Stora bettstorlekar

Bukefalos 30 år!

Jag ser oftare för stora bett än för små. Jag vet de som använder 13.5 på islandshästar, där sticker betten ut rätt rejält kan jag säga. Annars brukar ju 'sanningen' vara att islandshästar har 10.5, vilket ofta leder till att de stoppar in ett tredelat 10.5 i munnen på hästen utan att reflektera över om det faktiskt passar eller inte.

Jag använder främst 9.5 till min häst även om det på flera modeller är aningens för stort men inte farligt. Det för att de mundelar han trivs bäst i är svåra att hitta i mindre storlekar (ja, jag har koll på aponydesign etc :))

Tycker det är svårt att sälja bett över 13,5, dock väldigt lätt att köpa och tror det är för att folk överskattar den storlek de behöver och därför är de större betten till salu.
Hade 13,5/14 cm till min ardenner, ok storlek enligt erkänt duktig tandläkare.
Min nordsvensk har nu 12,5cm, grova läppar så 13,5 om det skulle vara risk för knip men då blir mundelen för lång. Så helst 12,5 med fasta ringar.

Jag fick lära mig av en hästtandläkare att man håller i ena änden av bettet och drar lite i den andra, det som sen sticker ut ur munnen är extra längd som man inte vill ha. Tanken är att när man tar i tyglarna så rör sig bettet fram och tillbaka om det är för långt och skadar munnen.

Det kan nog vara en del äldre bett som säljs. Minns på ridskolan så sa en ridlärare åt oss elever (på 90 talet) att bettet skulle sticka ut si o så långt ur hästens mun och det skulle va si o så många veck. Tycker rekommendationen ändrats väldigt idag.

Tänker mest att de flesta av dessa bett verkar användas på sporthästar, och undrade om det verkligen är så stora bett som passar dem. Självklart finns det udda individer där med, och stora kallblod har rimligtvis en större mun också. Men det verkar som att de flesta halvblod inte har den storleken egentligen:)
Min kunde ha haft 12,5-13,5 men trivdes inte alls på det utan använde 14,5 på vanligt bett och pelham. Kandar däremot gick 12,5 utmärkt. Jag hade en djungel där alltså. Fick pröva oss fram vad som funkade och inte

Liknande trådar

• Stor mage vs överviktig
  • Framtida hundras?
  • Sidepull nosdel, hur stor skillnad?
  • Jag och min far

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn