Stövelköpare tar sönder dragkedja vid provning av helt nya stövlar

Alla reagerar vi olika, jag tycker personligen det är lika fräckt att anklaga någon för att förstöra stöveln genom att slita sönder den (som sagt en ny stövel av dyrt märke ska tåla en hel del) som att smita.

Slita, för stora ben man vill klämma i, eller bara vara ovarsam.

Jag tycker det är riktigt fult att bara gå ut genom dörren inte ens ett förlåt.

Kommer man till ne person man vill prova stövlar av och dragkedjan är sönder när man kommer lär man påpeka detta. Går dragkedjan sönder när man provar utan att man enligt sig själv varit ovarsam så säger man iallafall förlåt och är man trevlig ersätter man skadan, den fanns ju inte innan provaren rört vid stövlarna, alltså är det något denna gjort.
 
Slita, för stora ben man vill klämma i, eller bara vara ovarsam.

Jag tycker det är riktigt fult att bara gå ut genom dörren inte ens ett förlåt.

Kommer man till ne person man vill prova stövlar av och dragkedjan är sönder när man kommer lär man påpeka detta. Går dragkedjan sönder när man provar utan att man enligt sig själv varit ovarsam så säger man iallafall förlåt och är man trevlig ersätter man skadan, den fanns ju inte innan provaren rört vid stövlarna, alltså är det något denna gjort.
Och hade stövlar som sagts varit nya gått sönder vid provning hade jag konstaterat att det rörde sig om materialfel alternativt att den redan var trasig. Jag hade knappast smitit. Möjligen blivit irriterad och velat ha ersättning för nedlagd tid/resa. Faktum är att jag velat testa att det inte var fel på dragkedjan och medvetet testat hållbarheten.
 
Och hade stövlar som sagts varit nya gått sönder vid provning hade jag konstaterat att det rörde sig om materialfel alternativt att den redan var trasig. Jag hade knappast smitit. Möjligen blivit irriterad och velat ha ersättning för nedlagd tid/resa. Faktum är att jag velat testa att det inte var fel på dragkedjan och medvetet testat hållbarheten.

Är de trasiga när man kommer lär man säga det, kommer man och ska kolla på en vara som visar sig vara trasig så rusar man inte ut genom dörren och säger de inte passar.
 
Om hon sagt vad som hänt hade jag kanske fått en aning om det eventuellt skulle kunna röra sig om fabrikationsfel eller ren och skär oaktsamhet.
 
Och hade stövlar som sagts varit nya gått sönder vid provning hade jag konstaterat att det rörde sig om materialfel alternativt att den redan var trasig. Jag hade knappast smitit. Möjligen blivit irriterad och velat ha ersättning för nedlagd tid/resa. Faktum är att jag velat testa att det inte var fel på dragkedjan och medvetet testat hållbarheten.

Det är såna som tänker som du som gör att man nästan hellre går ut och kastar stövlarna än att försöka sälja :banghead:
 
Igår hade jag en köpare här som provade ett par helt nya stövlar som jag ska sälja då jag gått ner i vikt. Jag mötte henne i dörren och tog fram stövlarna och hon satte sig i hallen började dra på sig stövlarna medans jag gick för att ta ett samtal och var borta 2 minuter. När jag kommer tillbaka till hallen hade hon redan dragit på sina egna skor igen och är påväg ut genom dörren. Hon sa fort att stövlarna inte passa och tacka för sig. När jag sedan ska stoppa ner stövlarna i lådan igen så märker jag att dragkedjan på ena stöveln är trasig och har liksom "delat" sig och är halväggs uppdragen, omöjligt för henne att ha missat då hon uppenbarligen dragit av sig stövlarna med dragkedjan kvar halväggs uppe! :banghead: Vad gör man? Det är ju uppenbart att hon orsakat skadan på stövlarna. Ska man kontakta henne? Jag blir så less, det är stövlar i 4500 kr klassen :arghh:

Med tanke på din reaktion är så var det nog bäst, din första reaktion verkade vara att hon med våld dragit sönder dem och det var hennes fel och en undran om de förlorade 4500 som köparen smitit ifrån.

Jag håller med @Lobelia i detta. Ingen vet hur våldsamt köparen faktiskt hanterade stövlarna, det finns ju en reell risk att det faktiskt var ett måndagsexemplar som gick sönder trots att köparen var försiktig. Vem åker hem till någon för att prova stövlar och medvetet är våldsam liksom?
Jag hade inte gjort detsamma, men jag kan till viss del förstå köparen som valde att dra. Jag antar att hen var medveten om prislappen på 4500 kr, och om de då går sönder trots att man är varsam så kan jag förstå om man tror att man blivit lurad av säljaren och kommer att krävas på pengar.

Är stövlarna helt nya så är det väl bara att reklamera dem?
 
Det handlar knappast om tiden, utan HUR man våldsdrar dem.
Blixtlås på helt nya kvalitetsstövlar ska inte kunna gå sönder om man inte medvetet saboterar, de ska vara gjorda för hårda tag, hur ska de annars hålla? Går de sönder när de är helt nya är de fel på dem om man nu inte medvetet saboterat. Det är tillverkarna du ska vara sur på inte den som provade. Klart det är trist om personen sticker, men det ändrar inte att det troligen var fel på stöveln från början.
 
Jag håller med @Lobelia i detta. Ingen vet hur våldsamt köparen faktiskt hanterade stövlarna, det finns ju en reell risk att det faktiskt var ett måndagsexemplar som gick sönder trots att köparen var försiktig. Vem åker hem till någon för att prova stövlar och medvetet är våldsam liksom?
Jag hade inte gjort detsamma, men jag kan till viss del förstå köparen som valde att dra. Jag antar att hen var medveten om prislappen på 4500 kr, och om de då går sönder trots att man är varsam så kan jag förstå om man tror att man blivit lurad av säljaren och kommer att krävas på pengar.

Är stövlarna helt nya så är det väl bara att reklamera dem?

Jag tror inte att köparen ville dra sönder dom, det hände utan att hon ville, hon skäms och rusar ut.
Dock tycker jag det hör till att vara en god medmänniska at iallafall tala om för säljaren och ursäkta sig, ÄVEN om det är ett måndags exemplar. Självklart säger man förlåt om man tror att det finns risk att just jag har haft sönder sågot för en annan person.

Jag tror Ts blev mer arg på att köparen bara går utan att säga något om kedjan, vilket är riktigt otrevligt. Mer än att hon vill ha ersättning. Dock hade jag gett några hundra för reparation om jag trodde det var mitt fel att de gick sönder, tyckte jag att det var dålig kvalite när jag kom hade jag bett så mycket om ursäkt.

Sjäkvklart kan stövlarna ha varit måndags exemplar, och Ts ska absolut reklamera.
 
Rent allmänt... Det handlar väl inte om att någon medvetet drar sönder stövlarna. Visst stövlar ska hålla för drag, men är man för stor så att man bara får upp dem halvvägs och drar ändå då kommer dragkedjan att gå sönder till slut om man fortsätter att dra. Och det är fräckt av vissa i tråden att påstå att jag på något vis skulle kräva ekonomisk kompensation eller liknande, som verkar vara underförstått här. Det som stör mig är att man drar utan att säga något, det är svinigt.

För övrigt har jag mailat återförsäljaren.
 
Rent allmänt... Det handlar väl inte om att någon medvetet drar sönder stövlarna. Visst stövlar ska hålla för drag, men är man för stor så att man bara får upp dem halvvägs och drar ändå då kommer dragkedjan att gå sönder till slut om man fortsätter att dra. Och det är fräckt av vissa i tråden att påstå att jag på något vis skulle kräva ekonomisk kompensation eller liknande, som verkar vara underförstått här. Det som stör mig är att man drar utan att säga något, det är svinigt.

För övrigt har jag mailat återförsäljaren.
Men om hon som provade nu var för stor för stövlarna, såg du inte det och anade oråd innan hon drog på sig dom?
 
[...]Och det är fräckt av vissa i tråden att påstå att jag på något vis skulle kräva ekonomisk kompensation eller liknande, som verkar vara underförstått här. Det som stör mig är att man drar utan att säga något, det är svinigt.

För övrigt har jag mailat återförsäljaren.

Jag ber om ursäkt om det framstod som så i mitt inlägg. Jag tror absolut inget ont om dig, däremot kan jag ha viss förståelse för att köparen tror att du har lurat hen och att du kommer att kräva kompensation. Ser man situationen från hens perspektiv är det inte orimligt att hen uppfattade situationen så. Hen blev rädd, om än i onödan, och stack. Normalt mänskligt beteende, även om det såklart hade varit trevligare om hen stannade så hade det ju i detta fallet inte gjort någon skillnad. Stövlarna ska ju reklameras oavsett, och köparen ska ju inte betala något.
 
@Sockerbit
Herregud alltså ang vissa svar du fått :confused:

Oavsett det : stackare :cry: så sjukt illa med att personen drar bara snabbt som attan utifrån en innan helt felfri stövel i nyskick som sedan är trasig .

Jag förstår verkligen att du känner som du gör . Vem hade inte gjort det utifrån detta ? :confused:

Jäkligt avigt och märkligt att du blir anklagad för diverse . Suck känner jag - fast höjda ögonbryn kanske är en bättre markör .. jisses !
 

Liknande trådar

Utrustning Fick för ett tag sedan hem ett par sprillans nya Cavallo dressyrbågar. För 500 kronor ( :angel: ) men tyvärr får jag inte ner foten...
Svar
15
· Visningar
2 849
Senast: Monifa
·
Utrustning Jag har ett par Tretorn comfort som först den högra dragkedjan gick sönder på, och nu är den vänstra också trasig. Den högra stöveln...
Svar
4
· Visningar
4 419
Senast: mikaela_98
·
Utrustning ÅÅ måste få lite råd och snabb hjälp. Jag rider just nu i ridstrumpor och tennisskor då mina stövlar (hatar dom) gått sönder alldels...
Svar
3
· Visningar
1 086
Senast: Eme_liie
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 844
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp