Ja min har lindrig knotteksem och är intäckad från maj till oktober. Igår Duschade hon och skulle smörjas med Zitch men ville vänta tills hon torkat, så jag sprayade US och tog på en flughuva medans jag longerade den andra hästen. Man ser henne från ridbanan och hon var inte helt nöjd den halvtimmen hon stod utan täcke, fast hon har ligghall.Många överdriver absolut. Sen om man bara ser en individ väl påklädd och den är lugn och fin så säger det ju inte så mycket om hur just den hästen klarar det utan skydden.
Jag hade så gärna låtit min gå naken men efter några dagar i sommarhagen utan täcke så dyker tecknen på att han kliar sig upp![]()
Mina andra hästar har klarat sig väldigt bra med bara mycket flugmedel. Aldrig bitna, aldrig oroliga. En hade flugtäcke varma dagar när vi hade som mest broms.
men jag ser direkt jag tar av dem täckena, oavsett om det är eksemtäcket eller regntäcken och vintertäcken, att de börjar klia varandra mycket mer, rullar sig och står och solar sig.
Absolut ska dom ha täcken! Jag täckar mina oklippta unghästar när det är trist väder fast de har stor ligghall som används, tak över maten också. Men där tänker jag, varför inte? Men är det normalt väder så har jag lika dåligt samvete med att de står med täcke fast det inte behövs, som när de står utan fast dom borde haft.
Jag har också haft helklippta hästar som stått med täcke 24/7 för att det behövs. Med 4 olika tjocklekar på stalltäcken att byta med, i varmstall som pendlat mellan 5-15 grader.
Förlåt för långt svar till dig, men jag tycker täckesfrågan är lite intressant och att det är så olika hur man gör.