Stora jobbsökartråden

Bukefalos 30 år!

Jag blev erbjuden en tjänst (eller jag skulle bli det, dom ville bara ringa referenser först). Så kontaktade mina referenser, varpå en frågade ”vad ska du ha för att komma till mig?” 🫣

Så det blev att jag tog ett jobb där istället 😅 Fick en bra tjänst, med möjlighet till delvis hemarbete efter nyår 🙂 Ser fram emot det, börjar 30/9!

Grattis 🥳

Även jag söker jobb relativt regelbundet. Jag trivs av olika anledningar inte på nuvarande och håller konstant koll på annonser. Det blir inte supermycket sökt då det inte kommer ut särskilt mycket som jag blir sugen på att söka.

Men nu har det kommit ett jobb som jag funderar starkt på att söka. Jag ska träffa en kompis i nästa vecka och snacka om just den tjänsten. Hen har jobbat i tio år hos den arbetsgivaren och stora delar av tiden med de uppgifter som finns med i annonsen. Så jag ska börja lite försiktigt med att skriva ansökan innan och se om jag ska ändra, anpassa, lyfta något specifikt efter att vi träffats. Ska bli kul att träffas med :)

Vad tycker ni om AI-intervjuer?

Jag är allmänt emot AI. Har hittils haft en sådan intervju och tyckte faktiskt att det gick bra. Så har inte så väldigt mycket emot dem längre, även om jag fortfarande ser dem som icke önskvärda.

Sökt 2 till jobb och uppdaterat mitt CV.
Insåg de krypit sig in lite mjukhet i de så räta ut det mer informativt.
Kanske arbetsgivarna jag söker jobb hos uppskattar.

Annars är jag väldigt ledsen över att få såpass lite respons på alla ansökningar.

Funderar även på utbildningar och kikat lite vad jag skulle vilja göra…

Varför tacka nej av en sån anledning? Som provanställd har man ofta ingen uppsägningstid så man kan säga upp sig från det som inte passar till 100%.
Jag är inte provanställd. Har fått ett jobb hos min fd kollega som blivit chef. Det är också en bra tjänst men lönen inom vården är ju vad den är…

Sökt 3 till jobb.
Fått fler nej.
Uppmaning om att använda ord från annonsen i min ansökan, att använda AI för att göra CVt och skaffa Linked in.
Har skaffat Linked in iaf.

Sökt ett jobb hos min förra arbetsgivare. Känner han som anställer.
Han är även vän med mitt ex så 🤪 askul med andra ord

Nu har jag fått råd om mitt CV som jag behöver uppdatera. Har bara Word på telefonen och inte på datorn så de är sådär smidigt..
Har suttit och uppdaterat Linked in med. Komvux utbildningen jag gått finns inte ens att välja där så min installatörs ”era” verkar ju föga intressant.
Var visst viktigt vad en hade för bakgrundsbild där med (höll på o dö där lite med att den skulle säga nått om mig i arbetslivet)
Hen från TRR (trygghetsråd som hjälper med allt detta) har hus som bild för hon är ”grundad”.
Där kände jag att jag vet inte alls om jag orkar med allt blaha med titlar längre, kompetenser mm men min elutbildning verkar kvitta 😅

Ja jag ska inte ta över den här tråden med min kris. Eller vad det är.

Det va bra hjälp iaf 👌🏼

Ansökte till ett inte optimalt men förhoppningsvis acceptabelt jobb för några dagar sedan, sista ansökningsdag och jag hade inte sett det innan. Det är inte inom det geografiska området jag tänker mig främst men det skulle nog gå. Fick svar ganska omgående att jag hade gått vidare och att de skulle höra av sig om jag även går vidare till intervju. Hoppas på svar därifrån snart, blir det inget så är det ingen större grej även om det hade varit trevligt om jag fick flytta dit.

Behöver även se över mitt CV. Tror att jag är ganska bra på att skriva personliga brev men just CV tycker jag är svårt, har ju inte väldigt mycket varken utbildning eller tidigare jobb att hänvisa till och vet inte riktigt hur jag ska beskriva mig själv på ett sätt så att folk förstår ungefär vad jag innebär. Utgår mycket från Arbetsförmedlingens sida och tycker att den är hyfsat bra iallafall.

A-kassan har lite spännande rutiner ibland. Jag har ju fått jobb, jobbat en månad lite drygt. Och A-kassan vill ha intyg på att jag har fått jobb?

Vi får se om jag kan lyckas sparka igång scannern här hemma eller vad jag gör.

A-kassan har lite spännande rutiner ibland. Jag har ju fått jobb, jobbat en månad lite drygt. Och A-kassan vill ha intyg på att jag har fått jobb?

Vi får se om jag kan lyckas sparka igång scannern här hemma eller vad jag gör.
Och vad händer om de inte får något intyg?
Åker du fast för bidragsbrott pga. de fortsätter betala ut pengar du sagt ifrån att du inte ska ha... :confused:

Det har att göra med villkor för om man blir arbetslös igen inom ett år eller vad det är. Och uppgifter om det nya jobbet, det kan vara tillfälligt eller på deltid och då kan man fortsätta stämpla :)

Och vad händer om de inte får något intyg?
Åker du fast för bidragsbrott pga. de fortsätter betala ut pengar du sagt ifrån att du inte ska ha... :confused:
Man måste söka varje månad, inget betalas ut automatiskt. Så jag vet liksom inte vad grejjen skulle vara. Ska de dubbelkolla att jag VERKLIGEN började den 13e som jag skrev, och inte den 12e och får dubbla pengar? Ingen aning. Jag skickade ett meddelande så får vi se vad de säger.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka