Stora jobbsökartråden

Bukefalos 30 år!

Den här har fastnat lite hos mig. Tänk om jag är sån? Är det därför min referens gjorde som hen gjorde? Jag trodde att jag var omtyckt av mina kollegor åtminstone. Men jag kanske har fel? De hade mycket konflikter på den arbetsplatsen innan jag kom dit. Jag märkte mest av att en person vägrade prata med andra, men det var liksom inte nytt.

Jag har fastnat mentalt i en loop av extremt dåligt självförtroende där jag försöker lista ut vad jag gör för fel. Men jag vet liksom inte. Jag vet att jag är lite speciell, med min ADHD och hela den biten, givetvis. Jag är inte blind för det.

Men att det skulle göra mig komplett anställningsbar? Så pass att man vill varna andra arbetsgivare för mig?

Det har blivit en hel del sömnlösa nätter här. Mycket självrannsakan utan större resultat eftersom jag inte vet vad jag gör för fel. Bara att jag uppenbarligen gör fel.
De personer som jag har stött på saknar ofta total självinsikt så att du tänkt i de banorna tyder på att du inte är en sådan person. En bra chef försöker ju också stötta en sådan person till att börja reflektera och ändra sitt beteende.

Jag upplever inte att ADHD skulle innebära att någon är jobbig att ha som kollega. Tvärtom. Jag har däremot en kollega som driver mig till vansinne ibland och där har jag fått sätta ner foten. Tex skickar hon långa mejl då hela hennes tankeprocesser är med så nu har jag bett om att hon istället ska göra punkter så jag förstår vad hon behöver hjälp med. I ett arbetslag behöver man ju stötta varandra för att alla ska utvecklas.

Din förra chef låter ju verkligen inte som någon bra, det var ju bra att det kom fram så du vet att den personen inte är bra referens. Jag förstår om det känns hopplöst just nu men försök att kämpa på :heart

De personer som jag har stött på saknar ofta total självinsikt så att du tänkt i de banorna tyder på att du inte är en sådan person. En bra chef försöker ju också stötta en sådan person till att börja reflektera och ändra sitt beteende.

Jag upplever inte att ADHD skulle innebära att någon är jobbig att ha som kollega. Tvärtom. Jag har däremot en kollega som driver mig till vansinne ibland och där har jag fått sätta ner foten. Tex skickar hon långa mejl då hela hennes tankeprocesser är med så nu har jag bett om att hon istället ska göra punkter så jag förstår vad hon behöver hjälp med. I ett arbetslag behöver man ju stötta varandra för att alla ska utvecklas.

Din förra chef låter ju verkligen inte som någon bra, det var ju bra att det kom fram så du vet att den personen inte är bra referens. Jag förstår om det känns hopplöst just nu men försök att kämpa på :heart
Tack <3
Ja jag vet inte faktiskt. Jag har dåligt filter mellan hjärna och mun, och ingen inre röst så jag kan inte redigera saker innan de kommer ut. Så ibland kommer saker ut konstigt. Det tycker jag är superjobbigt. Min hjärna skapar mer ett koncept, så jag är lika förvånad över vad som kommer ut ur min mun som alla andra är O_o Jag är dock duktig på att be om ursäkt och förklara att det kom ut fel, och korrigera mig. Men en del stör sig enormt på det här tror jag. Jag jobbar givetvis på det, så gott det nu går utan inre röst, och det blir bättre. Men det tar sån tid :arghh:

Du låter som en bra kollega, att kommunicera sitt behov när man behöver ändra sitt kommunikationssätt för att man ska kunna samarbeta bra är superbra. Jag önskar att fler gjorde det.
Men det är uppenbart att det är svårt.

Jag blir lätt sådan att jag "överförklarar" när jag är osäker, framförallt när jag inte är helt trygg med personen och det är viktigt att den förstår exakt vad jag menar. Men precis som du skriver, det blir lätt att man lägger krokben för sig själv.

Jag är annars rätt direkt och rättfram när jag formulerar mig - när jag är trygg.

Ni som sökt mycket jobb, om ni anger att referenser ges på begäran och ni sen skulle få reda på att det frågats någon på er nuvarande arbetsplats "bakom ryggen", innan ni lämnat referenser, hur skulle ni hantera det? Har det hänt?

Ni som sökt mycket jobb, om ni anger att referenser ges på begäran och ni sen skulle få reda på att det frågats någon på er nuvarande arbetsplats "bakom ryggen", innan ni lämnat referenser, hur skulle ni hantera det? Har det hänt?
Jag har aldrig hört talas om det.

Aldrig hört talas om. Och jag skulle nog dragit mig för att börja arbeta på en sådant ställe om jag inte var väldigt desperat.

Jag utgår ifrån att det kan snackas när jag söker jobb inom samma område. Har flera vänner och bekanta på andra arbetsplatser och det vore konstigt om det inte frågades. Ofta brukar jag nog säga det själv; "jag känner XX på er arbetsplats".
Utgår ifrån att det är mycket informellt och att det inte väger så tungt. Har säkert själv fått frågan "vet du något om X".

Ät det inte sånt som är poängen med ett "kontaktnät"?

Obs! Frågat folk jag känner på potentiell ny arbetsplats alltså.
Exakt din fråga om någon kontaktat på nuvarande kan jag inte minnas skett. Det är helt klart ofint skulle jag säga.

Jag utgår ifrån att det kan snackas när jag söker jobb inom samma område. Har flera vänner och bekanta på andra arbetsplatser och det vore konstigt om det inte frågades. Ofta brukar jag nog säga det själv; "jag känner XX på er arbetsplats".
Utgår ifrån att det är mycket informellt och att det inte väger så tungt. Har säkert själv fått frågan "vet du något om X".

Ät det inte sånt som är poängen med ett "kontaktnät"?

Obs! Frågat folk jag känner på potentiell ny arbetsplats alltså.
Exakt din fråga om någon kontaktat på nuvarande kan jag inte minnas skett. Det är helt klart ofint skulle jag säga.
Jag tänker att här är det innan intervju, och arbetsgivaren som själv har snokat? Jag hade varit mindre bekväm med det iaf.

Jag tänker att här är det innan intervju, och arbetsgivaren som själv har snokat? Jag hade varit mindre bekväm med det iaf.
Eftersom de flesta av oss inte är offentliga med att vi söker jobb så ja, det är jättefult..
Tveksamt om jag fått nytt uppdrag internt om det var officiellt att jag sökte annat :bag:

Jag bor i en mellanstor stad där "alla verkar känna alla" och är tyvärr är vanligt förekommande här. För egen del gör det nog inte så stor skillnad då jag tror att jag har gott rykte från mina tidigare arbetsplatser. Men jag vet t ex att ett företag som jag då jobbade på gjorde så med en som sökte jobb hos oss och hen hade inte meddelat sin arbetsgivare att hen funderade på annat jobb och fick det tufft efteråt, så därför tycker jag det är fult av arbetsgivarna. Mitt senaste jobb blev jag inte ens ombedd att lämna referenser när jag sökte... Jag vet inte om de faktiskt kontaktade tidigare kollegor till mig "bakom ryggen på mig", men det skulle inte förvåna mig då det kom fram att två av de som hade min intervju var bekanta till folk jag har jobbat med.

Jag rör mig inom ett bristyrke och räknar kallt med att det pratas.

Händer hela tiden i min bransch eftersom den är liten och nästan alla känner någon eller några på en annan arbetsplats och att byta är väldigt vanligt. Har själv fått frågan från chefer om ”hur X var att jobba med” om hen vet att vi jobbat ihop tidigare.
När jag varit på intervju eller besök på andra arbetsplatser så har det också alltid frågats om nuvarande arbetsgivare vet att jag är där eller inte just för att inte ”avslöja” någon om det inte är officiellt att man söker jobb.

Min bransch är så liten och alla känner alla på något sätt så det händer rätt ofta. Att byta logga på tröjan är också väldigt vanligt. Det är väl egentligen mer eller mindre så cheferna väljer och vrakar rätt friskt bland folk som har bra rykte.

Tack alla för input. Detta var inte officiellt och den sökande hade bett om att det skulle hållas diskret för att inte nuvarande arbetsgivare och anställning skulle påverkas.
Blev så ställd när jag hörde vad som hänt så undrade hur vanligt det är att det söks referenser (mtp referensdiskussionen) "vid sidan av".

Fick tyvärr inte jobbet jag var på intervju nr 2 på.

Men varit på infoträff om en utbildning jag sökt och känner bara att utbildningen är SÅ JAG!
Utbildningen är på halvtid och jag tänkte komplettera med andra halvtidsstudier eller halvtidsjobb. Var på jobbintervju idag för ett halvtidsjobb som skulle passa att jobba med under studierna och fick ett så himla bra bemötande.

Så nu hoppas jag på att få komma in på utbildningen och att det blir det jobbet :)

Tjoho har fått en intervju för en tjänst i Malmö. Bara tanken på att kunna gå till jobbet är lockande. Är väldigt kluven i mitt jobbsök, min nuvarande tjänst känns ibland fantastisk men kollegiet och psykosociala arbetsmiljön är miserabel. Är också beredd på att behöva gå ner en bra bit i lön om jag får annat jobb.

Men kul med intervju!

Har inte hört något sedan min teamsintervju och antar att jag inte lär höra något innan helgen med tanke på att det är klämdag idag. Hade varit skönt med ett besked, oavsett.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka