Bukefalos 28 år!

Stillsam mental aktivering utan mat, finns det någon sådan?

Sockerbit

Trådstartare
Hunden är relativt nyopererad och bör hålla sig på mattan några veckor till. Hon klättrar redan på väggarna och både motion och matintag är ytterst begränsat. Finns det någon som har någon idé om mental aktivitet där det inte ingår mat, och som är hyfsat stillsam?
 
Sv: Stillsam mental aktivering utan mat, finns det någon sådan?

Kan du t.ex. lära in vad olika leksaker heter? T.ex lägga ut tre olika leksaker och sen peka och säga "ta ankan" och sen tokmycket beröm när hon tar ankan? Vi har, utan att det egentligen varit meningen, lärt in massor av leksaksnamn bara genom att upprepa namnet och med massa beröm (och då är min hund väldigt godisfixerad och är svårbelönad när man inte har godis).

Alternativt är väl att t.ex nosa upp tepåsar eller liknande, det borde också gå bra att lära in utan godis :)
 
Sv: Stillsam mental aktivering utan mat, finns det någon sådan?

Fröken är relativt godisfixerad, speciellt nu när hon fodras efter ett strikt matschema ;) Men jag ska testa, i värsta fall tycker hon bara matte är knasig och bestämmer sig för att strejka om matte inte langar fram godisar :p Fast jag tror ändå att det skulle kunna funka, det är en fågelhund så bära saker ska ju vara hennes grej :idea:
 
Sv: Stillsam mental aktivering utan mat, finns det någon sådan?

Jag förstår precis hur du har det och lider med dig!

Men som sagt, bli jätte jätte jätteglad varje gång hon hämtar rätt (man kan ju nöja sig med att lägga fram en leksak också så det blir väldigt mycket enklare och hon får vara bäst varje gång!) så hon förtår att hon är världens bästa hund! Tycker hon det är roligt att apportera kan du ju jobba med det också, t.ex träna lite dirigering. Man måste ju inte ha stora ytor utan det går minst lika bra att lära sig vad det betyder inomhus på liten yta. Men det är ju mest om det är roligt i grunden att apportera så det blir nästintill självbelönande :)
 
Sv: Stillsam mental aktivering utan mat, finns det någon sådan?

Det finns ingen möjlighet att använda en del av ordinarie matranson som godis?

Jag är ju i lite samma sits, nyopererad hund som ska ta det lugnt (i 3 v till) men redan klättrar på väggarna. Matintaget är väl eg inte så begränsat (även om hunden tycker det) men det ska serveras små små portioner men ofta. Får dock inte ges något annat än just maten, så roligaste godis jag kan presentera är pellets. Nu har jag tack och lov en matglad sak som just nu dessutom är huuuungrig som går på att pellets är godis. Så jag tar lite av ordinarie maten och använder. Jag gömmer dessutom mat så han måste leta upp den, jag går ut utan hunden och 'tappar mat' lite här och där som han kan spåra upp under promenaden osv. Men som sak - jag kan ju använda maten han ändå ska ha. Iaf pelletsdelen av det (burkmaten är ju värre)

Jag kan ju inte använda lek som beröm heller pga operationen, och då är det inte mycket kvar. Alltför uppmuntrande verbala beröm leder ofelbart till bus, som han inte får. Det fungerar hyfsat med väldigt mycket kel och "sitta i knäet" (det är en riesenschnauzer så det här med att sitta i knä är inget han så ofta får..), så det är väl det jag kan komma på annars?
 
Sv: Stillsam mental aktivering utan mat, finns det någon sådan?

Låter onekligen som vi sitter i samma sits. Precis som din ska min äta småsmå portioner och ofta. Hon äter Hills I/D burkmat, och skulle efterhand gå över på I/D fast i torrfoder. Men hennes mage gillade inte alls torrfodret, annars hade jag tagit av den ransonen använt det som godis. Visst, man hade nog kunnat använda sig av mjukmaten, men fan så kladdigt! ;)
 
Sv: Stillsam mental aktivering utan mat, finns det någon sådan?

Låter onekligen som vi sitter i samma sits. Precis som din ska min äta småsmå portioner och ofta. Hon äter Hills I/D burkmat, och skulle efterhand gå över på I/D fast i torrfoder. Men hennes mage gillade inte alls torrfodret, annars hade jag tagit av den ransonen använt det som godis. Visst, man hade nog kunnat använda sig av mjukmaten, men fan så kladdigt! ;)

Nu vet jag inte om det fungerar med just i/d. Men jag ger z/d. Och där är burkmaten ganska "fast" i konsistensen ur burken, man får mosa den om den inte ska vara stora 'klumpar'.

Men den är YPPERLIG att baka i ugn! Få ut den ur burken så hel som möjligt, och sen skär du små tärningar av den. Lägg på bakplåtspapper på en plåt, in i ugnen på 100 - 150 grader (jag minns inte exakt),och så bakar du den tills du har önskad konsistens. Jag provade lite olika, och populärast var när ytan var torr och fast men det var halvmjukt inuti.

Med allergihund är ju belöningsgodis som inte är kletigt ganska begränsat, så man får vara uppfinningsrik.

Kanske värt att prova i alla fall?
 
Sv: Stillsam mental aktivering utan mat, finns det någon sådan?

Smart! Konsistensen på i/d och z/d är densamma vad gäller burkmaten.

Av nyfikenhet, är din hund allergisk? För z/d är väl främst för allergiska hundar... Tror jag läste någonstans att din hund hade haft magomvridning, borde det inte vara skonkost som gäller då, alltså i/d? Har själv varit inne i allergihundsvängen, så jag tycker det är intressant! ;) Vi hade en hund som levde 10 år på strikt z/d.
 
Sv: Stillsam mental aktivering utan mat, finns det någon sådan?

Japp han är foderallergisk, och japp han är opererad för magomvridning (därav konvalescensen).
"Normalt" ger de nog skonkost efter operationen, men iom att han är allergisk frågade de bara vad han åt hemma (z/d), och så har han fått z/d (burkmat) hela tiden på djursjukhuset. Och inför hemgång var det z/d de rekommenderade, burkmat först då och sen succesivt gå över till torrfoder (eftersom det är det jag ger normalt).

De frågade inte ens VAD han var allergisk emot - dvs om han kunnat äta t ex i/d elelr a/d (som borde vara än bättre när de ska börja äta), eller för att kunna ge hemlagad skonkost- när han skrevs in, så antar att de rent generellt ansåg det skulle gå lika bra att starta med z/d. Om han reagerat i magen när han börjat få äta eller inte velat äta hade de kanske gjort annorlunda, men han käkade ju glupskt och bad om mer redan från dag ett, magen kom igång ganska direkt efter op och var normal direkt.

Ganska skönt faktiskt han stod kvar på samma foder. Nu är han inte speciellt känslig i magen, men att dra igång en allergireaktion mitt i allt det här hade ju varit lagom roligt. (Även om jag givetvis tagit det om det varit vad som krävts såklart!)
 
Sv: Stillsam mental aktivering utan mat, finns det någon sådan?

Låter onekligen som vi sitter i samma sits. Precis som din ska min äta småsmå portioner och ofta. Hon äter Hills I/D burkmat, och skulle efterhand gå över på I/D fast i torrfoder. Men hennes mage gillade inte alls torrfodret, annars hade jag tagit av den ransonen använt det som godis. Visst, man hade nog kunnat använda sig av mjukmaten, men fan så kladdigt! ;)

Har haft precis samma diet på min vovve.. Hon gillar dock inte kulorna efter ett tag. Men dom slinker ner om man låter dom svälla i vatten i ca 30 min innan, det är även skonsammare för magen.. Fast det kanske du redan testat? Mjukmaten går att dela i små bitar och torka i ugnen! Om du ska ge flera ggr om dagen kanske 1-2 ggr kan bytas ut mot träning? Bra att tänka på är dock att vätska försvinner när man tillagar i ugn, och vätskan är ju ack så viktig vid magproblem.
 
Sv: Stillsam mental aktivering utan mat, finns det någon sådan?

Sök på doftdiskriminering, Migo har skrivit ett mycket bra inlägg om det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 517
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 021
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 821
Senast: anna_panna
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 821
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Gräsklippare häst
  • Stora shoppingtråden II
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp