Steralisering av tik!

Men om bara inte veterinärerna vore så förbaskat ovilliga att operera utan att det finns medicinska problem eller beteendeproblem i botten skulle jag inte ha en enda okastrerad tik.

Det finns många vet som kastrerar utan medicinskt eller beteenderelaterat problem och det blir mer och mer accepterat. Kolla med någon större djurklinik. Ultuna gör det men dom är tyvärr rätt dyra. Min tik var fullt frisk när jag kastrerade henne.

Jag håller med om att det är ett stressmoment mindre för hundarna om man har tiken kastrerad. Jag gjorde faktiskt en jämförande beteendestudie på min hanhund när vi hade vår lilla kurs i etiologi och då tittade jag på hans beteende när tiken höglöpte och en vecka efter löpet avslutats. Mycket interssant och jag fick på papper vilken skillnad det faktiskt är.
 
Urinläckaget gället tikar, jag har iallafall aldrig träffat på hanhundar med inkontinens efter kastration.
Det är en relativt liten del av tikarna som får problem o det brukar gå bra att behandla.
PL
 
Tror inte heller vet. vägrar kastrera "bara för att"

Nu missför stod du. Iaf här/jag har haft ENORMT svårt att hitta en veterinär som går med på att kastrera 'bara för att' och då i meningen 'bara för att jag vill det'. Dvs finns det inga beteendeproblem eller hälsoproblem så vill de inte.

Jag försökte få lillvovvan kastrerad i yngre dagar eftersom hon har så himla täta löp (som värst har jag noterat 8 löp på ett år). Men då hon själv inte hade problem av löpen och det inte hittades något fysiskt problem som var anledningen till de täta löpen så vägrade fem oberoende veterinärer kastrera henne. Jag provade i en helt annan region av landet några år senare med samma resultat. Nu är det förvisso en fem år sen, men det var det jag menade med att de vägrar att kastrera 'bara för att', dvs att anledningen är 'bara för att' man vill det/vill slippa framtida problem etc.
 
Det finns många vet som kastrerar utan medicinskt eller beteenderelaterat problem och det blir mer och mer accepterat. Kolla med någon större djurklinik. Ultuna gör det men dom är tyvärr rätt dyra. Min tik var fullt frisk när jag kastrerade henne.

Hmm, i så fall har det ändrats senaste 4 - 5 åren, eller så har det att göra med VEM man pratar med. Jag har i två svängar (dels för ganska många år sedan, men såpass många att det nog var annorlunda regler då) den senaste 1999 försökt få min tik kastrerad. Fått kalla handen både av Ultuna, Gästrike Djurklinik samt Falun. Och Animalen i Södertälje samt Albano och X antal andra djurkliniker i Sthlm/söder om Stockholm. Utan annan hänvisning än 'vi gör det inte utan medicinsk anledning eller om det inte finns beteendeproblem'.

Men då kanske man skulle ta och slå Ultuna en liten signal då, jag kanske fick tag på 'fel' människa (eller att de ändrat sig sen 99). Jag försökte med en annan djurklinik häromveckan (beh inte nämna namn) och de tyckte att 'nepps, de tänker inte kastrera en fyraårig tik bara ändå, hade det varit en ung tik hade de kunnat göra det'. Nu ska väl tilläggas att medellivslängden på just den här rasen är över tio år, så hon är inte direkt lastgammal *s*

Ultuna dyra, vad innebär 'dyra' i sammanhanget? *nyfiken*
 
på lunds djursjukhus fick jag svara på en himla massa frågor och de var vääääldigt skeptiska plus att priset skulle ligga på en si sådär 8000. så jag fick tag på en privat veterinär som utförde kastrationen snabbt och enkelt för 2500 kr. det är ju min hund och mitt val om jag vill kastrera eller ej.
 
Jag har inte påstått att du sagt det utan jag sa "kom inte och säg att det är skillnad" dvs jag tar inte dte som ett argument...
 
Du svarade inte på min fråga om du tycker att katter och hästar inte heller borde kastreras?
 
Det här börjar bli invecklat. Efter att ha läst (och skrivit) i dne här tråden surfade jag runt lite ang just kastrera tikar 8eftersom jag eg vill ha kastrerat iaf den yngre tiken för att slipa juvertumörsproblem). Och det verkar vara förbaskat mycket motsägelsefull information.

nedanstående citat är från 'Fråga Veterinären' på Agrias sida:

'Den enda metod som effektivt förebygger juvertumörer är att kastrera tiken före första löpet. Kastration senare i livet förhindrar INTE uppkomsten av juvertumörer'

Stämmer det så faller ju den största anledningen jag har att kastrera (och det går stick i stäv med den veterinärbaserade information jag fått tidigare).

*suckar tungt*
 
Jag är inte insatt i hur en kastrering påverkar katten eller hästen psykiskt så jag kan inte svara på det.
 
:o Tänkte inte på att det var norrländskt :D
Dyngt = pruttat :D

De flesta som känner min hund säger att dom aldrig träffat någon hunn som dyng så mycke och har sån fruktansvärd doft! :D
Där gäller INTE " sådan herre sådan hund"!!! :angel:
 
Vad jag har läst så ska man kastrera innan andra
löpet för att det ska minska risken för juvertumörer.
 
Vad jag har läst så ska man kastrera innan andra
löpet för att det ska minska risken för juvertumörer.

I en annan tråd så så skrev jag om det (jag gjorde lite research). Om det sker innan ett år minskar man risken enormt, om det görs innan andra löpet (tror jag det var, kolla andra tråden) minskar man det rejält. Senare har det ingen betydelse alls. Tyvärr =/ (Detta är info som är tvärt emot den jag fick för några år sedan). Så jag släppte raskt tanken på att kastrera fyraåriga tiken.
 
Innan man börjar kastrera sina djur så tycker jag att man ska sätta sig in i hur denna förändring ändra hunden fysiskt och psykiskt. Tycker att man ska återuppta förbudet som fanns tidigare att kastrera friska djur.
Usch vad jobbigt! Undrar hur det blir DÅ - kattinvasion?! Jag tycker många FLER skulle kastrera sina friska djur; speciellt katter!
Dessutom ser jag det som praktiskt taget omöjligt att ha hankatter som sällskapskatter okastrerade - åtminstone som innekatter. Min gissning är att vid sånt förbud så kommer istället massor av hankatter avlivas istället, utom såna man vill ha i avel... för hur många människor kan/vill köpa en okastrerad hankatt och ha hemma som innekatt?
 
tvärt om brukar kastration på hanhundar rekommenderas mot könsbunden aggression.

Vem rekommenderar det?

och av ren nyfikenhet. Varför har du valt att inte kampa med din hund?
Jag har också hört detta från veterinärt håll. Även att hanhundar som markerar revir mycket och börjar kissa inne ofta (ej alltid om beteendet hållit på lång tid) slutar med sånt vid kastration. Lika som hankatter alltså.
 
Ja det förstår jag, men vad har det med kastrationen att göra? Får hundägaren t.ex problem med sin tik som kanske börjat visa aggression så lär hon inte gå till vet. utan till en hundpsykolog.
Jaså??
När jag jobbade inom djursjukvård så var det väldigt många hundägare som i första hand anlitade veterinär just för att först o främst utesluta eventuella medicinska orsaker till agressionen (smärta, hormonellt osv). För mig känns det som den mest logiska vägen när det gäller alla djur. Om hästen plötsligt börjar kastar av folk så anlitar jag först veterinär för att utreda att det inte beror på tex ryggont...
 
Ja, regeln har funnit i många många år innan den ändrades. Vet inte varför det gjordes.


--------------------------------------------------------------------------------


När försvann den?

För lite drygt tio år sedan. För att det var en förlegad syn och inte fanns någon anledning att ha den kvar.

Ang hur djuren 'ändras' av kastrering så har vi haft både okastrerade och kastrerade katter (av bådakönen) och det finns ingen skillnad på dem förutom att könsdriften är borta, dvs inget eländes stress, skrikande och rymmande imars och inget skvättande med hanarna. I övrigt är de glada, aktiva, blir gamla, är tillgivna, jagar bra etc etc. Det enda som är borta är könsdriften.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 888
Senast: BornAgain
·
Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
290
Senast: Milene
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
629
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
257
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp