Stofamilj 38?

J

julia_v

Mitt stos mamma är ur den familjen, jag är helt urkass på stofamiljer, :confused: någon som vet ngt om denna?

mvh julia_v
 
stofamilj 38 kallas Judit-familjen. Stammodern heter Judith 2925 (inte Judith som jag hittade på delmar-sidan) f.1931, äppelvit, 156 cm. e. Mersuch I (inte ox som det står i stofamiljsboken)u. Hanna ue. Gazal ox uu. 6 O´bajan uue. O´Bajan, (inte ox som det står i stofamiljsboken). Ägare Dr. Arvid Aaby-Ericsson. Hon var A-premierad samt erövrade ett flertal priser på utställningar. Hon dog 1948 och fick totalt 9 avkommor varav 4 blev remonter, varav en exp. till Finland, 4 blev stamboksförda ston och en blev beskällare, Nerox 207. Honom kan du läsa om samt titta på här, http://members01.chello.se/minhemsida/nerox207.htm

Till familjen hör, förutom Nerox 207, hingstarna Achmed 298, Negresco 334, Immer 359 samt Tizian 417. På tävlingssidan finns bl a Helios i svår dressyr (USA) och Dionn i msv hoppning. I stofamoljsboken står att det finns 17 familjemedlemmar i avel, men det var 1976, så jag har inte en aning om hur många medlemmar som finns idag.

Lägger in så många stamboksförda ston från denna familj som jag orkar här, http://www.dmtc.com/pedigree/allbreed/

Mvh Åsa
 
Av de döttrar som Judit fick är Eroica 4682 den mest betydelsefulla. Jag har hittils hittat 8 ston ur stamboken 1991-1996 och alla härstammar från Eroica. 2 ston finns i supplementbandet för 1997-98, de är också från Eroica.

Mvh Åsa
 
Får man fråga vem du letade efter? Finns din häst med på delmar?

Det finns ett stuteri som har ett flertal ston ur Judit-familjen, Runegårds stuteri, Tingsryd. De har ättlingar från Eroica. Eroicas bästa avkomma, ifråga om familjens fortsatta överlevnad, är Dannika 7010. Jag ska se om Eroicas systrar har några ättlíngar kvar idag.

Mvh Åsa :smirk:
 
I boken Flyinge Kavalkad står denna info: Judith (alltså med H på slutet), importerades från Ungern på 30-talet och blev grundare till stofamilj 38. Hennes bästa avkomma var Eros-dottern Eroica 4682, som lämnade 14 föl, varav hingstarna Negressco 334 och Immer 359. Eroica var ett mycket elegant och korrekt sto, men relativt liten och mätte endast 153 cm. Elegansen hade hon fått genom det dominerande inslaget av arabblod hos modern Judith 2925.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 596
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Sleepy
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 186
Senast: Nixehen
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 426
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp