Stora shoppingtråden III

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Puh! Är lite fundersam kring att ha läst att vissa får in vatten på okänt sätt i sina CL. Undra vad det kan bero på :cautious:
Jag har en Cheval Gold First från 2018 som jag köpte nytt. Enda jag gjort är att bytt bromsar en gång. Drog iofs sönder elen för ett tag sen och då upptäckte vi att det var felkopplat, men har aldrig haft problem med det😅. Det regnar in vid fönsterna även om dom är stängda vilket är lite störigt. Gummimattan är lite känslig så broddmatta är nödvändigt om du kör broddade hästar. Annars är jag väldigt nöjd med mitt budgetsläp!

Puh! Är lite fundersam kring att ha läst att vissa får in vatten på okänt sätt i sina CL. Undra vad det kan bero på :cautious:
Min Cheval gold one tog in vatten via takluckan - gick på garantin då den visade sig vara felmonterad. Efter typ sex - sju år tog den in vatten igen - då genom det ena öppningsbara frontfönstret. Var bara spänna fönstret

Sen så får alla transporter som står ute kondens på undersidan av taket vintertid när vädret slår om. Kondens som droppar ner på golvet. Vilket många feltolkar som att släpet tagit in vatten.

Jag är extremt nöjd med mitt. Köpte det nytt 2017 och det bara tuffar och går. Bytt en lykta och det är allt.

@Alexandra_W @Fiorano Tack! Då känns det lite bättre. Släpet ser fint ut vad jag kan se på bilder så jag hoppas det ger ett bra intryck irl också. Har inte kört häst i mitt nuvarande släp på flera år (en Värmlandsvagnen från 07...) utan mest höbalar och skräp till tippen. Svårt att veta exakt vad man villhöver då :o

@Alexandra_W @Fiorano Tack! Då känns det lite bättre. Släpet ser fint ut vad jag kan se på bilder så jag hoppas det ger ett bra intryck irl också. Har inte kört häst i mitt nuvarande släp på flera år (en Värmlandsvagnen från 07...) utan mest höbalar och skräp till tippen. Svårt att veta exakt vad man villhöver då :o
Jag gick från VV till Cheval :)

Alltså Cheval ÄR ett budgetalternativ. Precis som VV. Men ägarna är ofta otroligt nöjda. Du kommer höra mycket kritik från folk som INTE äger ett Cheval - och som jämför det med Boj, Fautras, Ifor, Ume osv som kostar mer än dubbelt så mycket.

Och jämför du med Ume så givetvis är Cheval skramligare, smäckigare mm. Men så betalade jag 100 000 kr mindre 2017 för mitt Cheval än min kompis som köpte ett nytt Ume samma år. Och de där 100 k i prisskillnad märks såklart. Men jag behöver inte skillnaden.

Jag gav 70 000 nytt extrautrustat september 2017. Om släpet IMORGON ramlar sönder i sina beståndsdelar så är jag nöjd ändå. 8.5 år innebär en årskostnad på drygt 8000 kr vilket ger en månadskostnad på knappa 700 kr. Lätt värt det.

Nu visar släpet inga tecken på att ramla sönder i sina beståndsdelar så den där summan kommer ju sjunka och sjunka med. Och jag har som sagt behövt byta en lykta. Jag har ett glapp elfel i ett positionsljus jag ska fixa i sommar. Men det är allt. Haft den på service EN gång under alla år (för ett par år sen) och sen var ua på service. Inte ens behövt justera bromsarna. Alltid varit ua på besiktning. I love it. Dock solbleker de sjukt fult över tid

Glömde. Jag har faktiskt bytt släpvagnskontakt med, men det räknar jag som slitdetaljer på alla släp (som att byta bromsar, det har jag dock inte behövt än)

Kör broddat men utan broddmatta, och inte haft problem med mattan. Inga skador av brodden på mitt. Dock snälla hästar och kör mindre än Fiorano gör.

Jag gick från VV till Cheval :)

Alltså Cheval ÄR ett budgetalternativ. Precis som VV. Men ägarna är ofta otroligt nöjda. Du kommer höra mycket kritik från folk som INTE äger ett Cheval - och som jämför det med Boj, Fautras, Ifor, Ume osv som kostar mer än dubbelt så mycket.

Och jämför du med Ume så givetvis är Cheval skramligare, smäckigare mm. Men så betalade jag 100 000 kr mindre 2017 för mitt Cheval än min kompis som köpte ett nytt Ume samma år. Och de där 100 k i prisskillnad märks såklart. Men jag behöver inte skillnaden.

Jag gav 70 000 nytt extrautrustat september 2017. Om släpet IMORGON ramlar sönder i sina beståndsdelar så är jag nöjd ändå. 8.5 år innebär en årskostnad på drygt 8000 kr vilket ger en månadskostnad på knappa 700 kr. Lätt värt det.

Nu visar släpet inga tecken på att ramla sönder i sina beståndsdelar så den där summan kommer ju sjunka och sjunka med. Och jag har som sagt behövt byta en lykta. Jag har ett glapp elfel i ett positionsljus jag ska fixa i sommar. Men det är allt. Haft den på service EN gång under alla år (för ett par år sen) och sen var ua på service. Inte ens behövt justera bromsarna. Alltid varit ua på besiktning. I love it. Dock solbleker de sjukt fult över tid
Håller verkligen med om att det är folk som inte har CL som gnäller mest på dom😅. En vän köpte ett nytt Ume samtidigt som mig, där har varit problem ffa med draget. Hon använder även en extra gummikil för att övre luckan inte ska skramla😳. Lånade en annan väns suuuuperfina Ifor när jag drog sönder elen på mitt släp. Blev otroligt förvånad att det var +1cm glapp mellan bakluckan och väggen i uppfällt läge. Var som att luckan var för liten? Men jag avgudar Ifors stora fönster framtill!!

20251215_121413.webp

Vi har ett stort Umesläp med sadelkammare. Men då vi inte har hunnit besikta den och det nu blev lång akutresa till veterinär så fick vi låna en Cheval.
Visst var den mindre än vårt Umesläp. Men i övrigt så åkte hästen bra de dryga 70 milen och jag har inget att klaga på förutom att det var trångt fram då den har en liten sadelkammare fram på vänster sida.
Så skulle jag behöva köpa nytt släp så skulle jag absolut kunna tänka mig en Cheval om inte budgeten tillät ett dyrare alternativ.

När det kommer till Cheval så köpte jag ett helt nytt år 2007. Köpte inte den billigaste varianten utan ett lite större, helt i glasfiber. Sålde det år 2024. Var mycket nöjd med det släpet och saknar det lite ibland iom det var helt i glasfiber så jag tyckte det var så himla snyggt (och praktiskt).

Köpte ny cheval 2024 och det är jag nöjd med än så länge. Fanns ju inte i hel glasfiber längre men fronten är glasfiber o resten aluminiumplank.

Casey får skav av sin sadelgjord så beställde en arma supafleece i svart, horseonline har 20% så passade bra. Så hoppas att detta hjälper. Hennes sommarpäls är bra på gång och hon har fällt sen 27 dec.

Jag är väldigt sugen på att köpa ett nytt tävlingschabrak från Mias till våren.
Har dock svårt att bestämma mig för vilken färgkombination jag ska ha 😅
Är främst till terrängmomentet i ft.

20260216_211147.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Laga trasig sadelbom
  • Tjurigt sto
  • Slutridet på ett tag
  • Hur hanterar man en annan "duktig" ryttare?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Helt knäckt
  • Svensk politik 9
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Årets bantningstråd