Stora bumlingtråden...aka kallblod

Fining! Är det Od, eller släkting med?
Min är också extremt pigg framför vagnen. Med redskap oftast lite bättre men mycket kvar att öva på där. När vi kör och en stallkompis rider med kan de ofta trava kort bredvid medan vi skrittar.
Yes det är Od !
 
Rasp är lika vanligt på NSV bruks som på Tinker och Ardenner tyvärr.

Har du hittat någon som anser sig veta hur det ska skötas? Det verkar tyvärr som om det finns ungefär lika många teorier om hur Rasp ska skötas, som det finns publicerade texter.
Det är inte rasp, det är Sallenders och mallenders hon har. Det bygger upp keratin och blir krustor.
 
Jag har också bumlingar. Nordsvenska brukshästen Od 2101 är rid och körkamrat sen 6 år tillbaka.
grevag%C3%A5rden-1024x576.jpg
48337150_593925924391959_6333573372722544640_n-1024x576.jpg
Visa bifogad fil 44365

Helt otroligt vacker :love:

Är väldigt svag för kallbloden. Platsar tyvärr inte i tråden, har nyligen köpt en "mini-bumling" (irish cob). Bra kombination av att ha en liten smidig ponny men med kallblodsutseende :D kommer dock att följa tråden maniskt :love:
 
Det är inte rasp, det är Sallenders och mallenders hon har. Det bygger upp keratin och blir krustor.
Vilket är det som på svenska kallas "Rasp".

Vanligast i "knävecken" eller strax nedanför fram, men finns också ibland på hasen. Det går inte att bota, och måste vårdas mer eller mindre kontinuerligt. Brukar vara bättre under betessäsongen.
En del drabbade hästar har också en missformad sporre.

Ett svårbehandlat elände, som en kronisk sjukdom där man på människor kan jämföra med t.ex. Psoriasis eller någon variant av kroniskt eksem.

Det finns mångahanda teorier om hur det ska smörjas, vilka smörjor som fungerar, och hur det eventuellt finns någon koppling till matsmältning, foder, hormoner eller något annat i ämnesomsättningen.

När Raspen är som bäst på en drabbad individ, så är den knappt märkbar, och när det blossar upp, så kan det bli förskräckligt.

Rasp är helt oberoende från hovskabb och "vanlig mugg", utan, precis som du säger en helt annan sjukdom.

Jag hoppas verkligen att det pågående forskningsprojektet på SLU, går till botten med orsakssambanden till varför Rasp uppstår, så att vi som har drabbade hästar kan få bättre behandlingsstrategier.

Smörjandet är ju ett sätt att lindra symtomen, men min (okvalificerade) gissning är att smörjandet borde kompletteras någon form av specialfoder, särskild foderstat eller medicin också.
 
Vilket är det som på svenska kallas "Rasp".

Vanligast i "knävecken" eller strax nedanför fram, men finns också ibland på hasen. Det går inte att bota, och måste vårdas mer eller mindre kontinuerligt. Brukar vara bättre under betessäsongen.
En del drabbade hästar har också en missformad sporre.

Ett svårbehandlat elände, som en kronisk sjukdom där man på människor kan jämföra med t.ex. Psoriasis eller någon variant av kroniskt eksem.

Det finns mångahanda teorier om hur det ska smörjas, vilka smörjor som fungerar, och hur det eventuellt finns någon koppling till matsmältning, foder, hormoner eller något annat i ämnesomsättningen.

När Raspen är som bäst på en drabbad individ, så är den knappt märkbar, och när det blossar upp, så kan det bli förskräckligt.

Rasp är helt oberoende från hovskabb och "vanlig mugg", utan, precis som du säger en helt annan sjukdom.

Jag hoppas verkligen att det pågående forskningsprojektet på SLU, går till botten med orsakssambanden till varför Rasp uppstår, så att vi som har drabbade hästar kan få bättre behandlingsstrategier.

Smörjandet är ju ett sätt att lindra symtomen, men min (okvalificerade) gissning är att smörjandet borde kompletteras någon form av specialfoder, särskild foderstat eller medicin också.

Har aldrig sett att Sallenders/Mallenders skulle vara rasp på svenska då rasp som det främst används kommer av mugg som spridit sig men jaja, jag tänker inte gå in i det mer. Semantik och breda begrepp antar jag.
 
Ååå jag älskar kallblod!! Så fina hästar ni har allihop!

På mitt jobb har vi några clydesdale-hästar och clydie-korsningar, helt underbara i temperament! Den största runt 170cm så dom är inte såå stora (men betydligt större än resterande quarterhästarna)

20200126_064427.jpg
 
Har aldrig sett att Sallenders/Mallenders skulle vara rasp på svenska då rasp som det främst används kommer av mugg som spridit sig men jaja, jag tänker inte gå in i det mer. Semantik och breda begrepp antar jag.
Menar du att en utbredd och vanlig sjukdom, som antagligen funnits sedan urminnes tider, skulle sakna namn på svenska? Eller menar du att sjukdomen skulle ha ett annat namn på svenska än Rasp?

Fram till att avhästningen i jord- och skogsbruk reducerat antalet hästar i Sverige rejält, så var de numerärt vanligaste hästarna "bumlingar" av olika raser, försvarets antal hästar, och mängden hobbyhästar betydligt färre än "arbetshästarna". Efter slutet av artonhundratalet, i runda slängar, dominerar Ardenner (det som ska bli "Svensk Ardenner"), och Nordsvensk Brukshäst som arbetshästar i Svensk jordbruk och skogsbruk.

Läser man gammal litteratur om arbetsraserna, om uppfödning, och vård och skötsel, så blir det väldigt tydligt vad ordet "Rasp" står för.

KL

Jag kan rekommendera all som har/skaffar Ardenner eller Nordsvensk bumlingar, att söka reda på gamla böcker om hästhållningen av arbetshästarna, och rasernas utveckling. Det är jätteintressant att läsa om hur man gjorde för kring 100 år sedan på Wången t.ex.

Där gick alltså flockarna med unghingstar på stora lösdrifter med fri tillgång av grovfoder, redan då, eftersom man såg att de "utvecklade sig bättre med sådan hästhållning"....
 
Vi tränade vidare på körningen, tog med oss lastpallen på en tur i skogen. :) Stötte på jägare med lägereld och vi fick kryssa mellan deras bilar. Gick utmärkt!
Hon älskar så mycket att dra. Borde egentligen köra på heltid.
Visa bifogad fil 44537

Jag älskar att se en häst som älskar att dra, det är typ det roligaste som finns att hålla i tömmarna då! :love:
Vackra Relä som jag hade på foder åkte med mig på ett tredagarsevent uppe på Boden Western Farm en sommar, där tävlade vi i horse-pulling en av dagarna och det var så himla häftigt!
 
Vi tävlade också stafettgalopp. Det var tur att våra två lagkamrater var araber - en före detta galoppör - så de fick ge oss lite försprång innan jag och åskdundret rumlade in. :D
(Vi vann inte. :angel:)

Relä var en underbar, svart bruksnordis förresten.
 
Inte min bumling, men stallets. Världens bästa Luffen :heart :heart :heart

Han har haft lite problem med överglupsk kompis så vi håller på att göda honom nu.

En äkta bruksnordis, som sig bör livrädd för allt som rör sig och är stilla :-).
 

Bifogade filer

  • 2105D12B-42C6-4D96-8916-8407A2B5C571.jpg
    2105D12B-42C6-4D96-8916-8407A2B5C571.jpg
    378,5 KB · Visningar: 129

Liknande trådar

C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 087
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp