Stövelköpare tar sönder dragkedja vid provning av helt nya stövlar

Finns ingen ridstövel som håller om man snabbt drar upp dragkedjan på en alltför smal stövel. Jag hade också blivit sur på den vårdslösa oärliga spekulanten. Det är ju som att krocka bilen man provkör eller bryta bommen på en sadel.

Hoppas du kan reklamera dem! Men dragkedjor brukar tyvärr inte gå att reklamera. Beror på hur viktigt butiken tycker det är att ha nöjda kunder.
 
Vissa svar här alltså, my god! :crazy:

Hade också blivit förbannad på den potensiella köparen. Riktigt j-vla förbannad. :rage:
Hade denna sagt att "oj, nu hände det en olycka här - dragkedjan gick sönder - jag är jätteledsen för det här." Då hade jag kanske inte blivit så sur ändå. Visst, lite. But shit happends. Men det där j-vla beteendet som den där köparen uppvisade var ju bara :yuck:

*Ursäkta fult språk i ovanstående inlägg, jag behövde avreagera mig*
 
Och hade stövlar som sagts varit nya gått sönder vid provning hade jag konstaterat att det rörde sig om materialfel alternativt att den redan var trasig. Jag hade knappast smitit. Möjligen blivit irriterad och velat ha ersättning för nedlagd tid/resa. Faktum är att jag velat testa att det inte var fel på dragkedjan och medvetet testat hållbarheten.
Är du på riktigt?

Skulle du vilja ha ersättning om stövlarna inte var lagom i storleken heller, trots att de är i storlek xx och du brukar ha storlek xx? Det är ju också bortkastad tid/onödig resa.

Ja, jösses. :banghead:
 
Är du på riktigt?

Skulle du vilja ha ersättning om stövlarna inte var lagom i storleken heller, trots att de är i storlek xx och du brukar ha storlek xx? Det är ju också bortkastad tid/onödig resa.

Ja, jösses. :banghead:
Ja jag hade blivit skitsur om jag kommit och tittat på stövlar som inte hade den utlovade storleken också och om ägaren till stövlarna varit oförskämd och krävt ursäkter för att de inte passat hade jag kunnat returnera med samma mynt.

Det är klart en överdrift, men om jag kommer och provar ett enligt utsago nya stövlar som går sönder av att man hanterat dem normalt/testat om blixtlåset var okej hade jag tolkat det som om de redan var trasiga eller att det varit fabrikationsfel. Hade då ägaren av stövlarna kommit med krav på ursäkt och ersättning för dem så hade jag möjligen kontrat med att begära ersättning för mina utlägg då jag känt mig lurad i en uppsatt fälla.

Den som ville blåsa mig på 4.500 kr med defekta stövlar ser jag inte på med blida ögon men jag hade givetvis varit öppen för att det var fabrikationsfel också och inte börjat bråka direkt, bara om ägaren blivit otrevlig.
 
Ja jag hade blivit skitsur om jag kommit och tittat på stövlar som inte hade den utlovade storleken också och om ägaren till stövlarna varit oförskämd och krävt ursäkter för att de inte passat hade jag kunnat returnera med samma mynt.

Det är klart en överdrift, men om jag kommer och provar ett enligt utsago nya stövlar som går sönder av att man hanterat dem normalt/testat om blixtlåset var okej hade jag tolkat det som om de redan var trasiga eller att det varit fabrikationsfel. Hade då ägaren av stövlarna kommit med krav på ursäkt och ersättning för dem så hade jag möjligen kontrat med att begära ersättning för mina utlägg då jag känt mig lurad i en uppsatt fälla.

Den som ville blåsa mig på 4.500 kr med defekta stövlar ser jag inte på med blida ögon men jag hade givetvis varit öppen för att det var fabrikationsfel också och inte börjat bråka direkt, bara om ägaren blivit otrevlig.

Vadå utlovade storleken? Jag har haft annons ute med exakta mått på stöveln. Människan som prova har antligen varit omedveten om sina mått alternativt önskat att de gick att klämma ner sig i dem just för att det var ett ypperligt tillfälle att köpa en dyr märkesstövel till ett billigare pris (eftersom jag ska beställa nya stövlar och behöver ha in pengarna kvickt). Nä hörru du, jag har NOLL och ingen skuld i detta.
 
Men köparen blev ju lämnad i hallen, när TS gick iväg. Får man köpare så kanske man ska vara där, och inte stå i ett annat rum och prata i telefon?
Köparen kanske blev jätteirriterad över att ha åkt flera mil (?) för att testa ett par dyra stövlar där dragkedjan var trasig?

Det var ett myndighetssamtal, omöjligt att förutspå när de ringer och är ett måste att svara på. Dessutom var det 2 min (!)
 
Ja. Men det kanske inte köparen förstod?
Tänker bara att hon åkt för att titta på ett par stövlar. Hon kommer in, du går iväg och pratar i telefon.
Hon tar snabbt på sig en stövel, när hon drar upp dragkedjan är den trasig. (Eller blir trasig?)
Hon blir grinig för att ha åkt långt för en trasig stövel, och för att du inte ens bemödar dig att vara med?

Men det kanske är helt fel gissat, men jag gillar att se på saker från båda hållen, liksom.
 
Vdå utlovade storleken?Jag har haft annons ute med exakta mått på stöveln.
Se inlägget jag svarade på och citerade angående fel storlek, varken du eller jag drog upp det.

Människan som prova har antligen varit omedveten om sina mått alternativt önskat att de gick att klämma ner sig i dem just för att det var ett ypperligt tillfälle att köpa en dyr märkesstövel till ett billigare pris (eftersom jag ska beställa nya stövlar och behöver ha in pengarna kvickt). Nä hörru du, jag har NOLL och ingen skuld i detta.
Eller så var blixtlåset defekt.
 
Nej, jag har förstått att du är snabb att döma folk, utan att kanske tänka två varv.
Jag läste ett inlägg där en säljare ondgör sig över en köpare.
Jag tänker att köparen kanske inte alls gick dit och med 100 kg kraft drar sönder dragkedjan halvt med flit.
Jag tar inte någons parti, utan tänker bara att kedjan var defekt, och köparen blev förbannad över att den sprack bara hon drog lite i den?

Är stövlarna helt nya är det väl bäst att reklamera dom, tänker jag?
 
Nej, jag har förstått att du är snabb att döma folk, utan att kanske tänka två varv.
Jag läste ett inlägg där en säljare ondgör sig över en köpare.
Jag tänker att köparen kanske inte alls gick dit och med 100 kg kraft drar sönder dragkedjan halvt med flit.
Jag tar inte någons parti, utan tänker bara att kedjan var defekt, och köparen blev förbannad över att den sprack bara hon drog lite i den?

Är stövlarna helt nya är det väl bäst att reklamera dom, tänker jag?

Jag tror också den är defekt. Självklart ska hon reklamera. Mitt problem är hur köparen reagerade.

Jag tycker köparen var riktigt otrevlig, varför inte säga förlåt det var inte meningen jag drog knappt och den bara lossnade om det nu är sant. Jag tror inte någon riktig människa hade rusat ut om denne inte gjort något fel.

Sockerbit såg ju inte att de var sönder förrens hon skulle packa ner dom igen, alltså fanns det ingen ilska mot köparen, så varför skulle hon rusa ut?
Om säljaren blev arg och började skrika skulle jag också rusa ut, då kan det bli farligt men sockerbit kom ju endast tillbaka till hallen(?) efter sitt viktiga samtal(som man får ha överseende med hela världen stoppar inte för en köpare) och köparen rusar ut genom dörren. Det känns olustigt.

Hade sockerbit börjat skrika och ha sig när hon kom tillbaka från sitt samtal hade jag gått, men varför skulle hon skrika? Här visste hon ju inte att något ens hänt(tills hon packade ner stövlarna).

Jag tror heller inte att köparen ville dra sönder stövlarna, men det hände tyvärr och då ber man om ursäkt.
 
Så här skriver TS:
Det är ju uppenbart att hon orsakat skadan på stövlarna. Ska man kontakta henne?

Hade TS stått bredvid och SETT henne dra upp dragkedjan med en tång, hade hon självklart kunnat be om ersättning. Men nu har hon inte en susning om vilken kraft som gick åt för att kedjan skulle paja.

Vilket gör att hon inte kan kräva ersättning.
 
Så här skriver TS:
Det är ju uppenbart att hon orsakat skadan på stövlarna. Ska man kontakta henne?

Hade TS stått bredvid och SETT henne dra upp dragkedjan med en tång, hade hon självklart kunnat be om ersättning. Men nu har hon inte en susning om vilken kraft som gick åt för att kedjan skulle paja.

Vilket gör att hon inte kan kräva ersättning.

Skadan hade ju aldrig hänt om inte köparen varit där, då hade stövlarna fortfarande varit hela. Men nu var köparen där och de gick sönder, spelar ingen roll om det var måndagsexemplar eller inte.

Sen bryr jag mig inte ett dugg om det var måndags exemplar eller om köparen drog sönder dom.

Man ber om ursäkt! En riktig människa ber om ursäkt för något man har haft sönder.
 
Jag kan inte låta bli att förvånas av en del kommentarer. Kommentarer som gör att man hellre låter elda upp stövlarna än låter någon köpa ett par nya fina märkesstövlar till reducerat pris. Det är oförskämt att uttrycka att JAG lurar den eventuella köparen. Faktum är att jag har en helt ny stövel som tyvärr inte passar längre då jag pendlat i vikt (det är en tävlingsstövel så har inte haft anledning att använda den då det inte varit säsong). Köparen kommer och när köparen rusar ut är stöveln trasig. Var kan man dra för slutsats av det hela, jo något har hänt när hon provat stövlarna. Jag har inte kontaktat henne efter det hela och jag har verkligen inte skällt ut någon. Jag märkte att stöveln var trasig när jag skulle plocka ner dem i lådan igen EFTER att köparen åkt.

För övrigt har återförsäljaren svarat och det är ej reklamationsärende på dragkedjor då det enligt deras och tillverkarens tycka inte faller inom ramen för fabrikationsfel, snarare handhavandefel :banghead:
 
Så här skriver TS:
Det är ju uppenbart att hon orsakat skadan på stövlarna. Ska man kontakta henne?

Hade TS stått bredvid och SETT henne dra upp dragkedjan med en tång, hade hon självklart kunnat be om ersättning. Men nu har hon inte en susning om vilken kraft som gick åt för att kedjan skulle paja.

Vilket gör att hon inte kan kräva ersättning.

Då har du även läst att det ej någonstans står något om att jag skulle begära någon ersättning :meh: Utan att jag helt enkelt skulle kontakta henne, varken mer eller mindre.
 
Jag har personligen aldrig haft ridstövlar med dragkedja, men läst om hur folk sliter med dom för att få upp dom, särskilt när stövlarna är nya och stela.
Så det förvånar mig att en dragkedja går sönder. Men förstår även återförsäljaren, men de borde väl på nåt vis kunna göra en bedömning av stöveln? För hur som helst lär det slinka igenom dåliga dragkedjor, som inte håller för normal användning.
 
Då har du även läst att det ej någonstans står något om att jag skulle begära någon ersättning :meh: Utan att jag helt enkelt skulle kontakta henne, varken mer eller mindre.
Ja, skulle det kännas bättre av att ringa upp och säga "nu var det så att stöveln gick sönder, och det tillhör normalt hyfs att be om ursäkt, så nu har du chansen att säga det till mig", ska du göra det.
Annars glömmer du det hela.
 

Liknande trådar

Utrustning Fick för ett tag sedan hem ett par sprillans nya Cavallo dressyrbågar. För 500 kronor ( :angel: ) men tyvärr får jag inte ner foten...
Svar
15
· Visningar
2 846
Senast: Monifa
·
Utrustning Jag har ett par Tretorn comfort som först den högra dragkedjan gick sönder på, och nu är den vänstra också trasig. Den högra stöveln...
Svar
4
· Visningar
4 409
Senast: mikaela_98
·
Utrustning ÅÅ måste få lite råd och snabb hjälp. Jag rider just nu i ridstrumpor och tennisskor då mina stövlar (hatar dom) gått sönder alldels...
Svar
3
· Visningar
1 081
Senast: Eme_liie
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 795
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp