Stickhjälp!

Status
Stängd för vidare inlägg.

MittNyaJag

Trådstartare
Stickade en babymössa häromdagen med en beskrivning för idioter och det gick faktiskt riktigt bra. Första gången jag avslutar en stickning sen åttonde klass. :)
Nu har jag hittat ett annat mönster på en mössa som verkar mycket sötare men givetvis så fattar jag noll av receptet!!

MÖSSA

Storlek: mån: 1/3 - 6/9 - 12/18 - år: 2
Stickor: DROPS St 2,5. Strumpst 2,5.

Stickfasthet: 26 m x 52 v på st 2,5 och rätst = 10 x 10 cm. Kom ihåg att st.nr endast är vägledande!

Rätst: 1a v: Räta, 2a v: Räta.

Mössa: Lägg upp 33-38-42-46 m på st 2,5 med blå och sticka rätst uppöver samtidigt som det ökas 1 m i höger sida och avm 1 m i vänster sida så här: varv 1 (= rätsidan): 2 rm, 1 omslag (= 1 ökning), sticka till det återstår 4 m och sticka 2 rm tills, 2 rm. varv 2 (= avigsidan): Sticka rm till omslaget och sticka omslaget som vriden rm och sedan 2 rm. Upprepa dessa 2 v till arb mäter 5,5-6-6,5-7 cm. Nu avm det 1 m i höger sida och ökas 1 m i vänster sida, sticka så här: Nästa v (rätsidan): 1 rm, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, sticka till det återstår 2 m, 1 omslag, 2 rm. Nästa v (= avigsidan): 2 rm, sticka 1 vriden rm i omslaget, sticka rm v ut. Upprepa dessa 2 v till det är stickat ytterligare 5,5-6-6,5-7 cm. Fortsätt med att öka 1 m i höger sida på vart 4e v och avm 1 m i vänster sida på vartannat v till arb mäter 15,5-17-17,5-18 cm från början = mitten av mössan. Sätt en märktråd i varje sida av arb. Fortsätt så här: avm 1 m i höger sida på vart 4e v och öka 1 m i vänster sida på vartannat v till arb mäter 21-22-22-22 cm. Nu avm 1 m i vänster sida på vartannat v och det ökas 1 m i höger sida på vartannat v till arb mäter 26,5-28-28,5-29 cm. Nu avm 1 m i höger sida på vartannat v och det ökas 1 m i vänster sida på vartannat v till färdigt mått = 31-34-35-36 cm. Maska av.

Montering: Bakhuvudet på mössan = den sidan av arb som har 2 hela och 2 halva spetsar. Den mittersta av de 3 hela spetsarna i motsatt sida av arb (= den mjukaste spetsen) går ner i pannan fram. Nu sys mössan ihop så här: Sy ihop på bakhuvudet med efterstygn genom att sy första halva spets ihop med första halvan av första hela spets. Sedan sys andra halvan av första hela spets ihop med första halvan av andra hela spets. Sedan sys andra halvan av andra hela spets i hop med den sista halva spetsen. Till slut sys mössan ihop mitt bak.

Band: Lägg upp 4 m med blå på strumpst 2,5 och sticka 4 rm *vänd inte arb, men för tråden bakom de 4 rm, strama tråden och sticka m igen från rätsidan*, upprepa från *-* till bandet mäter 15-17 cm, maska av. Sticka ett band till. Sy fast banden på insidan av spetsarna i var sida.

Rm är väl vanlig rätstickning och omslag är när man ökar på antalet maskor tror jag mig ha listat ut. Men vad menas med
...sticka 2 rm tills, 2 rm...
egentligen och hur helskotta stickar man en vriden rm?
När man lyfter en maska, flyttar man den bara från den ena stickan till den andra utan att sticka den?
 
Sv: Stickhjälp!

Vriden maska stickas i bakre maskbågen i stället för i främre .Görs ofta just i omslag för att det inte ska bli hål.
Två räta tillsammans är precis som det låter ,sticka i hop 2 tillsammans ,dvs en minskning av antalet maskor.
Lyft maska lyfts bara ostickad över på andra stickan,sen brukar det vara så attt en maska ska stickas och den lyfta dras sen över ,dvs minskning även här.
Det blir olika lutning på maskorna när man minskar på dessa två olika sätten och används ofta där det ska synas att man minskar.
 
Sv: Stickhjälp!

2 rm tillsammans= stick in stickan på 2:a maskan, genom den och den 1:a så att det blir en.

Ja en lyft maska är ostickad.
 
Sv: Stickhjälp!

Tack båda!
Då gör jag ett försök. :D
Har en till "idiot"-mössa på gång oxå så jag kan ju alltid återgå till den om den här löper amok... :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
664
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 263
Hästmänniskan 1. Jag "ska bara" rida femtio meter längs stora vägen för att komma till bättre ridväg, så jag rider på vänster sida. Det känns bättre...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 743
Senast: Diabetikern
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 105
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp