Stickrädd!

S

Sievertsson

Jag har en häst som verkligen är livrädd för allt vad sprutor heter.. :( Har testat det mesta. Någon som har några bra förslag på vad jag kan göra?
 
jag vet precis hur det är.. jag håller just nu på med en behandling två gånger om dagen med sprutor på min häst som är väldigt spruträdd. han slänger sig och stegrar allt för att komma undan.

prova att binda upp din häst samtidigt som någon eller några tvångshåller. då känner hästen at tden inte har någon chans att komma undan och troligtvis ger med sig efter ett tag. så fick vi göra med min häst. nu står han ganska lungt när han får sprutan. men det var ett helsike innan han lärde sig. han blir väl ganska van efter ett tag. inte ens bremsen hjälpe på honom..
 
Absolut INTE binda fast.. tvångshålla mm mm!!!

Varje dag hädanefter (gärna flera ggr/dag!) så smeker du halsen på båda sidor med handen, och inte förrän hästen sänkt huvud/hals avslappnad ett 10-tal ggr.. så sticker du med fingret/nageln försiktigt i 'trekanten' där sprutan skall-/har hamnat.. till slut så har förhoppningsvis den 'traumatiska' stickskräcken försvunnit :)!!??

Våld och fasthållning.. föder ännu mer spänning och skräck :mad:!!!
 
Vi hade en gammal travare i vårt stall som var fruktansvärt rädd allt vad sprutor hette. Vi provade det mesta hålla honom, vara flera och hålla, inne och ute, vi band för ögonen på honom inget fungerade tills jag kom på att det gick bra om man var bara två stycken, jag ställde mig med ryggen mot hästens huvud och höll om halsen så att han inte såg bakåt samtidigt som jag klappade honom med flathand hårt och intensivt (det gjorde ont i handen) där han skulle stickas efter ett tags klappande sprutade min kompis medans jag fortsatte klappa och hästen endast ryckte till i huden ungefär som när de skakar bort flugor.
Vi hann ge honom rätt många sprutor och det funkade varje gång.
Min slutsats var att han inte klarade av att se sprutan.
Ett tips så gott som något hoppas jag.

Lycka till!
 
Försök trycka med ett finger intill stället där du tänker placera kanylen. Detta sägs aktivera känselreceptorer så att smärtreceptorerna blockeras och sticket inte känns (något förenklat).
 
Nej jag är inte mkt för att tvångshålla heller, då blir det oftast bara värre faktiskt, speciellt om hästen har dåligt med förtroende till människor redan innan!!! :(
Men ska försöka med att bara trycka med fingret, det borde ju funka precis som på människor! Tackar!!! :)
 
Spruta i musklerna mellan frambenen eller på bakbenen istället för att "luras". Ofta så blir hela situationen knepig när man sprutar på samma ställe hela tiden.

Ovanstående fungerade på min hemskt spruträdda kallblodstravare.
 
om man vill skada sig själv el hästen så är det nog en välldigt bra metod, el om man vill göra hästen enu räddare..

Tvångshålla 500 kilo rädda muskler,, låter som en jätte bra ide!! :rofl:
 
Tvångshålla 500 kilo rädda muskler,, låter som en jätte bra ide!!
Jag tycker det är fånigt att skriva så där!! Alla sätt är bra utom dom dåliga, och om något är riktigt dåligt vet man ju inte förrän efteråt.....tyvärr.
Jag har varit med om att tvångshålla 500kg muskler flera gånger. Roligt är det inte men ibland ÄR det nödvändigt för hästens överlevnad. Och då finns det tyvärr inte tid till att smeka och klappa och vänta på att hästen ska slappna av och inte bli spruträdd längre, (som kan ta vääääldigt lång tid)som någon här ovan rekomenderade.
Det viktigaste när man ska tvångshålla en häst är att den INTE kommer loss.
Till dig som har hästen!
Om den är riktigt rädd, så är en brems faktiskt ett bra hjälpmedel. Låt den sitta på ett någon minut och tyvärr måste den vara rejält åtdragen, så hästen lugnar sig. Slå den ganska hårt och bestämmt på halsen där nålen ska sitta.
Slå in nålen i ett av slagen, sätt dit sprutan och ge injektionen.
Din häst kommer inte att tappa förtroendet för dig genom att du måste tvinga den till något.
Om du själv blivit tveksamm till att ge sprutorna pga. din hästs reaktioner, skulle jag rekomendera att du låter någon annan göra det åt dig.
hälsningar gulan fd.gulla
 
jag hade en ganska spruträdd häst förut,vilken jag började jobba med lite med att bara dra lite i skinnet och smeka därefter.han blev tillslut lugn som en filbunke.så prova lite ibland att dra/nyp försiktigt och smek,så kanske det blir bättre.hästen måste få den tid på sig som den behöver. /Tess :bump:
 
[Citat]"Det viktigaste när man ska tvångshålla en häst är att den INTE kommer loss.
Till dig som har hästen!
Om den är riktigt rädd, så är en brems faktiskt ett bra hjälpmedel. Låt den sitta på ett någon minut och tyvärr måste den vara rejält åtdragen, så hästen lugnar sig. Slå den ganska hårt och bestämmt på halsen där nålen ska sitta.
Slå in nålen i ett av slagen, sätt dit sprutan och ge injektionen."[/Citat]

_____________________

Du är faktiskt ute och "CYKLAR"!!!!!!

Tvångshålla 500kg muskler och dessutom slå på halsen där nålen ska stickas in :confused:, halsmuskeln spänner sig ju då, vilket gör ATT det gör ONT med sticket!!!!!

Det slutar bara med att musklerna väger minst 800kg och den stackars hästen är ännu räddare för sprutor :( , dessutom farlig för dom som vistas i boxen, fattar du noll :mad:!!!!
 
Hej!
Jag personligen tycker att det där med att tvångs hålla en häst...njeee... det blir inget bra!
Min syster har en häst som är otroligt kittlig, känslig och hatar allt vad sprutor heter ända sedan hon var föl. När hon ska få vacc o dyl så tar vi en liten promenad, jag leder hästen och vet går med bredvid. Hon väljer ett tillfälle och sprutar hästen medans vi går. Visst hon reagerar men reaktionen blir inte så dramatisk! Detta har iaf fungerat väldigt bra för oss!
Lycka till!
 
Du är faktiskt ute och "CYKLAR"!!!!!!
Nej, jag sitter INNE, eftersom det regnar ute!!

Tvångshålla 500kg muskler och dessutom slå på halsen där nålen ska stickas in , halsmuskeln spänner sig ju då, vilket gör ATT det gör ONT med sticket!!!!
Ja du.......du har säkert varit med vid ett flertal gånger då vetrinärer sprutar spruträdda hästar...eller???
Och förklara för mig hur en häst som väger 500kg, helt plötsligt väger 800kg. Jag tycker att det är du som fattar noll :idea:.

När jag sa att hon skulle slå hästen bestämmt på halsen, så menar jag ju givetvis inte att man boxar för allt vad man är värd, utan du håller nålen mellan tummen och pekfingret, slår några slag med sidan av handen, och "slår" in nålen i ett av slagen. DET gör att hästen inte riktigt hänger med att nålen sitter där. Det gör alltså inte ont.

Jag har sprutat många många många hästar! Lugna, dumma, elaka, och livrädda hästar. Dom har aldrig utgjort något speciellt hot mot mig i boxen eller på gången där dom blivit sprutade.
Seså... få höra nu, hur många spruträdda hästar har du sprutat?
Ett gott råd......Ta inte i så du spricker nästa gång du påpeka att någon har fel :)
hälsningar gulan fd.gulla
 
Nej, jag sitter INNE, eftersom det regnar ute!!
Du är ju en kul tjej :rofl:!

Seså... få höra nu, hur många spruträdda hästar har du sprutat?
Tyvärr har jag inte räknat dom, men gissningsvis 25-35 (?) under min veterinärutbildning (hoppade av efter 3,5 år av familjeskäl) inklusive inackorderade hästar på vår egen gård.
Vissa hästar ÄR enormt känsliga, då kan man absolut inte "slå till" innan sticket och det är dessa som faktiskt "bildligt talat" pumpar upp musklerna till mer än 500kg, om du nu kan förstå vad jag menade med 800kg!??

Ett gott råd......Ta inte i så du spricker nästa gång du påpeka att någon har fel :)
Påpekat att någon har fel :confused:.....förlåt isf :smirk:
Men humor har jag, skrattar så jag nästan spricker ibland:rofl:!!!!
 
vad ska man göra då när hästen stegrar och nästa slår över för att den är så rädd för själva sticket och måste få sin medicin?

min häst tvångshöll vi. band upp honom ordentligt och flera höll i. då först lugnade han nersig och det gick bra att sticka. då insåg han att han inte kunde komma undan och gav sig. nu står han lös och jag sticker honom själv. men det skulle ALDRIG gått om vi inte band upp honom
så alla som säjer att man ska lirka å fjäska osv skulle då fått kommit och stuckit min häst. när han visste att det var dags med sprutan stod han int elängre på 4 ben eller på samma ställe. då om något kunde man skada sig. trots att det är en 1 årig shettis!
 
kan påpeka att jag bremsade min häst först men eftersom det inte hjälpte ett enda dugg så var det bara onödigt ansåg jag. att plocka och klia honom på halsen där sprutan skulle in eller ens röra honom var helt galet då han blev rädd direkt och reste sig när han visste att det var sprutdax. efter att det var klart blev han som vanligt och man fick klappa honom på halsen men han var lite mera reserverad. såg han sprutan gick han undan DIREKT.

tror många här inte varit med om en riktigt spruträdd häst. då kanske ni skulle inse att det inte går att hålla på att muta hästen eller försöka avleda med olika metoder. fungerade inte på min häst iallafall. gick det fort var det det bästa så var det över sedan.

det enda som hjälpt evar tvångshållning. då insåg han att han itne kom undan. efter några gånger kunde jag sprutan honom själv och endast hålla i grimman. för då hade vi vunnit. innan vann ju han varje gång när han stegarde och vi gick ut igen så fort sprutan var tagen och då såg han väl det som en vinst att om han stegrar så går vi igen han strundade väl i om han fick sprutan eller inte för det var han som vann.
 
då kan man absolut inte "slå till" innan sticket
Nå...men hur gjorde NI på din vetrinärutbildning då??När det kom nålrädda hästar. Tog ut hästviskare, eller gav NI lugnande spruta först :rofl:.
Någongång under din vetrinärutbildnig måste du ju råkat ut för akuta fall.Typ kraftiga blödningar, benbrott etc. Om någon av dessa hästar varit spruträdda, liknande hästen som trådskrivaren beskriver. Hur tusan bar NI er åt då?? Du förkastade ju tvångshållning..... Jag skulle tycka det vore intressant och lärorikt att höra en utbildad...nåja....nästan utbildad vetrinär beskriva hur en SÄKER sprutning ska gå till av en döskraj häst. Som måste få medicin fort som attan. Dvs. här går det inte att ge rådet smeka och klappa.
hälsnigar gulan fd. gulla som anser att man lär sig något nytt varje dag. Väntar med spänning på ditt kunnande
 
Inte svar till någon speciell. Tvånghålla verkar litet galet, det går inte, inte ens med en shettis. Om hästen står still för att du håller i så inte är det för att den inte kommer loss.

Jag sätter alltid i kanylen först, liksom slinter dit den, ingen stor affär alls. Sen får den sitta en stund, kommer det inget blod sätter jag dit sprutan med väl värmt vaccin eller vad det nu är. Om hästen visar sig vara jobbig övar vi. Hade en jätterädd stackare, honom övade vi alltid. Låtsades sticka och fumlade runt med alla möjliga sjukvårdsgrejer samtidigt som han fick en massa godsaker. Endast fantasin sätter gränser, men ha inte bråttom, det gör inget om kanylen sitter där en stund utan spruta. Om det är själva injektionen som är problemet är tipset att som någon sa, klappa, klia, dunka på, varsomhelst på hela hästen, klös och klia och prata högt. Bjud på kalasmat. Brems är jag emot så länge det inte rör sig om akutfall.
 
Nå...men hur gjorde NI på din vetrinärutbildning då??När det kom nålrädda hästar. Tog ut hästviskare, eller gav NI lugnande spruta först :rofl:.

Du ÄR ingen kul tjej :mad:!
Du är "enbart ute för att kjäbbla" som det verkar....vill inte veta av några andras tips eller kunskaper för DU vet ju minsann....PUNKT OCH SLUT med denna tråd för min del!!!!!

Till er andra ber jag om ursäkt för detta kjäbbel :cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
7
· Visningar
370
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 731
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
545
Hästvård Glanssprayen går åt som smör här hemma. Funderar på att testa denna? Eller vad använder ni vars hästar har tjocka svansar och långa...
2
Svar
25
· Visningar
1 629
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp