Stor hund i litet format?

Sv: Stor hund i litet format?

Jag älskar aussies, men toyaussie är inte godkänd i Sverige och jag vill som sagt syssla med SKK-registrerad uppfödning. :)
 
Sv: Stor hund i litet format?

Jag har helt ärligt inte direkt övervägt de, de ser lite för tunga ut och risken för diskbråck är väl ganska överhängande med tanke på kroppsbyggnaden? Men helt klart något att kolla upp!

Jag är ingen expert på dem, men har fått för mig att de är sunda och friska?

Snackar ni om Corgis så finns det inga kända sjukdomar. Och inga problem med diskbråck.

Men jag skulle vända på frågan och säga. Vilken ras tycker DU är en som just du brinner för? För ska man vara uppfödar så måste man brinna för sin ras och vilja föra rasen framåt m.m. Och du verkar ha fastnat för papillon :D
 
Senast ändrad:
Sv: Stor hund i litet format?

Vad var det för fel på petit brabacon? Enligt mig en av de trevligare sällskapshundarna och jag skulle själv kunna tänka mig en.

Annars slår jag ett slag för lancashire heeler, skitballa hundar som uppfyller alla dina krav.

Pappillon är tanthundar, så är det bara:D
 
Sv: Stor hund i litet format?

Jadu, 4-8 kg enl. rasstandarden, jag tror dock han kommer bli rätt maxad både vad gäller storlek och även vikt.

Sen väger ju princessfeminist's uppenbarligen över 10 så vi får väl se.

princessfeminist: Hur hög är din? *nyfiken*

Nu har ni fått mig avskräckt från boxer :p Tycker de är så fina och verkar passa mig (dock "för mycket hund" jämfört med vad jag ville ha som förstahund). Träffade en 9 veckorsvalp igår, helt underbar!

Han är 36 cm i mankhöjd. Precis så hög som de får vara enligt rasstandarden. Jag vet att många uppfödare gärna ser att de är något mindre eftersom det har visat sig att många dvärgschnauzrar blir 37 och ibland 38 cm höga och då är de på tok för höga för rasstandarden. Idelaet för hane är 35-36 cm tror jag.

Själv är jag väldigt nöjd med hans storlek och vikt. Jag gillar stora hundar och tycker att det känns skört med en så liten och lätt hund som tex dvärgpinschern utgör. För mig är en ganska rejäl dv.schnauzer en helt ok kompromiss. Han får dessutom plats i knäet ordentligt! :)

För mig är vår dv.schnauzer perfekt i både storlek, vikt, temperament och utseende (vi har ställt ute en del med ganska bra resultat). Vi kunde inte fått en bättre hund! :love:
 
Sv: Stor hund i litet format?

Idealet på hanar är 34-35cm. Är de över 35 är de för stora. Dock är det oftast okej med hanar upp till 36,5cm. Är de större än så får de svårt komma igenom nålsögat på utsällningar (bra tycker jag!). Det är inte heller bra med för små hanar, de hävdar sig i stort sett nästan aldrig på utsällningar om de är under 33cm.
På tik är det idealiskt med 33cm.

Och du, jag är sjuk nyfiken på vad du köpt för schnauzer! Du kan väl skicka ett PM och berätta :D
 
Sv: Stor hund i litet format?

Ja, det var en bra fråga! som jag svarade prinsessfeminist så kommer jag inte att lyfta ett finger i avelsarbetet förrän jag verkligen hittat rasen som passar mig och satt mig in i den ordentligt. De enda hundar jag haft under uppväxten är shih-tzus, pointer och boxer men de faller på många punkter, därav letandet :).
 
Sv: Stor hund i litet format?

Jag tyckte de var lite väääl små :o, men jag ska gräva mig djupare i den!
 
Sv: Stor hund i litet format?

Ser att du tittat på papillon och den är verkligen allt du söker, utan att vara en fantasihund=)
Jag ångrar inte en dag att jag blev med papillon och nu har jag inte bara en utan tre underbara individer.

Kika gärna in på våran hemsida, där har jag även länkar till andra papillonsidor
 
Senast ändrad:
Sv: Stor hund i litet format?

- En frisk, sund ras utan några "förgreningar", t ex bruks- eller utställningsvariant.
- Stabil mentalt, gärna något man utför MH på.
- Liten ras.
- Ingen större pälsvård.
- Inget eller lite viltintresse.
- Förig och lättlärd.
- Får gärna vilja använda nos i t ex sök och spår.
- Något som likaväl skulle kunna träna varje dag till att bara nöja sig med koppelpromenader och lek.


Har ungefär samma krav på min nästa hund (inte än på något år iaf), men jag som är spetsfrälst vill gärna ha en sådan:angel: så mitt val har fallit på isländsk fårhund. Den är ju antagligen inte lika förig som en pappis eller sheltie, men KLART förigare och mer arbetsvillig är min nuvarande jappe. Fast ~45 cm kanske är för stort?

Nu verkade du inte så intresserad av något spetsras (dom är ju lite speciella) men tänkte ändå slänga in det som förslag!
 
Sv: Stor hund i litet format?

Inte tillräckligt förig, för stor och för mycket päls. :angel:
 
Sv: Stor hund i litet format?

*propaganda*

http://www.youtube.com/watch?v=MeyXq6VY3dg

ruskprick1.jpg


;)
 
Sv: Stor hund i litet format?

Idealet på hanar är 34-35cm. Är de över 35 är de för stora. Dock är det oftast okej med hanar upp till 36,5cm. Är de större än så får de svårt komma igenom nålsögat på utsällningar (bra tycker jag!). Det är inte heller bra med för små hanar, de hävdar sig i stort sett nästan aldrig på utsällningar om de är under 33cm.
På tik är det idealiskt med 33cm.

Och du, jag är sjuk nyfiken på vad du köpt för schnauzer! Du kan väl skicka ett PM och berätta :D

Ja, du har säkert rätt. Det är svårt med mätningen också då samma hund kan mätas som både 34, 35 och 36 beroende på domare. Personligen tycker jag om hanar med lite höjd och det har väl domarna också gjort, så därför denna mätning. Det kan ju inte heller vara så att icke rastypiska, men ändå små hundar bedöms vara bättre än de som balanserar på maxhöjdsgränsen. Linjeaveln verkar tex ha ökat något när man vill hålla nere storleken, vilket inte heller är bra.

Iaf, vi kan kanske vara överens om att 35 cm i mankhöjd är en bra storlek för en hane? :laugh:

Jag tycker om tikar i ung samma storlek så länge de är feminina, men jag vet att domarna ofta gillar de små. Storleken var faktiskt en anledning till varför vi skaffade en hane. Jag kunde inte tänka mig en mindre hund än den vi har. Han är väldigt liten i mina ögon som är van vid rottweiler. :D
 
Sv: Stor hund i litet format?

*knapplån*
Älskar rasväljartrådar :banana: Det låter ju egentligen som du redan bestämt dig ;) men av övriga förslag tycker jag DS gårdshund låter som ett bra allteranativ. Har träffat en hel del när jag gått agilitykurser och dom känns mer föriga än exempevis jack russeln. Sen är ju pälsvården väldans enkel också. Tror hälsan är rätt ok, men är inte så insatt. Själva hundtypen ser ju i alla fall sund ut utan överdrifter.

Har du kikat på några terrier? Finns ju med olika grad av "terriertemperament". Dom fäller inte och vad jag kommer på på rak arm så brukar inte raserna vara delade.

(får nog göra en egen rasväljartråd alltid skoj att se vad folk tycker jag ska ha :bump:)
 
Sv: Stor hund i litet format?

- En frisk, sund ras utan några "förgreningar", t ex bruks- eller utställningsvariant.
- Stabil mentalt, gärna något man utför MH på.
- Liten ras.
- Ingen större pälsvård.
- Inget eller lite viltintresse.
- Förig och lättlärd.
- Får gärna vilja använda nos i t ex sök och spår.
- Något som likaväl skulle kunna träna varje dag till att bara nöja sig med koppelpromenader och lek.

Synd att du tyckte att Staffarna är för stora, annars stämmer då åtminstone de jag känner in på denna beskrivning! :love:
Min var betydligt mycket förigare och mer lättmotiverad än de flesta hundar jag träffat , med undantag för kanske retrivers o vallhundar då. Dessutom väldigt mammig och nada viltintresse. Underbar soffgris som t ex. låg bredvid mig i sängen i 3 veckor när jag bodde själv och hade lunginflammation. Behövde bara ut snabbt på gräsmattan för han ville aldrig lämna min sida oavsett vad som hände. Det enda är ju att dom kan vara lite knepiga med andra hundar och smådjur om man har otur...

Tråkigt också att det känns jobbigt med Arwen. Doris har också haft sina perioder men någonstans känns det ändå som om poletten trillat ner. Förstår verkligen om det är påfrestade att ha boxer i en liten etta. Doris blir vedervärdig om hon inte får rejsa runt rejält ute varje dag eller bara ligga själv på gräsmattan och typ gnaga på en pinne. Hittills känns det som om allt funkar kanon bara hon får göra sig av med det värsta springet i benen.
Jag skulle absolut kunna ha fler boxrar samtidigt, dock helst inte i samma ålder...:angel:
Vi har ju snart den "värsta perioden" framför oss, men jag siktar på att det bara ska bli bättre! *peppar*

Jag kommer då alltid att vilja ha minst 1 tokig, dampig och knasig Trubbis :bump:

PS. Min svärmor föder upp Schipperke om det kan vara intressant. Trevliga hundar men dock inget jag skulle kunna tänka mig...
 
Sv: Stor hund i litet format?

Nej, jag har faktiskt inte det då jag överlag uppfattar terriers som skälliga och med en hel del viltintresse, men det skulle kanske vara något att titta närmare på :).
 
Sv: Stor hund i litet format?

Ja, staffarna känns på tok för stora och inte tillräckligt föriga, men det verkar vara härliga hundar! Att det skulle bli jobbigt med Arwen i en etta förstod jag ju, och det känns inte heller särskilt rättvist mot henne eller en valp överhuvudtaget att inte ha en gräsmatta att tumla runt på. Nu tar vi henne till rastgården nästan varje dag, dock inte för tillfället då hon har uvi. Hon älskar det, och vi får en nöjd hund resten av dagen!

Det är mer så att hon och jag inte riktigt går ihop träningsmässigt sett. Hon har ett gigantiskt viltintresse, är både egensinnig och självständig och slår helt enkelt dövörat till om hon finner något mycket mer intressant. Men det är en rolig hund minsann, och trevlig att ha å göra med väl på "plan" sas när hon är med på noterna! Hon kommer så klart att både ställas, tränas och förhoppningsvis tävlas precis som planerat, men om det blir med mig eller sambon som förare är inte bestämt :). Även om jag skulle ääääälska boxern som ras, vilket jag ju gör med rätt förutsättningar, så är det dock inte en ras jag vill föda upp! Men nog skulle jag kunna tänka mig en till när vi har hus och en stor gård. :)

En tokig, dampig och knasig trubbis kommer jag alltid att ha iom min kärlek till shih-tzu... :angel: :D
 
Sv: Stor hund i litet format?

De är låga, med sina korta ben, men kroppen är ju stor och de väger en del. Jag vill ju ha någonting i storlek med en dvärgpinscher. En finsk lapphund i den storleken (som inte måste borstas då) vore helt perfekt.

Fast nu finns det ju inga sådana, så jag fortsätter snegla på corgi.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 295
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Nu har jag velat fram och tillbaka i flera års tid vad gäller rasval, så jag tänkte att det är dags att ta hjälp! Jag tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
2 205
Senast: kladdkaka
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 458
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Nybörjarponny!
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp