Bukefalos 28 år!

Stökig/stressad under transport!

Sv: Stökig/stressad under transport!

Nu har jag åkt några gånger med den bakre luckan öppen och så har jag lastat in honom i den vänstra spiltan och han har slutat veva, tror han vill sparka på dörren och då dörren är på höger sida så når han den inte...
Nu gnäggar han bara. Ska åka lite med honom varje kväll under semestern då jag själv behöver terapi också...

ska testa med spegel också och återkommer efter det.
 
Sv: Stökig/stressad under transport!

Att åka långt ger inte rätt effekt om man åker med en häst som är stressad redan vid lastning. Den måste kunna lastas lugnt och utan stress först. Sen kunna stå i transporten lugn. Sen kunna stå instängd i transporten lugnt. Sen kan man åka.
Annars forcerar man bara och får samma problem igen vid nästa lastning. Bättre att gradvis vänja hästen och låta det ta de gånger det tar innan man åker. Då brukar de vara lugnare vid färd med.

Men visst kan saker så som dåligt med ventilation, utrymme etc påverka. Oftast kör folk för fort och ryckigt med. De flesta tror att de inte gör det. Men de flesta gör det fakstiskt.

Det finns lastexperter! Kontakta en sån om ni har problem. Jag vet jättemånga som haft enorma problem, bla att hästen härjar under färd. De har fått god hjälp och lugnare hästar. Det krävs ju att man själv jobbar vidare med. Men de har fått bra hjälp och råd hur de själva ska fortsätta mellan gångerna. Vissa hästar är hellugna nu.
Min egen ponny var likadan. Gungade hela trailern och bilen. Nu springar han mot transporten och åker stencoolt. Tack vare bra tränares hjälp!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 023
Senast: Rugge
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 111
Senast: Korven
·
Hästhantering Hej. Hämtade hem vår c-ponny 4 år idag enl förra ägarna hade hon bara lastats ett par gånger och åkt kortare sträckor.. Vi lastar på...
Svar
4
· Visningar
1 013
Hästhantering Har ett problem som både jag och min häst mår rätt dåligt över. Har haft den här hästen i över ett år nu, och vi har jobbat med att...
Svar
15
· Visningar
4 726
Senast: Minsans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp