Sthlmare VARFÖR Ullared?

Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Jag tror inte det handlar bara om klass, det handlar om något slags shoppingglädje, som är påtaglig för en del, och obefintlig för andra.
Så kanske det är. Jag tror bara inte att jag skulle få lika huggande svar om jag startade en tråd om hur gärna jag vill åka till Istanbul för att kunna gå i den stora basaren och bara njuta och titta och shoppa och vara. Och sen gå och äta en kycklingkebab från kebabstället mellan Hagia Sofia och Sultanahmet Camii. Fastän min miljöpåverkan en sån helg vore bedrövligt stor och jag egentligen gör samma saker som folk på Ullared: reser nånstans för att shoppa och äta och ha trevligt.

Jag gissar att många i den här tråden tycker att det är skillnad på shopping och shopping och att det därmed är mer OK att döda lite isbjörnar om man beter sig på det ena sättet men inte det andra. Som när åh så fint folk ska förklara varför de aldrig skulle kunna köpa saker från HM pga arbetsförhållandena i deras fabriker utan istället handlar från bra (dyra) designermärken - trots att många designermärken tillverkas i samma sorts sweatshops.

Jag blir bara glad om jag har fel! Det är bara att kommentarer i stil med denna

Att tillbringa dagen i enorm lågprislada på jakt efter en årsförbrukning av tvättmedel, tandborstar och schampo är ungefär så långt från ett semesternöje jag kan tänka mig.

i mina ögon bara skriker förakt. Du kan inte ens kalla det varuhus utan det är minsann en lågprislada och ingenting annat :crazy:.

:bow: :bow: Jag tror att du har aldeles ratt ... och vannerna till den som aker till Istanbul, New York, eller Dubai for en helg kallar det for 'kort semester' och ar lite lagom avundsjuka pa trippen, medan "lagprisladan" bara uppbadar "disdain".

/hastflicka som hade en jatte trevlig helg i Ullared med en vaninna sist hon var i Sverige/

Ah, du skriver och formulerar dig som en gud.

/älskar Ullared. :angel: (och utlandssemestrar...)

... och vannerna till den som aker till Istanbul, New York, eller Dubai for en helg kallar det for 'kort semester' och ar lite lagom avundsjuka pa trippen, medan "lagprisladan" bara uppbadar "disdain"
Ja, när jag har sagt att jag bara måste till Istanbul snart för att få äta min favoritkebab och köpa underbara tyger, lampor, skor och porslin så är det ingen som har sagt något om miljöförstöring, konsumtionshets, dålig mat eller dylikt.

honung: TACK!

Lågprisvaruhus, då? Lågprislada låter snyggare iom allitterationen, det var därför jag inte skrev varuhus. Det låga priset är ju uppenbart en fundamental del av lockelsen. Att tillbringa en helg på basaren i Istanbul tycker jag låter ungefär lika avskräckande, måste jag erkänna. Hade jag en helg i Istanbul till mitt förfogande skulle basaren inte vara förstahandsvalet. Sen låter det trevligare att dricka te i sultanahmet än på gekås, helt enkelt för att sultanahmet är vackrare.

Kalla det vad du vill, din uppfattning om varuhuset är rätt tydlig oavsett. Den har så att säga varit rätt uppenbar genom hela tråden ;)

Och ja, att tillbringa en hel helg i basaren kanske du inte gärna skulle göra. Jag vågar dock sätta en femma på att du inte skulle uttrycka dig lika föraktfullt om det var just det som trådstarten handlade om. För övrigt tror jag få tillbringar en hel helg i varuhuset, lika lite som jag skulle tillbringa hela helgen i basaren. Däremot skulle maten och basaren väga otroligt tungt för att jag skulle åka dit - varför skälet till min miljöförstöring skulle vara shopping och mat. Inte finare, creddigare eller mera pretto än så.

Som om människor i den sociala grupperingen, eller klassen(?) inte skulle bruka uppskatta shopping menar du? Jag förstår inte riktigt var du vill komma med det, när jag ville ha en förklaring på skillnaden i vad mabuse sa 'Bunden till social gruppering, kanske, men knappast klass'? Vad är skillnaden, vad innebär de två klassifieringarna? För mig ter sig 'social gruppering' och 'klass' vara väldigt närbesläktat. :confused: Här i tråden framgår det tydligt i vissa poster att det handlar om förakt kopplat till fördomar om 'sociala grupperingar' och det innebär klassindelning.

Jag försökte hålla med om att klass och shopping inte borde samvariera, i den mån vi har klasser.

Social gruppering vet jag inte vad hon menar med. Finns säkert olika varianter. Typ folk som gillar datorer eller folk som gillar heminredning?

Det kanske är grejen med att det är så centralt att man sparar mycket pengar på en resa dit som förbryllar. Det är det alla säger att man gör. Då kanske man tänker sig att personerna konsumerar extrema mängder schampo, tvättmedel och kläder eftersom de kan spara pengar på en sådan resa.

Att shoppa i Istanbul är ju ngt man inte gör två gånger om året för att spara pengar. Man säger rätt och slätt att man sparar för semestern och sedan slösar bort dem snarare.

Så om det sades, som det syns här och var i tråden att -Vi åker för att det är kul att shoppa en massa saker och umgås, istället för att åka någon annanstans. Så är det mycket mer begripligt.

Egentligen har jag inga åsikter utom att jag nog absolut inte skulle ha råd att åka dit. Det verkar jättedyrt att shoppa för 3000 kr och ha rest, bott och ätit för runt 1500, för en person och så familjen dessutom sedan. Det finns inte en chans att jag skulle sparat pengar på det. Men det är säkert super för de som gör det.

Egentligen inte, faktiskt. Jag var minst 30 fyllda innan jag fattade i vilken omfattning en del shoppar på sina utlandsresor. Jag fattar inte nöjet med det. Om jag shoppar två paket oliver och ett paket vinblad i Istanbul känner jag mig grundligt färdigshoppad. Kanske en fårost också.

Jag har ingen aning alls om man sparar pengar eller inte, det beror väl på hur ens konsumtion ser ut helt enkelt.

Jag tror dock inte att det är just detta som förbryllar folk. Det jag har hört och läst om Ullared (och människorna som åker dit) är knappast förvirring över att de skulle spara pengar främst utan snarare nåt form av förakt för att det är så ohyggligt fult att åka till Ullared och shoppa billigt billigt i mängder.

Så om det sades, som det syns här och var i tråden att -Vi åker för att det är kul att shoppa en massa saker och umgås, istället för att åka någon annanstans. Så är det mycket mer begripligt.
För dig kanske! Men man ser ju här i tråden att det argumentet inte "godkänns" - då ska man istället förklara varför man själv tycker att det är döden på en pinne att behöva göra det. Det vore liksom HELVETET på jorden att bli utsatt för detta. Ingen har nånsin skrivit så när jag beskrivit mina resor och att gå på marknader till exempel, fastän det garanterat finns massvis med folk som skulle tycka att det vore pest att gå på såna marknader. Jag skulle aldrig drömma om att gå in i en tråd om opera och berätta att jag tycker att det är SÅ JÄVLA BORING ATT GÅ PÅ OPERA.

Egentligen inte, faktiskt. Jag var minst 30 fyllda innan jag fattade i vilken omfattning en del shoppar på sina utlandsresor. Jag fattar inte nöjet med det. Om jag shoppar två paket oliver och ett paket vinblad i Istanbul känner jag mig grundligt färdigshoppad. Kanske en fårost också.
Alla är vi olika! Jag har aldrig sagt att jag shoppar några stora mängder för övrigt men jag går SÅ gärna i basaren och affärerna och tittar och fascineras och har det trevligt. Även om jag inte är typen som reser för att shoppa så ser jag det i Istanbul (faktiskt bara där) som ett av de stora nöjena. Jag kan inte se att det är på något vis ful eller fel eller nåt sånt.

Kompisen som tjänade in resan bara på hygienartiklar köpte ju naturligtvis saker som familjen behövde - stövlar, overaller, julklappar och annat. Hon hade då inga pengar på att köpa "saker som hon inte behövde".

Nej, vem har sagt att något är fult? Jag svarade att jag inte gör den skillnad mellan shopping och shopping som du framhöll. Jag gillar basaren, men inte att shoppa.

Om jag bara fick kycklingkebab till lunch på min semester skulle jag bli sur, apropå det där med maten.

Okej, om du säger det så!

Om jag bara fick kycklingkebab till lunch på min semester skulle jag bli sur, apropå det där med maten.
Jaha.

Jag angriper det inte med endast logik, jag bemötte de logiska argument som gavs i tråden. Exempelvis att det lönar sig att åka från stockholm för att det finns så billigt schampo etc där.

Att det ligger annat än logik bakom nöjen förstår jag också. ;)

Det är fortfarande ingen i tråden som sagt det heller....
Det är ingen som sagt att de åker från Stockholm och enbart köper förbrukningsartiklar.

Så kanske det är. Jag tror bara inte att jag skulle få lika huggande svar om jag startade en tråd om hur gärna jag vill åka till Istanbul för att kunna gå i den stora basaren och bara njuta och titta och shoppa och vara. Och sen gå och äta en kycklingkebab från kebabstället mellan Hagia Sofia och Sultanahmet Camii. Fastän min miljöpåverkan en sån helg vore bedrövligt stor och jag egentligen gör samma saker som folk på Ullared: reser nånstans för att shoppa och äta och ha trevligt.

Jag gissar att många i den här tråden tycker att det är skillnad på shopping och shopping och att det därmed är mer OK att döda lite isbjörnar om man beter sig på det ena sättet men inte det andra. Som när åh så fint folk ska förklara varför de aldrig skulle kunna köpa saker från HM pga arbetsförhållandena i deras fabriker utan istället handlar från bra (dyra) designermärken - trots att många designermärken tillverkas i samma sorts sweatshops.

Om ditt enda syfte med att åka till Istanbul var att införskaffa det du tänkte handla på basaren, trots att det finns att köpa i Sverige, och att äta kebaben, trots att den finns hemma på pizzerian i centrum. Ja då hade jag nog ifrågasatt resan till Istanbul också. Annars tycker jag nog jämförelsen haltar lite.

Jag kan absolut förstå att man åker till Gekås om det faktiskt är ekonomiskt fördelaktigt. Då kan jag också förstå att man står ut med trängseln och hysterin om man anser det värt det ur ekonomisk synvilkel. Vad jag inte kan förstå är nöjet i det hela. Jag älskar Ikea som koncept, men jag tycker det är rätt plågsamt att åka dit. Men det är ju samma sak som att jag inte kan förstå nöjet i berg- och dalbanor eller travsport heller. Smaken är som baken!

Den andra dimensionen för mig är att för mig som yrkesmänniska är externhandeln roten till allt ont (nåja :p ) och jag önskar verkligen det tänktes ett varv till ibland. Här är jag såklart väldigt medveten om att det är inte så folk fungerar, och att frågan i mångt och mycket är större än för den enskilde konsumenten. Men det är ju just i forum som dessa som detta blir frågor att diskutera :)

Senast ändrad:

Om ditt enda syfte med att åka till Istanbul var att införskaffa det du tänkte handla på basaren, trots att det finns att köpa i Sverige, och att äta kebaben, trots att den finns hemma på pizzerian i centrum. Ja då hade jag nog ifrågasatt resan till Istanbul också. Annars tycker jag nog jämförelsen haltar lite.
Okej, jag håller inte med. Jag talar om syftet med de olika resorna samt dess påverkan på miljön. Om man kritiserar Ullared ur miljösynvinkel så spelar det väl ingen roll om det jag vill handla i Turkiet bara finns där eller ej? Oavsett är det väl moraliskt fel av mig att åka dit - det finns garanterat att beställa på nätet i alla fall. Eller så kan jag köpa nåt annat på hemmaplan, så isbjörnarna slipper dö.

Om felet är att man inte ska 1) konsumera för mycket och 2) inte för billigt och 3) bara grejer som är etiskt försvarbara när det gäller tillverkning etc så är det precis lika fel att åka till Istanbul för att shoppa som till Ullared.

Eftersom jag inte varit på Ullared så vet jag inte hur det ser ut, men jag kan tänka mig att folk åker dit för att de tycker att det är kul, för att det är billigt och då kanske det känns lite lyxigt att handla på sig lite extra och så för att de har allt på ett och samma ställe. Men vad vet jag, jag har ingen aning egentligen. Mig lockar det inte alls.

Ibland åker jag till Berlin för att festa med en kompis och äta på KFC. Det gör mig lycklig. Nån annan blir lycklig av att bo på Ullaredcampingen med familjen eller ett par vänner och handla i varuhuset där. Kan inte riktigt känna att jag är i position att döma någon :D

Okej, jag håller inte med. Jag talar om syftet med de olika resorna samt dess påverkan på miljön. Om man kritiserar Ullared ur miljösynvinkel så spelar det väl ingen roll om det jag vill handla i Turkiet bara finns där eller ej? Oavsett är det väl moraliskt fel av mig att åka dit - det finns garanterat att beställa på nätet i alla fall. Eller så kan jag köpa nåt annat på hemmaplan, så isbjörnarna slipper dö.

Om felet är att man inte ska 1) konsumera för mycket och 2) inte för billigt och 3) bara grejer som är etiskt försvarbara när det gäller tillverkning etc så är det precis lika fel att åka till Istanbul för att shoppa som till Ullared.

..

Ibland åker jag till Berlin för att festa med en kompis och äta på KFC. Det gör mig lycklig. Nån annan blir lycklig av att bo på Ullaredcampingen med familjen eller ett par vänner och handla i varuhuset där. Kan inte riktigt känna att jag är i position att döma någon

Jag menade aldrig att det ena skulle vara mer moraliskt rätt, bättre för miljön eller etiskt försvarbart (när det gäller semesterresor). Bara varför jag kunde förstå nöjet i det ena men inte det andra :)

Och jag förstår absolut varför folk älskar att campa och umgås med familjen och vänner. Men varför att shoppa shampoo och strumpor är en så central del av nöjet begriper jag inte..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 953
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 835
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: CaisaCax
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 170
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka