Stora shoppingtråden IIII

Bukefalos 30 år!

Många överdriver absolut. Sen om man bara ser en individ väl påklädd och den är lugn och fin så säger det ju inte så mycket om hur just den hästen klarar det utan skydden.

Jag hade så gärna låtit min gå naken men efter några dagar i sommarhagen utan täcke så dyker tecknen på att han kliar sig upp :(
Ja min har lindrig knotteksem och är intäckad från maj till oktober. Igår Duschade hon och skulle smörjas med Zitch men ville vänta tills hon torkat, så jag sprayade US och tog på en flughuva medans jag longerade den andra hästen. Man ser henne från ridbanan och hon var inte helt nöjd den halvtimmen hon stod utan täcke, fast hon har ligghall. 😞
Mina andra hästar har klarat sig väldigt bra med bara mycket flugmedel. Aldrig bitna, aldrig oroliga. En hade flugtäcke varma dagar när vi hade som mest broms.
men jag ser direkt jag tar av dem täckena, oavsett om det är eksemtäcket eller regntäcken och vintertäcken, att de börjar klia varandra mycket mer, rullar sig och står och solar sig.
Absolut ska dom ha täcken! Jag täckar mina oklippta unghästar när det är trist väder fast de har stor ligghall som används, tak över maten också. Men där tänker jag, varför inte? Men är det normalt väder så har jag lika dåligt samvete med att de står med täcke fast det inte behövs, som när de står utan fast dom borde haft.
Jag har också haft helklippta hästar som stått med täcke 24/7 för att det behövs. Med 4 olika tjocklekar på stalltäcken att byta med, i varmstall som pendlat mellan 5-15 grader. 😁 fått åka på lunchen för att ta av täcket varma vårdagar.
Förlåt för långt svar till dig, men jag tycker täckesfrågan är lite intressant och att det är så olika hur man gör.

Jag har ett Cheval enochenhalvhästars aluline. Med sadelkammare. Jag gillar att slippa ha sadlar mm i bilen - men svär nästan varje gång åt platsen sadelkammaren tar i form av foderbord inne i släpet. Så jag vet inte om jag skulle köpt ett till med sadelkammare faktiskt. Men så åker jag inte varje vecka på träning heller.

Sjukt nöjd överlag. Mitt är från 2017 och har seglat igenom besiktning. Fått byta en baklykta och har en positionslykta som lyser som den vill men det är också allt. Fått service en enda gång på alla år 🙈

Sjukt smidigt med möjligheten att öppna rampen som dörr när man kör annat än häst
Det är ju det som är fördelen, om man tänker att den också ska tjäna som "allt-i-allo".

Flyttar man möbler, hämtar virke, kör skräp, hämtar hö/balar/pall med grejer, så får man ju in mer än med sadelkammaren.

Vi har en gallersläp-kärra och jag vill nog passa på att sälja den. Då finanserar den delvis transporten också.

Funderar på ett sadeskåp som man kan klra in och häkta fast? Jag vill inte grejer heller ja sadeln i bilen.

Du har säkert koll, men viktigt att hovslagaren håller koll och justerar ofta och lite. Vänta inte på att det ska räta ut sig av sig själv.

Jag har läst lite om det och lyft till ägaren.
Jag har ”bara” bokat fölet så en köper inte förens de är minst 6 månader i detta fall.

Jag har läst lite om det och lyft till ägaren.
Jag har ”bara” bokat fölet så en köper inte förens de är minst 6 månader i detta fall.
Förstår det. Viktigt att göra korrigeringen innan tillväxtzonerna sluter sig. Har haft flera som varit x-bent av olika grad. Samtliga är raka och fina idag, men då har vi gjort snabba insatser med täta besök av hovslagaren.

En häst som är påverkad av insekter ska så klart ha huva och täcke. Men ibland har jag funderat på om vissa hästar verkligen behöver täcke. Hade häst på ett ställe där det inte var speciellt mycket insekter, det var knappt att hästarna viftade med svansen, men ändå skulle typ alla hästar ha täcke.
Jag har täcke på från bromsen kommer på alla. Och innan dess för de som är besvärade. Det är så enkelt att erbjuda dem lindring med täcke och huva att jag inte anser de ska behöva ha stora besvär för att få hjälp. Alla mina har stoppat huvudet i insektshuvan och inte försökt ta av den. För mig är det ett tecken på att det är skönare för den slippa flugor i ansiktet tex.

Nuvarande är allergisk så där är det ju rejält inpackat från innan insekterna kommer tills efter de dör. Men som sagt - ser ingen anledning att INTE underlätta för en icke allergisk heller.

Det är ju det som är fördelen, om man tänker att den också ska tjäna som "allt-i-allo".

Flyttar man möbler, hämtar virke, kör skräp, hämtar hö/balar/pall med grejer, så får man ju in mer än med sadelkammaren.

Vi har en gallersläp-kärra och jag vill nog passa på att sälja den. Då finanserar den delvis transporten också.

Funderar på ett sadeskåp som man kan klra in och häkta fast? Jag vill inte grejer heller ja sadeln i bilen.
Du har ingen bra plats för det i ett 1.5-hästars. Vill du inte ha sadeln i bilen köp inte utan sadelkammare.

Jag har täcke på från bromsen kommer på alla. Och innan dess för de som är besvärade. Det är så enkelt att erbjuda dem lindring med täcke och huva att jag inte anser de ska behöva ha stora besvär för att få hjälp. Alla mina har stoppat huvudet i insektshuvan och inte försökt ta av den. För mig är det ett tecken på att det är skönare för den slippa flugor i ansiktet tex.

Nuvarande är allergisk så där är det ju rejält inpackat från innan insekterna kommer tills efter de dör. Men som sagt - ser ingen anledning att INTE underlätta för en icke allergisk heller.
VI hade inte broms alls i hagen, knappt flugor heller. Vi har alla olika förutsättningar och hästarna är olika individer! Har själv haft häst som inte kunde kolla på en fluga utan att ena ögat svullnade igen, så klart var flughuvan på dygnet runt!

Jag överväger att köpa en mattesgjord, cresent. Priset är ju dock väldigt saftigt. Är det värt att köpa mattes jämfört med tex Crist moon?
Hur ofta måste man tvätta i maskin för att hålla fårskinnet rent och fritt från svettrester?
Vad är det för skillnad på slim line och vanlig?
Någonstans stod det att man ska gå upp i storlek för att fårskinnet tar mkt plats, har ni gjort det jämfört med andra gjordar?

Nelly har en wintec cair nu, hon gillar den men sadeln dras lite framåt så tänker att det kanske kan vara bra med en annan form på sadelgjorden..
Svarar här med fast lite blir dubbelt. Men andra läser ju med.

Fårskinn blir generellt inte särskilt äckligt, inte ens av svett. Att borsta det räcker oftast. Jag har tvättat min förra mattes kanske en gång i halvåret.

Jag har inte gått upp i storlek för just fårskinnet men däremot rekommenderar de att gjorden går ända upp till kåpan för dressyrgjord och ser gjorde ENORM skillnad i passform och funktion när den gjorde det jmf med inte gjorde det.

De finns med elastik men tveksam hur elastiskt det egentligen är faktiskt när jag googlat.

VI hade inte broms alls i hagen, knappt flugor heller. Vi har alla olika förutsättningar och hästarna är olika individer! Har själv haft häst som inte kunde kolla på en fluga utan att ena ögat svullnade igen, så klart var flughuvan på dygnet runt!
Och jag har huva på alla. Inte bara de som får rinniga svullna ögon. Det var det som var poängen med mitt inlägg - att jag klär på för att underlätta även om de inte har uttalade problem.

Har man inga insekter alls behöver man ju inte underlätta något dock.

Du har ingen bra plats för det i ett 1.5-hästars. Vill du inte ha sadeln i bilen köp inte utan sadelkammare.
Hm.

Nu är det inköpt!

Det var otroligt lätt och smidigt efter bilen, om än lite "tomt". Tror det ligger ännu bättre med rätt vikt av häst i.

Det är inte mycket till plats, så det blir nog allt så att vi får ha sadeln i bilen.

Nåväl.

Man kan inte få allt. Jag är ändå nöjd att jag fick det för 47' och att det är felfritt i aluminium.

Hm.

Nu är det inköpt!

Det var otroligt lätt och smidigt efter bilen, om än lite "tomt". Tror det ligger ännu bättre med rätt vikt av häst i.

Det är inte mycket till plats, så det blir nog allt så att vi får ha sadeln i bilen.

Nåväl.

Man kan inte få allt. Jag är ändå nöjd att jag fick det för 47' och att det är felfritt i aluminium.
Grattis! Du kommer garanterat bli nöjd. (Och du kan ju tänka dig hur mkt plats sadelkammare/foderbord tar när det finns)

Beställde ett flugtäcke från Haglunds med magplatta och avtagbar hals till gammeltanten. Har inte hittat något flugtäcke som sitter bra sedan hennes regnbågsfärgade från Hööks gick sönder för ett par år sedan.
Men detta (peppar peppar) verkar sitta bra på henne. Tog en stl större än hon brukar ha då det jag beställde från Haglunds förra året var för litet. Det blev toppen och magplattan täcker hela vägen runt 👍🏻

De fick även varsin flughuva från Shires. De godkänner i vanliga fall enbart Rambo med båge men tänkte testa om dessa funkar att ha att växla med. Sitter helt ok även om jag skulle vilja ha lite mer utrymme vid ögonen.

IMG_1206.webp

Vi får bonus från jobbet så då passade jag på att shoppa lite 🥰
Beställt knallrosa stigbyglar för halva priset, beställde från företag och lyckades pruta på frakten som jag tyckte var lite dyr 😅
Även beställt från Horze eftersom de har rabatt, sånt gillar jag!
Flugtäcke utan hals till långa tävlingsdagar, tävlingsbyxor, flugspray och ett ljusrosa tävlingschabrak i sammet 😍

Jag har ett Cheval enochenhalvhästars aluline. Med sadelkammare. Jag gillar att slippa ha sadlar mm i bilen - men svär nästan varje gång åt platsen sadelkammaren tar i form av foderbord inne i släpet. Så jag vet inte om jag skulle köpt ett till med sadelkammare faktiskt. Men så åker jag inte varje vecka på träning heller.

Sjukt nöjd överlag. Mitt är från 2017 och har seglat igenom besiktning. Fått byta en baklykta och har en positionslykta som lyser som den vill men det är också allt. Fått service en enda gång på alla år 🙈

Sjukt smidigt med möjligheten att öppna rampen som dörr när man kör annat än häst
Jag har också ett sådant från 2019 och håller med om att det ligger bra efter bilen. Mitt har totalvikt 2000 kg och vi kör ofta med två hästar.
Jag önskar dock en sadelkammare som är större på insidan och mindre på utsidan 😉. Vi har begränsad längd på uppställningsplatsen så jag vill inte heller ha större yttermått.
Det jag saknar mest är en högre skötardörr, typ fronturlastning. Det vore trevligt om hästarna kunde titta ut på ett vettigt sätt när man är iväg.

20260522_152932.webp
Nu kom äntligen den här! :) Har även köpt tömmarna men de hamnade inte på bild.

Funderar dock på om jag behöver byta bågen mot en för hög manke? Den ligger ju med luft emellan men inte någon dm direkt. Å andra sidan så kanske gjorden ligger lite långt fram...får testa lite mer ordentligt, nu hade jag inte något verktyg med mig för att skruva fast bågen.

Visa bifogad fil 185631
Nu kom äntligen den här! :) Har även köpt tömmarna men de hamnade inte på bild.

Funderar dock på om jag behöver byta bågen mot en för hög manke? Den ligger ju med luft emellan men inte någon dm direkt. Å andra sidan så kanske gjorden ligger lite långt fram...får testa lite mer ordentligt, nu hade jag inte något verktyg med mig för att skruva fast bågen.
Jag ser inte hur den bågen skulle kunna störa manken på något sätt. Däckel kommer inte att tryckas ner på samma sätt som en sadel och gjorden ska inte spännas lika hårt som en sadelgjord heller så den lär vara helt ok som den är 👍

Jag har också ett sådant från 2019 och håller med om att det ligger bra efter bilen. Mitt har totalvikt 2000 kg och vi kör ofta med två hästar.
Jag önskar dock en sadelkammare som är större på insidan och mindre på utsidan 😉. Vi har begränsad längd på uppställningsplatsen så jag vill inte heller ha större yttermått.
Det jag saknar mest är en högre skötardörr, typ fronturlastning. Det vore trevligt om hästarna kunde titta ut på ett vettigt sätt när man är iväg.
Det är tyvärr stor skillnad på hur mkt plats det tar i 1.5hästars och 2-hästars.

Ja, jag skulle gärna köpa ett med fronturlast, typ touring-modellen, om jag skulle köpa nytt idag

Jag har shoppat gummimattor😅
Nelly trivs toppenbra i nya stallet, men trots att hon nu går i gräshage håller hon igång sin ovana med att stå och gräva vid grinden. Det är jättefint uppgrusat där och jag vill inte att hon förstör så nu ska jag testa att lägga dit gummimattor.
Hon kommer säkert lugna sig med grävandet men tänker att gummimattorna kommer vara bra att ha typ i vintern när det blir lite lerigt😁

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat