Stora jobbsökartråden

Bukefalos 30 år!

Hade 3:e intervjun i förra veckan och har inte hört något alls tillbaka. På de två andra fick jag återkoppling dagen efter. Den 3:e intervjun var annorlunda, det var mest intervjuaren som pratade hen ville ge mig en ärlig bild över hur de jobbade. Jag fick massor med information och förstår att det är en utmanande roll men jag fick inte mycket sagt och vi gick inte in på djupet med något. Och det i kombination med att jag inte fått någon återkoppling alls gör att jag såklart börjar bygga upp en massa oro. Jag vet att det är semestertider och att iaf hiring managern sa han skulle ha sen semester så antar inga beslut tas innan han är tillbaka. Men jag hade önskat att få den informationen isf.
De hörde av sig i onsdags och jag hade en intervju till i fredags som skulle vara Final Interview. Alltid svårt att veta hur det går men jag sa inget jag inte står för utan är nöjd med resonemangen även om det i efterhand finns saker jag kunde lagt upp på annat sätt men så är det alltid. Nu olidlig väntan igen.

Jag tänker för mycket.

Inte sökt något jobb inom vården än då jag tvekat iom om jag avbryter ingenjörs-spåret nu vet jag int eom jag kan få ett sånt jobb igen?
Eller gör jag en tankevurpa?
Jag har ingen utbildning utan jobbat mig dit. Och de finns en trygghet iom lön främst att fortsätta jobba som ingejör eller liknande. Även inför pension (som ja hatar att tänka på)

Samtidigt är de inte kul längre. Jag passar inte in där och mår inte bra av de.
Jag är nog rätt rejält hjärntrött med. Känner att jag inte orkar fokusera så länge när de gäller rent jobb framför dator/möten mm.

När jag tänker på ett jobb inom vården känns de kul o meningsfullt. Som att ja kan göra en skillnad och att jag skulle ha roligt både med vårdtagare och kollegor.
De jag titta på nu beskriver att en tar sig runt med cykel och de låter perfekt.

Men sen lägger jag ett värde i vad jag har för jobb… ja har sånna jättekrav på mig själv och uppenbarligen lägger ja ett värde i vad JAG har för jobb?
Jag gör inte de i vad andra jobbar med?

Har iaf lyckats hitta en lösning för hunden så nu kan jag ta vilket jobb som hellst.

Jag tänker för mycket.

Inte sökt något jobb inom vården än då jag tvekat iom om jag avbryter ingenjörs-spåret nu vet jag int eom jag kan få ett sånt jobb igen?
Eller gör jag en tankevurpa?
Jag har ingen utbildning utan jobbat mig dit. Och de finns en trygghet iom lön främst att fortsätta jobba som ingejör eller liknande. Även inför pension (som ja hatar att tänka på)

Samtidigt är de inte kul längre. Jag passar inte in där och mår inte bra av de.
Jag är nog rätt rejält hjärntrött med. Känner att jag inte orkar fokusera så länge när de gäller rent jobb framför dator/möten mm.

När jag tänker på ett jobb inom vården känns de kul o meningsfullt. Som att ja kan göra en skillnad och att jag skulle ha roligt både med vårdtagare och kollegor.
De jag titta på nu beskriver att en tar sig runt med cykel och de låter perfekt.

Men sen lägger jag ett värde i vad jag har för jobb… ja har sånna jättekrav på mig själv och uppenbarligen lägger ja ett värde i vad JAG har för jobb?

Har iaf lyckats hitta en lösning för hunden så nu kan jag ta vilket jobb som hellst.
Känner igen mig en del. Funderar på att gå tillbaka till tidigare yrke. Jag gillar iofs mitt nuvarande, men verkar förbaskat svårt att få ett jobb inom det som också känns kul då jag känner mig till kräsen om vilket företag jag vill jobba på. Men är rädd att om jag går tillbaka kommer min utbildning och erfarenhet vara åt skogen... och lönen i mitt gamla yrke kan ju inte alls mäta sig med det nya vilket också känns surt.

Känner igen mig en del. Funderar på att gå tillbaka till tidigare yrke. Jag gillar iofs mitt nuvarande, men verkar förbaskat svårt att få ett jobb inom det som också känns kul då jag känner mig till kräsen om vilket företag jag vill jobba på. Men är rädd att om jag går tillbaka kommer min utbildning och erfarenhet vara åt skogen... och lönen i mitt gamla yrke kan ju inte alls mäta sig med det nya vilket också känns surt.

Nä de är inte lätt 😕

Sen när en söker jobb så är det svårt för en kan ju inte avvakta DET jobbet utan snart behöver iaf jag ”bara” ta ett jobb nu.

Men ja.. klart de är viktigare att göra nått en mår bra av men ekonomisk stress är inte kul de heller.

Brukar nuvarande chefer ställa upp som referenser? Tycker att det känns lite fel, tror att de gärna har kvar mig som reserv. Samtidigt är det uppenbart att jag inte klarar mig på det här jobbet och anställningen är dessutom tidsbegränsad...

Brukar nuvarande chefer ställa upp som referenser? Tycker att det känns lite fel, tror att de gärna har kvar mig som reserv. Samtidigt är det uppenbart att jag inte klarar mig på det här jobbet och anställningen är dessutom tidsbegränsad...
Då tycker jag de kan ställa upp eller erbjuda ett fast jobb som du kan klara dig på. (Sen kan man inte kräva det, men jag tycker det är noll problem att fråga.)

Själv har jag valt att inte ställa upp som referens när jag fått frågan av personal som arbetar under mig. Eftersom jag har direkta intressen å företagets vägnar och egna kan jag inte utgöra en bra referens åt den som ska rekrytera, oavsett vad jag tycker om personen. Ställer då gärna upp vid nästa jobb-byte istället.

Är det en tidsbegränsad anställning hade jag frågat chefen. Om du tror hen kommer vara en bra referens.
Då tycker jag de kan ställa upp eller erbjuda ett fast jobb som du kan klara dig på. (Sen kan man inte kräva det, men jag tycker det är noll problem att fråga.)

Själv har jag valt att inte ställa upp som referens när jag fått frågan av personal som arbetar under mig. Eftersom jag har direkta intressen å företagets vägnar och egna kan jag inte utgöra en bra referens åt den som ska rekrytera, oavsett vad jag tycker om personen. Ställer då gärna upp vid nästa jobb-byte istället.
Tack. Frågade nu (tidigare) och fick till svar att chefen absolut kunde ställa upp. Vet ju inte vad han säger om mig, men tycker ändå att vi haft en högst oproblematiskt relation. Sen har han inte träffat mig själv så skulle väl inte påstå att han är optimalt, men ber de om nuvarande chef får de väl ta det.

Jag känner igen mig i det du skriver. Jag har funderat mycket på det och det kommer av att jag är prestationsdriven och har dålig självkänsla och väldigt höga krav på mig själv. Något som jag ska ta tag i och börja gräva djupare i med professionell hjälp.

Sökt fler jobb. Totalt kanske 25 st nu
Fått 2 nej förr förra veckan annars inte hört något..

Sökte ett idag där en föredetta kollega tipsade om och där han skulle ”lägga in ett gott ord” ♥️ Vore kul om de gick vägen till iaf en intervju.

Skönt iaf att en alltid får bekräftelse att ansökan gått iväg. Sånt hade ja annars gått o oroat mig för annars.

Jag har också sökt några fler jobb och haft en intervju. Intervjun gick bra, sedan är det lite detaljer som gör att det kanske inte går ändå. De hade hellre haft in mig på timvikariat vilket jag gärna hade tagit, men ett timvikariat utan tydlighet med att jag jobbar ungefär x% är helt enkelt inte säkert nog för att jag ska flytta för det.

Har ju dock sökt fler jobb, varav några som jag tycker att jag är väl meriterad för. Hade jag fått ett av dem hade jag även kunnat ta ett timvikariat hos ovan ställe. Så det är nog den optimala möjligheten i nuläget.

Jobbet som jag sökte och verkligen ville ha drog de tillbaka annonsen på :(
Det kändes riktigt surt, då är chansen helt borta, om man skickat in ansökan har man åtminstonde en chans.

Så det ser ut att bli 100% studier nu framöver. Men jag fortsätter söka relevanta jobb när de dyker upp och hoppas att det framöver löser sig och blir 50% studier 50% jobb.

Känns både läskigt och roligt att studera igen, det är nästan 20 år sedan jag började läsa på högskola och jag tror mycket har förändrats sedan dess 😅

Jobbet som jag sökte och verkligen ville ha drog de tillbaka annonsen på :(
Det kändes riktigt surt, då är chansen helt borta, om man skickat in ansökan har man åtminstonde en chans.

Så det ser ut att bli 100% studier nu framöver. Men jag fortsätter söka relevanta jobb när de dyker upp och hoppas att det framöver löser sig och blir 50% studier 50% jobb.

Känns både läskigt och roligt att studera igen, det är nästan 20 år sedan jag började läsa på högskola och jag tror mycket har förändrats sedan dess 😅

Vad tänkte du plugga? 🙂

De hörde av sig i onsdags och jag hade en intervju till i fredags som skulle vara Final Interview. Alltid svårt att veta hur det går men jag sa inget jag inte står för utan är nöjd med resonemangen även om det i efterhand finns saker jag kunde lagt upp på annat sätt men så är det alltid. Nu olidlig väntan igen.
Drygt två veckors olidlig väntan och en intervju till bokad för denna tjänsten. Fick en del tips av rekrtyteraren om vad som kommer att tas upp och lite feedback från de som intervjuat innan så jag kan förbereda mig på vad jag kan ta för exempel. Så nu har jag en och en halv dag på att minnas exempel och olika situationer som de kan komma att fråga om. Jag har inte jobbat inom området de senaste 5 åren så därför sitter en del exempel lite långt inne.

Fick inte jobbet jag hade intervjun hos, pga mina boendeomständigheter. Men hon var tydlig med att hon var nöjd med intervjun vi hade haft och tyckte att jag gjorde den bra, och det verkar som att jag kan tänkas få jobb där om jag redan bor i området. Så det känns ändå bra. Har ju inte haft många intervjuer tidigare så trevligt med en positiv recension :)

Har sökt några andra jobb också som jag ändå tycker jag har bra meriter för. Har utvidgat sökområdet ganska rejält så även om det fanns många jobb tidigare, finns det ännu fler nu. Det är också lite roligt även om jag i slutändan är bunden till området jag flyttar till. Det är på något vis väldigt mycket mer centralt än här.

En stor arbetsgivare i stan har typ 200+ jobb ute och jag har nu sökt 10st (ja jag borde söka fler)
Jag försöker navigera utefter vad jag har behörighet att söka och kan tänka mig att jobba med.
Har fått endel nej nu vilket känns konstigt men bara acceptera.

Fick tips av kompis vars far jobbat där hela sitt liv att ringa HR och de gjorde jag nu.
Att de skulle kunna hjälpa mig att navigera vad för typ av tjänst mm.
Att de skulle ses som nått positivt att jag tog kontakt själv direkt.
Det var världens mest otrevliga människa 😅
Hon sa 3 gånger att jag ska söka vi websidan (som jag gjort)
Så den vägen funkade inte alls….

Känns sådär då jag träffade kompisar häromveckan och de då sa att bekanta fått jobb där ”jättelätt” mm

Jag blev erbjuden en tjänst (eller jag skulle bli det, dom ville bara ringa referenser först). Så kontaktade mina referenser, varpå en frågade ”vad ska du ha för att komma till mig?” 🫣

Så det blev att jag tog ett jobb där istället 😅 Fick en bra tjänst, med möjlighet till delvis hemarbete efter nyår 🙂 Ser fram emot det, börjar 30/9!

En stor arbetsgivare i stan har typ 200+ jobb ute och jag har nu sökt 10st (ja jag borde söka fler)
Jag försöker navigera utefter vad jag har behörighet att söka och kan tänka mig att jobba med.
Har fått endel nej nu vilket känns konstigt men bara acceptera.

Fick tips av kompis vars far jobbat där hela sitt liv att ringa HR och de gjorde jag nu.
Att de skulle kunna hjälpa mig att navigera vad för typ av tjänst mm.
Att de skulle ses som nått positivt att jag tog kontakt själv direkt.
Det var världens mest otrevliga människa 😅
Hon sa 3 gånger att jag ska söka vi websidan (som jag gjort)
Så den vägen funkade inte alls….

Känns sådär då jag träffade kompisar häromveckan och de då sa att bekanta fått jobb där ”jättelätt” mm
Det här med jobb jättelätt osv tror jag ibland handlar mest om en STOR skopa tur. Det här jobbet hade de inte haft så många kvalificerade sökande, de behövde någon som kunde hoppa in helst inom 2 veckor... Poff så blev jag aktuell, både rätt utbildning och kunde börja snabbt. Mer behövdes egentligen inte.

Jag blev erbjuden en tjänst (eller jag skulle bli det, dom ville bara ringa referenser först). Så kontaktade mina referenser, varpå en frågade ”vad ska du ha för att komma till mig?” 🫣

Så det blev att jag tog ett jobb där istället 😅 Fick en bra tjänst, med möjlighet till delvis hemarbete efter nyår 🙂 Ser fram emot det, börjar 30/9!
Haha men vilken röta!
Grattis!!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka