G
Generalen
Så säger man tydligen om alla små raser! Men det är precis det jag söker. En mini-brukshund i sällskapsform som inte klättrar på väggarna bara för att man inte tränar nån vecka eller två.
Jag och min syster ska ta över min döda mormors kennelnamn, men jag har fortfarande inte hittat "min" ras som uppfyller de krav jag har, eller så tittar jag bara dåligt! Dessutom är ju antalet raser oändligt många, så därför ber jag Buke om hjälp. För att underlätta lite ska jag försöka stolpa upp lite "krav" och hoppas att jag inte glömmer något!
- En frisk, sund ras utan några "förgreningar", t ex bruks- eller utställningsvariant.
- Stabil mentalt, gärna något man utför MH på.
- Liten ras.
- Ingen större pälsvård.
- Inget eller lite viltintresse.
- Förig och lättlärd.
- Får gärna vilja använda nos i t ex sök och spår.
- Något som likaväl skulle kunna träna varje dag till att bara nöja sig med koppelpromenader och lek.
Nå?
Kort sagt så letar jag efter en sällskapsras att även träna inom lydnad och bruks med framgångar. Den jag tittat mest på är Papillon som man kan hitta en del tävlings- och MH-resultat på, men det finns kanske fler raser att ha i åtanke? Petit Brabacon har jag också tittat lite på, men de kanske är lite väl små och jag har ingen aning om man kan ställa upp på lydnadsplan med en sån
.
Fram med förslagen nu, Buke!
Jag och min syster ska ta över min döda mormors kennelnamn, men jag har fortfarande inte hittat "min" ras som uppfyller de krav jag har, eller så tittar jag bara dåligt! Dessutom är ju antalet raser oändligt många, så därför ber jag Buke om hjälp. För att underlätta lite ska jag försöka stolpa upp lite "krav" och hoppas att jag inte glömmer något!
- En frisk, sund ras utan några "förgreningar", t ex bruks- eller utställningsvariant.
- Stabil mentalt, gärna något man utför MH på.
- Liten ras.
- Ingen större pälsvård.
- Inget eller lite viltintresse.
- Förig och lättlärd.
- Får gärna vilja använda nos i t ex sök och spår.
- Något som likaväl skulle kunna träna varje dag till att bara nöja sig med koppelpromenader och lek.
Nå?
Fram med förslagen nu, Buke!