Störd häst i hoppning, del II.

kopparberg

Trådstartare
Då så många gav mig goda råd och tips på möjliga orsaker till min hästs milt sagt störda beteende i hoppning, så tänkte jag att jag skulle komma med en uppdatering "vad som hänt".

Jag la ju ner seriös hoppning helt och satsade på dressyren. Det för att min häst enligt dressyrnissars utsago har rejäl kapacitet. Själv kan jag ju inte bedöma det, har ju bara tävlat hoppning.

Började träna dressyr för en ny tränare (tack för tipset Lizzie ;) ), och att säga att pålle går från klarhet till klarhet, det är en underdrift! :bow:
Borta är ALLT motstånd, han jobbar energiskt och avspänt på och är med på vad man än kräver! Tränaren är petnoga med min sits och att pålle har kropp och fötter exakt där han ska. Kraven stegras så fort ngt funkar, och hästen jobbar på ngt så enormt, och känslan av att kunna rida sin häst med som det känns, enbart tänka, den känslan är enorm! Och att varje pass sitta av en nöjd häst som inte stressat det minsta, och att själv få känna sig duktig, det är kalas!
Iofs så funkade han i dressyr innan jag började för nya tränaren, men jag kände inte att vi utvecklades ngt, vi liksom lullade runt i samma spår. Dessutom kunde han bli spänd i dressyren ibland, ngt som inte förekommer längre.

Ibland hoppar jag ett par kravlösa språng, inga banor eller så. Och hästen rusar inte, hoppar igenom sprången mkt väl, och tycker det är kul.
Men ngn mer banhoppning blir det inte för våran del.
Men det roliga är att den lilla hoppning vi gör, den funkar nu! Beror det på att min känsliga häst känner att jag inte spänner mig? Vad tror ni? Inte ens så lite hoppning som jag gör nu funkade ju alla ggr förut. Åsikter?

Så jag är nöjd med mitt val att sluta hoppa "på riktigt"! Det ska vara kul att rida, inte en pina! Tävling ska vara ngt man ser fram emot med glädje, inte ngt man tror att man ska skämma ut sig på!

Och jag brukar inte säga "vad var det jag sa", men jag ska göra ett undantag denna gång! Det till de som i tråden ansåg hästen hade ont, tom att jag skulle döma ut honom. Ni hade visst feeeeeel!!! :p
För en häst med smärta, den skulle knappast gå med på sådana dressyrpass som min häst gör, och dessutom bara bli mer och mer arbetsvillig ju mer man kräver!
 
Sv: Störd häst i hoppning, del II.

Jag tror helt enkelt du har hittat en tränare som passar bra för dig o din häst! :D

Jag har länge (tyvärr) tränat för samma tränare i dressyr och inte kommit ngn vart! Ponnyn har blivit jättejobbig och hästen gick rätt "segt", men så idag så tränare jag för en annan tränare med min häst, och vilken skillnad!!:banana: :banana: Hästen gick kanon och aktiverade sina bakben på ett helt annat sätt än tidigare:love:
 
Sv: Störd häst i hoppning, del II.

Härligt att din häst också blev att gå bättre när du bytte tränare! :)
Det är ju skittrist om man har förhoppningar om att ngt ska bli bättre, och sedan blir det pannkaka.

Min förra dressyrtränare passade mig nog när jag tävlade hoppning, men den jag bytt till passar som du säger, perfekt för mig nu!
Men det är ett "problem"! Nu när man häst börjat arbeta så mkt med ryggen, fasiken vad skumpigt det blivit!! :D
 
Sv: Störd häst i hoppning, del II.

KUL!

Kan kanske vara så att den nya tränaren fått er till en annan nivå och där hästen verkligen BLIR lösgjord och därmed slappnar och slutar stressa.


Skumpigt et jag precis vad du menar. Har en stor drasut med KLIV:D

Kanske skulle brodera en vacker sittkudde åt dig i julklapp. Så du kan vila rumpan efter träningen..:idea: :)
 
Sv: Störd häst i hoppning, del II.

Grattis!:D

Jag tror ju att en välriden häst hoppar bättre och mer avslappnat. Jag hoppade idag och tänkte på att det är en fördel och en nackdel när den är så välriden att den lyssnar på varenda signal, för det blir ibland svårt också, mer krav på en själv att ge RÄTT signal:crazy: .

Men den hästen jag rider är het av naturen och om hon inte vore välriden och van att arbete = avspänning, och samarbete, då skulle hon skena och hetsa och tvära mot hinder. Lite tendenser åt det förra året när vi började hoppa. Men n u är det tvärtom, lyssnar och är uppmärksam och tar minsta hjälp man ger, så det blir nästan lite nervöst, rädd att lägga henne fel tex. :crazy:
 
Sv: Störd häst i hoppning, del II.

Bra idé med sittkudde! Ska skriva ner det på önskelistan! :idea: :D

På tal om öm i arslet, så första passet så sa tränaren "han sätter över dig på vänster sida, du har inte höger sittben i sadeln".
Och tränaren är så bra när hon säger ngt är fel, då säger hon ALLTID exakt hur jag ska göra för att rätta det!
Så hon sa hur jag rent fysiskt skulle göra med min kropp. Dagen efter träningen hade jag så ont i arslet på höger sida att jag knappt kunde sitta! :D Fast det är väl inte konstigt, den delen av arslet hade ju legat i träda länge! :angel:

Du har också en häst med kliv? Tränaren sa till mig att min häst fintar mig genom att "försvara sig med sin stora gång". Alltså han smygökade bara farten, sedan kunde jag glömma att lösgöra honom effektivt! Så första veckorna fick jag rida "smygtrav". Bara för att komma åt att jobba honom.
Och på ngt vis så kan jag "smyggaloppera" när jag hoppar nu också?! :confused:
 
Sv: Störd häst i hoppning, del II.

Just det du säger att det blir svårare att hoppa ju mer välriden och lydig hästen är, det har jag märkt många ggr!
Och sett "resultaten" av också! Har bla sett en häst som gick som på räls med vinst upp tom 1,30. Stannade ALDRIG. Men då med en mkt skicklig ryttare som ju "alltid" gjorde rätt.
Med en annan ryttare, ingen sopa till ryttare, men dock en med mkt, mkt mindre hopperfarenhet, då blev hästen en stopper som inte gick att få runt en enda klass...
 
Sv: Störd häst i hoppning, del II.

Visst är det roligt när det blir skillnad:)
Jag hade kört fast med min häst i våras, jag vågade inte hoppa honom längre, han var helt galen:eek:
och det gick liksom inte framåt på dressyrlektionerna heller.
Så när ridskolan tog sommarlov började jag rida för min equiterapeut,
vilken skillnad det blev:bow:

Under hösten har jag ridit flera L:B dressyr med bra resultat och tom vågat mig på att rida clear-round hoppning:)
Idag gick han en 60 cm clear-round felfritt utan att försöka bocka av mig en enda gång.

//Rocketmin, som är överlycklig över de små framstegen (med en häst från Kopparberg;) )
 
Sv: Störd häst i hoppning, del II.

Mona årikter och vad jag tror det kan bero på:

Du har hittat en tränare som assar dig och ni har kommit ur onda cirkel och koncentrerar er på annat, inte "lulla runt dressyr" och bråk i hoppningen. Du kommer numera åt din häst på ett bättre sätt och den har förmodligen blivt mer "liksidig" när du kom tillrätta med din sits, vilket resulterat i mer styrka och ork att "sätta under sig" och inte hoppa på fart.

Min ena galning har också blivit bättre när jag la ner hoppningen och satsade mer på dressyren, JAG rider bättre nu, hästen har blivit lydigare ochlyssanr på mig, jag har mycket bätre kontroll, nu kan vi hoppa några språng avspänt och i bra tempo och inte dra iväg i 790 så bort det ett hinder framför näsan.

Även om man tycker hästen går bra på marken och inte ute efter tävla dressyr så tror jag många skulle få det mycket lättare om de verkligen tränade dressyr också och inte bara hoppning vilket är vanligt om man bara hopptävlar (been there, done that...).
 
Sv: Störd häst i hoppning, del II.

Jag vet inte bakgrunden men överlag kan man ju lugnt konstatera att många hopphästar INTE är genomarbetade på marken på ett lösgörande sätt innan de börjar hoppas! Många hopptränare är även i total avsaknad av klassisk dressyrsskolning vilket inte direkt underlättar för eleverna.

När jag tävlade hoppning som mest startade jag upp till MsvB:3 med min hopphäst i dressyr för att kontrollera utbildningsgången vad gäller markarbetet. Det var kanske lite extremt men jag fick beundran av mången dressyrfjolla för detta tänkandet:p

Jag har sett högt utbildade tränare i hoppning ta emot helt hopplösa fall vecka ut och veck in till ingen nytta för ekipagen och så byter ekipaget tränare och det ställs krav på annat och allting bara lossnar!
 
Sv: Störd häst i hoppning, del II.

kul med en positiv förändring!
har själv suttit i sitsen med träning för tränare som inte lett åt ett positivt håll. tyvärr tror jag oxå problemet ibland är att vissa tränare är lite för mesiga eller bekväma, de vill inte ta tag i problemen från grunden utan rättar bara till lite saker här och där. eller så förväntar de sig att man ska fatta dessa grundläggande saker själv, men det gör man inte alltid. ibland blir man tyvärr lite hemmablind! de bästa tränare jag har haft har inte alltid varit superpedagogiska och snälla, tvärtemot så har de varit hårda mot mig och ibland nästan lite för ärliga... visst svider det lite att få höra alltför stora sanningar om sig själv och sin egen ridning, men samtidigt hellre det än att höra "bra, jättefint där" och sen kommer man ändå inte framåt i sin ridning. så här i efterhand kan jag känna mig lite lurad på alla de pengar man la ner på en sån tränare, samtidigt som jag vet att det oxå är upp till mig själv att bedöma om tränaren är nåt att ha.
 
Sv: Störd häst i hoppning, del II.

Min häst är ingen större fantast av högre farter...:angel: ;)

Lyssnar jättebra på förhållningar och lätt att lösgöra och samla.
Det mer som att det liksom RÖR sig mer....svårt att förklara.
 
Sv: Störd häst i hoppning, del II.

Kul att det går bättre igen!

Jag tror att det är bra att byta tränare ibland. Alla tränare är ju individer och har sina "käpphästar" som de arbetar efter dvs en ny tränare fokuserar på något annat och arbetar efter en annan mall.

Det gäller ju generellt att det bästa sättet att lösa ett problem som man kört fast i är att komma med en helt ny infallsvinkel och inte bara köra på i gamla hjulspår.

Samt att man ibland måste våga svälja stoltheten och be om hjälp.
 
Sv: Störd häst i hoppning, del II.

Härligt att det går bra för dig och din häst också!
Nu blir jag nyfiken, vad är det för häst du har från Kopparberg? Kan du inte skicka ett PM? :bow:
 
Sv: Störd häst i hoppning, del II.

Tror du tror helt rätt eller hur man säger?!

Och jag håller med till 100% att man även om man är hoppryttare ska lägga ner tid och pengar på att träna dressyr för tränare.
Jag har ju alltid ridit även för dressyrtränare, men pga att det blev för dyrt bara oregelbundet för dressyrtränare.
 
Sv: Störd häst i hoppning, del II.

Dessutom är det ju svårt att själv avgöra om tränaren "räcker till" eller hur man säger. Man rider ju för tränare för att man själv inte kan träna sig eller hur man säger. Dessutom har ju jag som är hoppnisse svårt att bedöma dressyrtränare känner jag! :crazy:
 
Sv: Störd häst i hoppning, del II.

Att jag bytte dressyrtränare var ren slump eller hur man säger.
Om jag ville träna flera ggr per månad, då var det för långt att åka till den förra dressyrtränaren.
Sedan när jag provade denna så kan man ju lugnt säga jackpot! :D
Så ibland hjälper slumpen till! ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 995
Senast: villhöver
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
828
Senast: Lutten
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: animalasia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 293
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp