Stora jobbsökartråden

Bukefalos 30 år!

Ni som sökt mycket jobb, om ni anger att referenser ges på begäran och ni sen skulle få reda på att det frågats någon på er nuvarande arbetsplats "bakom ryggen", innan ni lämnat referenser, hur skulle ni hantera det? Har det hänt?
Jag har varit med om det. Först hörde de av sig till mig och sa att jag var mycket intressant, och att de skulle återkomma inom kort. Hörde senare från min dåvarande chef att de ringt honom och han snackat skit om mig (vi hade ingen bra relation).

Kan inte påstå att jag uppskattade det. Finns inte nuvarande chef som referens i ansökan torde det finnas en anledning. Men det blev tydligt att jag inte ville arbeta hos dem i alla fall.

Förstår dig, min chef pratar en massa om hösten och har anmält mig till ledarskapsutbildning och gud vet vad. Sitter mest och tänker hoppas jag är härifrån tills dess.
Ja men exakt så 🙈 har ju fått samordnaruppdrag och grejer på nuvarande men här får man väl bara vara egoistisk och tänka på sin egen karriär/utveckling/trivsel liksom. Går ju inte att avveckla nuvarande jobb innan man fått ett nytt tänker jag..

Ja men exakt så 🙈 har ju fått samordnaruppdrag och grejer på nuvarande men här får man väl bara vara egoistisk och tänka på sin egen karriär/utveckling/trivsel liksom. Går ju inte att avveckla nuvarande jobb innan man fått ett nytt tänker jag..
Äsch, om du tar ett annat jobb så får någon annan chansen att prova samordnaruppdag tänker jag. Då har du hjälpt till att karriärutveckla någon mer. Det är faktiskt snällt av dig i så fall :D

Äsch, om du tar ett annat jobb så får någon annan chansen att prova samordnaruppdag tänker jag. Då har du hjälpt till att karriärutveckla någon mer. Det är faktiskt snällt av dig i så fall :D
Den enda andra sökande sist är totalt olämplig :bag:
Men annars gillar jag hur du tänker!

Eftersom arbetsgivaren knappast tänker lika i omvänd situation. Jag hade medarbetarsamtal och planerade framtiden på jobbet och fick två dagar senare reda på att vi skulle ha en omorganisation och den ledde till att jag blev uppsagd. Jag har varit en otroligt lojal medarbetare innan, men insåg verkligen att man är så himla utbytbar som anställd när det väl kommer till kritan.

Eftersom arbetsgivaren knappast tänker lika i omvänd situation. Jag hade medarbetarsamtal och planerade framtiden på jobbet och fick två dagar senare reda på att vi skulle ha en omorganisation och den ledde till att jag blev uppsagd. Jag har varit en otroligt lojal medarbetare innan, men insåg verkligen att man är så himla utbytbar som anställd när det väl kommer till kritan.
Ja visst är det så! För en arbetsplats är man på något sätt alltid utbytbar..

Nu vet jag inte omständigheterna men arbetsgivaren har en hel kader med lagar att förhålla sig till när det gäller information om den typen av förändringar. Det går inte att läcka i förväg även om det är ungefär lika obehagligt på den sidan att veta om saker, som man inte får dela med sig av, men som skulle spelat stor roll för både relevansen av samtalet och innehållet i det.

Jag uppskattar när medarbetare aviserar sina planer i god tid och har varit med om det flera gånger. Men det baseras på ett ömsesidigt förtroende där man vet att informationen inte kommer att användas på fel sätt.

Jag har lärt mig och förstått att det förtroendet ofta inte existerar, och då är det rätt att bevaka sina egna intressen. Man har ingen skyldighet att delge något alls som arbetstagare förrän man måste enligt det avtal man har (för att säga upp avtalet). Men det går att göra saker från båda sidor som kommer att uppfattas som ”dåliga” och kan påverka framtida möjligheter att samarbeta.

Nu vet jag inte omständigheterna men arbetsgivaren har en hel kader med lagar att förhålla sig till när det gäller information om den typen av förändringar. Det går inte att läcka i förväg även om det är ungefär lika obehagligt på den sidan att veta om saker, som man inte får dela med sig av, men som skulle spelat stor roll för både relevansen av samtalet och innehållet i det.

Jag uppskattar när medarbetare aviserar sina planer i god tid och har varit med om det flera gånger. Men det baseras på ett ömsesidigt förtroende där man vet att informationen inte kommer att användas på fel sätt.

Jag har lärt mig och förstått att det förtroendet ofta inte existerar, och då är det rätt att bevaka sina egna intressen. Man har ingen skyldighet att delge något alls som arbetstagare förrän man måste enligt det avtal man har (för att säga upp avtalet). Men det går att göra saker från båda sidor som kommer att uppfattas som ”dåliga” och kan påverka framtida möjligheter att samarbeta.
Jo då jag har koll på att de inte får säga något i förväg och min närmaste chef fick inte heller veta något tills precis innan vi andra fick. Så verkligen ingen skugga på den som höll i samtalet! Det var ju mest onödigt från HRs sida som stressat på angående medarbetarsamtalen som absolut visste om kommande förändringen.

Jag har som sagt tidigare varit väldigt lojal, men min erfarenhet är att det inte är så mycket värt när det kommer till kritan och jag tycker därför inte att man ska ha dåligt samvete gentemot en arbetsgivare så länge man håller sig till det som är avtalat.

Gjort urvalstester för en yhutbildning.
Tidigare varit på intervju för en annan utbildning, och om någon vecka nya urvalstester för en tredje utbildning.
Innan allt detta var det hur mycker administrativt som helst för att lyckas bifoga betyg och andra dokument för att visa sig behörig.
För att inte tala om hela processen med att söka omställningsstudiestöd och TRR...

Trodde aldrig det skulle vara så mycket jobb med att söka utbildning. Nästan tur att jag inte visste det innan för då hade jag strukit funderingarna att YHutbilda mig.

20 dagar sedan min teamsintervju angående jobbet jag VERKLIGEN vill ha. Känns inte lovande 😞
Jag har varit med om att de hörde av sig efter två månader och bara "Kan du börja på måndag?". Jag har också varit med om att de ringer typ dagen efter och bara "Vi vill träffa dig igen".

Det finns tyvärr inget facit när man söker jobb. Man skulle så gärna vilja ha ett facit, så att man VET hur man ligger till.

Själv har jag intervju på fredag, och en annan intervju 2 den 10e juni. Jag fick mycket bra kritik på senaste intervjun. De tyckte verkligen att jag gjorde bra ifrån mig. Inte det bästa geografiska läget för den tjänsten, men i övrigt så tror jag MYCKET på den. Jag tror det jobbet kan vara superkul verkligen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka