. visst vore det bästa om alla kunde vara ansvarsfulla och konsekventa. Detta är ju tyvärr inte verklighet. Jag har jobbat på djurklinik så jag har träffat en del av dessa tjuvparade tikar, och tro mej ibland blir man vansinnig när man hör hur folk håller sina hundar.

Sedan har jag en liten undran, hur skulle benskörhet uppstå? Brist på calcitonin eller överskott på PTH? och via vilka funktioner. :confused:, vilken är din vetenskapliga källa?

Min tik som kastrerades för 1 år sedan har jättefin päls och väldigt mycket av den, märks tydligt nu under fällperiod.

Jag har träffat många kastrerade hundar, både hanar och tikar, och alla har mått hur bra som helst. Min pappas tik kastrerades för 9 år sedan hon är nu 14 år gammal och fortfarande pigg, har aldrig varit slö, aggressiv, inkontinent eller haft dålig päls.
 
första frågan: veterinärer

andra frågan: därför att han är fruktansvärt stark och har en superteknik som gör att jag snabbt får ont i armar och rygg. vi leker andra roligare lekar istället.
 
Min tik är ju från USA och var kastrerad när hon kom, det känns skönt tycker jag för då blir det ju ingen löpning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 888
Senast: BornAgain
·
Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
290
Senast: Milene
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
629
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
257
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp