Stora shoppingtråden III

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom att fröken skakade innan intag häromdagen utan täcke blev det bara att vänja in det. Tips för att hennes långa fina man inte ska skavas bort? Vad för täcke ska man satsa på? Fungerar halvhals bättre än bara täcke?

Köpte ett 50g innan hon kom, som passade! Det lilla gjorde att hon slutade skaka, även om vissa säger att ett tunt täcke stjälper mer än hjälper 😄
Visa bifogad fil 180379
All typ av hals dödar man är min erfarenhet. Hur mycket är lite olika mellan individerna.
Jag har på de som får ful man accepterat det som priset för att de är varma.

Eftersom att fröken skakade innan intag häromdagen utan täcke blev det bara att vänja in det. Tips för att hennes långa fina man inte ska skavas bort? Vad för täcke ska man satsa på? Fungerar halvhals bättre än bara täcke?

Köpte ett 50g innan hon kom, som passade! Det lilla gjorde att hon slutade skaka, även om vissa säger att ett tunt täcke stjälper mer än hjälper 😄
Visa bifogad fil 180379
Jag som har meterlång man att hantera tycker att flätor 24/7 är prio oavsett täcke. Har både helhals, halv och vanligt och tycker varken det ena eller det andra stör manen då.

Inte en inbakad längs mankammen då utan flätor ”rätt ned”?
Jag gör rätt ner förutom den närmast huvudet som blir någon decimeter inbakad längs med för att få bort det från munnen när hon äter. Inte för hårt högst upp då de gärna kliar sig då, resten fast. Vet att många tar det fem nivåer mer intensivt tejpar ihop flätorna, men det är mer show-folket. Jag tycker vanliga flätor och dubbla gummiband räcker långt för att slippa borsta och reda ut konstant. 😁👍

1000003433.webp

Fyndat lite på Tradera, denna splinkans nya Fior da Liso-tävlingsskjorta med bling i knappar och tyg kostade hela 80 kr. Köpte även nya läder tyglar för 50 kr.

Visa bifogad fil 180379
Min nordsvensk har lång man men får bara liiiite skvav. Är dock frikostig med att hålla den ren och med pälsglans ( rengör halstäcket ofta) Men Amigo bravo och haglunds premiumtäcke funkar fint. Varvar mellan dem.

Vad gäller lång man och skav så har jag tre hästar med lång man. Två har lite sämre tillväxt och de har bpda tunnare man nedre delen av halsen. Den tredje däremot har otrolig mankvalitet! När hon kom till mig hade ägaren klippt av manen kort. På ett drygt år är den nu låååång och ordentligt tjock. Inget skav alls av täcken. Skötee alla tre på samna sätt med mycket pälsglans. Den med lång man har jag börjat fläta för huden blir så mjällig och ful under all man.

Så min tanke om att hålla lång man fin är att hästens egen kvalitet spelar störst roll. Men pälsglans och serum hjälper till.

Har ett väldigt stort köpstopp men fuskade och köpte en tjock fleecefilt. Tömkör mycket ute just nu och ena hästen behöver ordentlig värme över rygg och rumpa. Är smidigt att ha en filt under gjorden och så lägger jag ylleländtäcke över. Kostade 100 riksdaler ink frakt😁.

Köpte Zaczess vinterleggings på Eurohorse förra året och nu bor jag i dem. Jag gillar den jättehöga och stadiga midjan även om det krävs lite jobb att komma i dem. ;) Får väl prova årets modell på Eurohorse i år och se vad jag tycker om dem. Nu vill jag ha ett par oskodda för hundpromenader också.

Har ett väldigt stort köpstopp men fuskade och köpte en tjock fleecefilt. Tömkör mycket ute just nu och ena hästen behöver ordentlig värme över rygg och rumpa. Är smidigt att ha en filt under gjorden och så lägger jag ylleländtäcke över. Kostade 100 riksdaler ink frakt😁.
Jag köpte en yllefilt på Vinted av samma anledning. Från någons soffa till ponnyns rygg. Men för betydligt mindre pengar än en ”hästyllefilt”

Någon som testat täcken från Asker och kan ge en åsikt? Behöver köpa ett 200g till Ohana nu när hon ska ut på lösdriften och har kikat lite på dom.

Eller det kanske är bättre att köpa något annat 🤔
Hon har strl 135 nu (liiite att växa i) så det kommer vara för litet till nästa vinter. Jag har ett 50g, ett 100g jag fått låna av stallkompisen men det håller inte tätt vid regn så duger bara nu när det är kallt.

Kanske bättre att köpa ett stalltäcke på 100g att lägga under 50g täcket? Tror inte jag kan fästa liner i det då det är ett av de billigare från hööks, men det har halsfästen om det går att fästa liner i dom? Eller ett nytt 100g som håller tätt och har fästen för liner + liner på 100g att komplettera med vid kallare väder. Känns ju mer användbart än ett 200g utetäcke. Hmmmm

Är 130 i HW (ej rambo då jag vet de är större) motsvarande 135 i tex hööks?

Senast ändrad:
Hon har strl 135 nu (liiite att växa i) så det kommer vara för litet till nästa vinter. Jag har ett 50g, ett 100g jag fått låna av stallkompisen men det håller inte tätt vid regn så duger bara nu när det är kallt.

Kanske bättre att köpa ett stalltäcke på 100g att lägga under 50g täcket? Tror inte jag kan fästa liner i det då det är ett av de billigare från hööks, men det har halsfästen om det går att fästa liner i dom? Eller ett nytt 100g som håller tätt och har fästen för liner + liner på 100g att komplettera med vid kallare väder. Känns ju mer användbart än ett 200g utetäcke. Hmmmm

Är det inte ett Tornado du visade bild på? De har liner!

Edit. Gick tillbaka och kollade. Och visst var det ett tornado. Det finns tillhörande liner i olika tjocklekar till det

Mycket trevlig passform med. Tyvärr läckte mitt som ett såll vid svandammen så det blev reklamation

Glömde. Ja 130 i HW motsvarar generellt 135 i andra märken. Min IC som passade perfekt i 135 cm i precis samma 50 g täcke du har passade perfekt i HW amigo bravo 130 cm

Är det inte ett Tornado du visade bild på? De har liner!

Edit. Gick tillbaka och kollade. Och visst var det ett tornado. Det finns tillhörande liner i olika tjocklekar till det

Mycket trevlig passform med. Tyvärr läckte mitt som ett såll vid svandammen så det blev reklamation
Nämen! Sedär 😄 är deras egna liner lika bra som HW eller ska man satsa på HW’s? 🤔

Trist att ditt läckte.. hoppas mitt är tätt 😫

Tänker att jag ändå kanske borde köpa ett 100g + liner att ha som ombyte ifall det vräker ned flera dagar i rad

Nämen! Sedär 😄 är deras egna liner lika bra som HW eller ska man satsa på HW’s? 🤔

Tänker att jag ändå kanske borde köpa ett 100g + liner att ha som ombyte ifall det vräker ned flera dagar i rad
Deras egna är lika bra men betydligt billigare.
De hade otroligt mycket problem med läckage på dem förra året men de verkar fått ordning på det numera.

Köp ett Tornado i 100 gram så kan du växla liners

Deras liners är lika bra och mycket billigare. Har samma täcke till min häst med liner, en 100 g och en 200 g och det kommer jag ganska långt på.

Det blev ett nedsatt Lippo supreme 100g med avtagbar hals då täcket har 1200D jämfört med andra ”billigare” täcken som har betydligt lägre. Eftersom hon snart ska släppas ut på lösdriften och valacken som är 3,5år haft en tendens tidigare att dra i sina egna täcken. Tänker att jag köper ett HW stalltäcke på 100g eller Mio’s 150g och lägger under.

Ville inte lägga en massa pengar på täcke som hon ändå kommer ha växt ur till nästa vinter!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Laga trasig sadelbom
  • Tjurigt sto
  • Slutridet på ett tag
  • Hur hanterar man en annan "duktig" ryttare?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka