Stora shoppingtråden III

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror ombuden ska ses som säljare. Det är ju ofta folk med mycket kontakter i hästvärlden. Jag har kontakt med mina ombud när jag köpt en ny häst och tar in offerter eller förhandla villkor. Däremot inte vid skador.
Nä vid skador kontaktar jag inte ombudet. Men trodde de kunde hjälpa vid andra frågor. Kanske är det lite annorlunda också då mitt ombud är min första hästs uppfödare.

Jag har shoppat inför morgondagen, då jag ska på min första ridlektion på typ 20 år 😅🤩!

Bäst att ta det säkra före det osäkra tänkte jag, och köpte mig ett ryggskydd 😁

IMG_7105.webp

Köpt nytt träns som passade dåligt :(
Nosgrimma är alldeles för tight, så trist. En större storlek tror jag hade blivit för stor, så får försöka hitta matchande läder och sy själv.

20260131_160323.webp

Missnöjd ponny.

Köpt nytt träns som passade dåligt :(
Nosgrimma är alldeles för tight, så trist. En större storlek tror jag hade blivit för stor, så får försöka hitta matchande läder och sy själv.

Visa bifogad fil 180684
Missnöjd ponny.
Så mysko passform på tränsen atm. Har en v.bl.travare på typ 162 som jag tycker är en nätt lillskit jmf med min andre, och han fick ha allt på största på ett full träns jag köpt 🤨 inte ens lönt prova på den andre som de egentligen va tänkt till..

Blir ännu mer sjukt fast ändå blev det bra. Det tog 1 minut på Agrias kundservice att lösa problemet, de låter honom vara kvar opåverkad.
Men ombudet vägrade…
Ska nog köra så i framtiden, aldrig ringa ombud.
Du kan byta ombud :)
Jag bytte ombud för ett par år sedan och är supernöjd. Hon ringer inför ny försäkringsperiod och resonerar om vi ska lägga om försäkringarna, räknar vad som är mest fördelaktigt osv. Kan såklart göra via kundtjänst också men tar längre tid, ny kontakt varje gång etc. När vi köpt/fått föl/sålt skickar jag ofta bara ett sms med underlag till ombudet så fixar hon direkt.

Du kan byta ombud :)
Jag bytte ombud för ett par år sedan och är supernöjd. Hon ringer inför ny försäkringsperiod och resonerar om vi ska lägga om försäkringarna, räknar vad som är mest fördelaktigt osv. Kan såklart göra via kundtjänst också men tar längre tid, ny kontakt varje gång etc. När vi köpt/fått föl/sålt skickar jag ofta bara ett sms med underlag till ombudet så fixar hon direkt.
Just det om man är uppfödare har jag förstått ombudet förenklar ordentligt

För oss som köpte hästen kl 18 den 23/12 var jag väldigt glad över att fått kontakt med ombud innan. Smsade henne så fort jag fått försäkringsnumret, vilket var först kl 20, och hon ringde upp och hjälpte mig att lägga upp försäkringen samma kväll.

Håller mig till att köpa nödvändigheter. Men. Ena hästen är ju lite för vild för mig så har köpt Magic till henne för det har hon svarat bra på innan. Sen fick jag reklam för "zenroll" ett prep en har på mulen på hästen för att den ska bli lugnare. Innehöll mest lavendelolja så har beställt ren lavendelolja som jag tänkte blanda till en egen liten lugnande lotion. Hästen är så fin så vill prova allt som kan göra henne lugnare😅.

Håller mig till att köpa nödvändigheter. Men. Ena hästen är ju lite för vild för mig så har köpt Magic till henne för det har hon svarat bra på innan. Sen fick jag reklam för "zenroll" ett prep en har på mulen på hästen för att den ska bli lugnare. Innehöll mest lavendelolja så har beställt ren lavendelolja som jag tänkte blanda till en egen liten lugnande lotion. Hästen är så fin så vill prova allt som kan göra henne lugnare😅.
Spännande, inte hört om till häst men såg precis en kort notis om just lavendelolja:

”Lavendelolja kan lindra ångest effektivt och utan biverkningar. Det hävdas i en stor studie som jämfört oljan med vanliga läkemedel mot ångest.
– Det verkar lovande, men det här har studerats klart mindre än andra läkemedel mot ångest, säger Fredrik Hieronymus, läkare och docent i farmakologi på Göteborgs universitet.”

Ser fram mot att höra om du upplever effekt!

Spännande, inte hört om till häst men såg precis en kort notis om just lavendelolja:

”Lavendelolja kan lindra ångest effektivt och utan biverkningar. Det hävdas i en stor studie som jämfört oljan med vanliga läkemedel mot ångest.
– Det verkar lovande, men det här har studerats klart mindre än andra läkemedel mot ångest, säger Fredrik Hieronymus, läkare och docent i farmakologi på Göteborgs universitet.”

Ser fram mot att höra om du upplever effekt!
Ja det ska bli intressant! Googlade runt och lavendeldoften ska vara bra i sovrum också för att förbättra sömnen. Så kanske ska testa det på mig själv också😁

Ska åka och kolla på en hästtransport imorgon, en begagnad Cheval Liberte Gold 2. Några tips om vad jag ska kolla extra på/komma ihåg att fråga om innan ett eventuellt köp? :cautious:

Ja det ska bli intressant! Googlade runt och lavendeldoften ska vara bra i sovrum också för att förbättra sömnen. Så kanske ska testa det på mig själv också😁
Jag har en spray med lavendel som man ska spraya på kudden. Fått den i en sminkbox. Har inte provat. Skulle kanske prova spraya i stallet istället 😂
Har också en sån spray hemma, ”rumsdoft lavendel” som kom med i något. Älskar inte, men att ta den till stallet var ju en idé! :idea::D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Laga trasig sadelbom
  • Tjurigt sto
  • Slutridet på ett tag
  • Hur hanterar man en annan "duktig" ryttare?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka