Stockholm med tonåring

Vikingamuseet var riktigt dåligt det enda gamla var en fekalie av något slag. Vasamuseet är däremot lysande. Och leksaksmuseet i bergrummet under östasiatiska är bra. Och östasiatiska gillar jag massor.
Synd, jag oroade mig lite för att det kunde vara för hm light, men tänkte gå dit någon gång.

Har de bara bilder och pappfigurer typ?

Lustigt förresten det är lite så med museet i Gamla Uppsala, mer hojtande än substans faktiskt, fem montrar som skramlar runt på stor luftig yta.
Medan tex Gustavianum har grejor upp till taket från Vendeltid högst upp på vinden, det är mycket roligare med "omoderna" museer som har mer grejor än luft och pedagogiska bilder.
 
Senast ändrad:
Synd, jag oroade mig lite för att det kunde vara för hm light, men tänkte gå dit någon gång.

Har de bara bilder och pappfigurer typ?

Lustigt förresten det är lite så med museet i Gamla Uppsala, mer hojtande än substans faktiskt, fem montrar som skramlar runt på stor luftig yta.
Medan tex Gustavianum har grejor upp till taket från Vendeltid högst upp på vinden, det är mycket roligare med "omoderna" museer som har mer grejor än luft och pedagogiska bilder.

Det är framförallt bara nya saker, man har gjort gubbar och grejer men allt är nytt. Det finns inga riktiga saker från vikingatiden. En påkostad skolutställning. Vi var besvikna.
Vasamuseet å andra sidan levererar alltid, det är så mäktigt.
 
Det är framförallt bara nya saker, man har gjort gubbar och grejer men allt är nytt. Det finns inga riktiga saker från vikingatiden. En påkostad skolutställning. Vi var besvikna.
Vasamuseet å andra sidan levererar alltid, det är så mäktigt.
Jag var på Vasamuseet med en åttaåring nyligen, hen var begeistrad.

Men jag tror att det är ganska åldersneutralt. Det vill säga, vem som helst blir begeistrad som inte har varit där. De hade också mycket bra visningar med guider där barnen delades in efter ålder. Min lilla kompis var yngst i sin grupp, och jag var rädd att det inte skulle funka, men hen var uppslukad av presentationen.
 
Jag var på Vasamuseet med en åttaåring nyligen, hen var begeistrad.

Men jag tror att det är ganska åldersneutralt. Det vill säga, vem som helst blir begeistrad som inte har varit där. De hade också mycket bra visningar med guider där barnen delades in efter ålder. Min lilla kompis var yngst i sin grupp, och jag var rädd att det inte skulle funka, men hen var uppslukad av presentationen.

Precis, det är något som slår an hos nästan alla.
 
Tack för alla svar, har jobbat så inte hunnit kolla under dagen! 😊 Nu ska jag läsa och fundera ut nåt bra! 👍
 
Vad som också kan vara roligt är en guidad rundvandring, både på Södermalm och i Gamla Stan. Jag har gått en historisk som inriktade sig på gamla brott osv, och en mer allmän. Spännande och intressant och sedan slutade den vid ett bra fik. Bra och kunniga guider båda gångerna och med tid att ställa frågor.
 
Vikingamuseet var riktigt dåligt det enda gamla var en fekalie av något slag. Vasamuseet är däremot lysande. Och leksaksmuseet i bergrummet under östasiatiska är bra. Och östasiatiska gillar jag massor.

Jag var på Vikingamuseet i helgen för första gången och jag tyckte att det var jätteintressant! Även om det kanske inte var en massa orginalsaker så tyckte jag att det gav en bra översikt om vikingalivet.
 
Hänger på en annan Stockholmstråd och undrar om nån har tips på kul eller intressanta saker att se och göra med en trettonåring ett par dagar under höstlovet? Vilka muséer är tillräckligt roliga för att hålla intresset uppe? Utställningar, evenemang..?

Orkar inte shoppa på HM heela dagarna 😅

Jag vill slå ett slag för Skansen. Det är så otroligt mycket mer än bara en djurpark. Baltic sea science center är relativt nytt. Det finns många hur och gårdar som visar livet före i tiden. I stadskvarteren hittar man hantverkshusen med allt från krukmakeri, ett väldigt gott bageri, glasbruk osv. Det finns även till exempel järnhanden, en gammal matbutik, apotek osv. Nu under höstlovet har skansen i stadskvarteret temat ”Fasor från förr” där koleran kommer och det informeras om det, vad man förr i tiden gjorde för att klara sig osv. Väl värt ett besök :)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 198
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 784
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 754
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp