Bukefalos 28 år!

Stor hund i litet format?

Sv: Stor hund i litet format?

Ja, vi skapar en ny, perfekt ras! :D

Jag tror inte jag kommer hitta en ras som har allt jag vill ha. Något får jag ge avkall på och jag gissar att det även den här gången kommer att bli utseendet. Att hunden inte är snygg kan jag leva med, men inte att den är knasig i bollen, olämplig för min livsstil eller kräver en massa klippning, trimning eller pälsvård.

Jo, du har väl rätt där (tyvärr :p)!
 
Sv: Stor hund i litet format?

Och jag som äger en corgi säger att du kommer aldrig bli nöjd med den hunden om du innerst inne vill ha en papillon. Eller någon annan hund med trubbnos

Papillon har ju ingen trubbnos? :p
 
Sv: Stor hund i litet format?

Hon är så sjukt söt! Själv tycker jag att de känns för stora och så var det ju det där med mentaliteten och pälsen... men vad skönt för dig att du hittat det du vill ha! :)
 
Sv: Stor hund i litet format?

Det var fler som föreslog det men nej, jag kan verkligen inte tänka mig den rasen. Jag har inte träffat på någon med tillfredsställande mentalitet och dessutom har min bror blivit biten av en.
 
Sv: Stor hund i litet format?

Nä, tibbe känns ganska långt borta från det jag vill ha. Ska jag ställa ut kan jag ju inte raka av pälsen och tävla vill jag ju :).
 
Sv: Stor hund i litet format?

Tack för ditt informativa svar! Ska absolut kolla närmare på dem :). Dock, så vill jag "bara" ha petit brabancon, och det blir ju lite jobbigt i och med att de alla kan födas i samma kull :D. Trimma är inte min grej... :angel:
 
Sv: Stor hund i litet format?

Förutom viltintresset (som hos de exemplar jag träffat varit väldigt lättjobbat) så tycker jag borderterrier passar perfekt in på din beskrivning.
Otroligt käcka, arbetsvilliga och charmiga små hundar!
Fäller ingenting om pälsen sköts, dvs trimning ungefär var 3e månad.

Och så söta sedan :love:
1107_fia-chili-utti_s.jpg

http://www.jaktojagare.se/upload/article/bild/4/292198/1107_fia-chili-utti_s.jpg

Jobba bort viltintresse på en utpräglad jakthund?:D Hoho. Hoho.

Ska du ha en bra borderterrier som är fin mentalt är jaktlusten inget som man jobbar bort. Det är isf om man köper sig en unghund/vuxen som visat sig ha dåligt med jakt. Jaktlusten hör ihop med mentaliteten, arbetsvilligheten och mängden av "jävlar anamma" som såklart är ovärderlig i arbetssyfte.

Btw så är det lite kul att bilden föreställer hundar som är svenska & finska jaktchampions och otroligt duktiga jakthundar;)

TS! Jag tror också att BT skulle passa dig och dina behov, om du tycker att det skulle gå bra med en jakthund:) Fast jag tror iofs att du inte kan komma undan med NÅGON ras (undantag gr 9/10 kanske?) att inte jobba på 2 veckor...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stor hund i litet format?

Oh, russels har jag svårt för... :o ettriga med jaktlust och lite som pinschern har jag fått för mig, klättrar gärna på väggar och med varierande mentalitet?
 
Sv: Stor hund i litet format?

Nej, det gör det inte :angel:. Jag blir redan nu tokig på min boxer och hennes viltintresse, och är som sagt inte intresserad av rasen i övrigt tyvärr.
 
Sv: Stor hund i litet format?

Japansk spets har väl varit uppe redan, men volpino italiano då?
Ruskiy toy?
Om fleecebyxor är ok = löwchen? :p
Kromfohrländer är en annan ras jag själv har tittat på men där får man nog jobba med att stabilisera mentaliteten lite.
Bichonraserna är uteslutna, alla tre?
 
Sv: Stor hund i litet format?

Vad har du tyckt brister i Borderterriernas mentalitet?

Låter som om du kanske ska satsa på Papillion :p
 
Sv: Stor hund i litet format?

Är inte volpino en vinthund?
Ruskiy toy, kanske, men de är i minsta laget verkligen. Det är den ras min syster har, en hanhund som minst sagt är lite smått ettrig och med en mentalitet som inte riktigt tilltalar mig om jag vill tävla i lydnad och bruks.
Komfohr är ganska ovanliga va? Jag gillar inte strävhår :o, och de är väl ganska så stora?

Löwchen och bichon-raserna (är det inte bara två?) har jag faktiskt inte någon erfarenhet av alls, men det var ju det där med pälsen...
 
Sv: Stor hund i litet format?

Jag vet inte riktigt. Jag har träffat på några få, och det har varit ganska reserverade hundar som ser lite "luriga" ut sas. Dessutom är det en jakthund och har inte ett utseende som tilltalar mig. :)

Haha, ja kanske det :D. Jag ska dock skriva ner mina krav och sen gå igenom varenda grupp och varenda ras inom den... inte bara sällskapshundarna alltså. Detta blir jobbigt, minsann! Men jag är beredd att göra mycket för att hitta "min" ras.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stor hund i litet format?

Kom precis på, pomeranian tycker jag är en skithäftig ras. Vet en som tränats i både lydnad och agility och han är definitivt inte mindre förig än någon annan hund om man räknar bort rena bruksraser. De andra jag har träffat har faktiskt också varit trevliga, under förutsättningar att de inte är väskhundar, men det är ju inte så många som blir normala då....

Tibetansk spaniel..? Iofs inte så föriga, men iaf inte mycket pälsjobb:D
 
Sv: Stor hund i litet format?

Volpino är en spets.

Bichon finns i tre varianter, Frisé, Havanaise och Bolognese.

Kromfohrländer finns i en släthårig variant också, men den är mer ovanlig. Den har då bara lite skägg och buskiga ögonbryn.

Om du vill hitta en ras du tidigare inte tänkt på måste du kunna släppa de fördomar och negativa känslor du kan tänkas ha baserat på något enstaka möte. Alla raser har dåliga individer.
 
Sv: Stor hund i litet format?

Jag har det, AFFENPINCHER!!!! Skitcoola ju!!

Men de skall trimmas! Apocalypsze gillar inte det ju. :(

Jag kan hålla med om att de är urcoola. Jag träffade ett par på nära håll i vintras på MyDog. De var som små gremlins, som små väsen. Inga hundar, men inte heller något annat djur jag känner till heller.

Jag blev lite kompis med en hane som spände ögonen i mig med en pondus som gjorde mig alldeles knäsvag. Mycket märklig upplevelse! Dessutom var han så ful att jag tyckte uppriktigt synd om honom!

Men så såg jag honom röra sig. Hunden ägde verkligen marken han rörde sig över. Stegen var lätta och lite kantiga, som en hackneyhästs ungeför...

Ja... mycket annorlunda upplevelse måste jag säga. Jag har aldig i mitt liv blivit så berörd av en hund. :):cool:
 
Sv: Stor hund i litet format?

Fast jag hatar också pälsvård med har haft strävhårsterriers i 14 år nu, och man kan lämna i dem och få det gjord för nån hundring, så jag köper inte det;)
 
Sv: Stor hund i litet format?

Kromfohrländer är en annan ras jag själv har tittat på men där får man nog jobba med att stabilisera mentaliteten lite.

Ja, kromfohrländarna tycker jag också verkar coola. Dom finns väl i flera pälstyper eller är det jag som blandat ihop det? Träffade en valp på en tävling på midsommar, jesus vad söta dom är:love:
 
Sv: Stor hund i litet format?

Tycker du ska komma ner till mig på besök och träffa mina Dp och se om du kan ändra uppfattning. :D

För de har ju alla kraven du är ute efter, det gäller ju bara att hitta rätt hundar med rätt mentalitet. :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 963
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Nu har jag velat fram och tillbaka i flera års tid vad gäller rasval, så jag tänkte att det är dags att ta hjälp! Jag tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
2 155
Senast: kladdkaka
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 414
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp