Stora shoppingtråden IIII

Bukefalos 30 år!

Ja, och extra bra att den med mer human prislapp passade!
När du och Dominus kommer ut på tävlingsbanorna så blir ni snabbt poster boy och poster girl för denna eminenta sadeltillverkare!

Kanske de kan sponsra med snyggt träns när det blir känt vad sadeln gör för er?

Btw, vilken bomvidd har din häst?

Alltså det är lite ödet att vi ska ha en Equipesadel eftersom mitt första halvblod Orvar, tillika min (hittills) klart mest framgångsrika tävlingshäst i både dressyr och hoppning, köptes som unghäst från Susanne Ankarcrona redan anno 1983. Medan nuvarande förbundskaptenen i hoppning, då i mindre format, drev runt i köket i Skottorp och mumsade på en macka. Och Susanne har ju sedan tagit hit märket till Sverige som återförsäljare. Så jo med den bakgrunden - och min nuvarande fotomodellhäst - kunde de gott slänga med några nya schabrak?! ;)

Jag har en äldre modell i hoppsadel, Equipe Grand Prix, som jag själv köpte att ha de första uppsittningarna för två år sedan. Men den är för smal i bommen nu, så den får jag kanske försöka göra mig av med när vi uppgraderar hoppsadelmodell också. Den nyanskaffade är +1,5 så den växer han nog inte ur alltför snabbt.

Alltså det är lite ödet att vi ska ha en Equipesadel eftersom mitt första halvblod Orvar, tillika min (hittills) klart mest framgångsrika tävlingshäst i både dressyr och hoppning, köptes som unghäst från Susanne Ankarcrona redan anno 1983. Medan nuvarande förbundskaptenen i hoppning, då i mindre format, drev runt i köket i Skottorp och mumsade på en macka. Och Susanne har ju sedan tagit hit märket till Sverige som återförsäljare. Så jo med den bakgrunden - och min nuvarande fotomodellhäst - kunde de gott slänga med några nya schabrak?! ;)

Jag har en äldre modell i hoppsadel, Equipe Grand Prix, som jag själv köpte att ha de första uppsittningarna för två år sedan. Men den är för smal i bommen nu, så den får jag kanske försöka göra mig av med när vi uppgraderar hoppsadelmodell också. Den nyanskaffade är +1,5 så den växer han nog inte ur alltför snabbt.
Minst ett träns! Equipe har väldigt fin kvalité på tränsen tycker jag.

Invigt min nya Spookskavaj, äntligen en marinblå kavaj som passar och köpte den för 180:- på Vinted🤩. Fått sy dit två knappar och de var för stora för hålen så nu tar jag den på mig som en tröja😁. Funkar det också! Även stövlarna är från Vinted, väldigt utlästade (för mycket) så snörningen är lite sned😅. Men dom är snygga när jag rider😁.

IMG-20260823-WA0003.webp

Köpte ju en begagnad ELT sadelgjord till hoppsadeln med någon förhoppning om att den skulle ligga stadigt och vara bekväm för Nova. Vill ha en bred gjord så hon har gått med magplatta fram tills nu. Sadeln glider ju lite i sidled pga hon är klotrund och tänkte elt kanske blir lite stabilare.

Absolut stabilt! Men sadeln glider bak nu! Aldrig gjort med vanliga hoppgjorden.

Red en tur i skritt och trav idag och ser ut såhär när jag satt av. Ska jag sälja den igen? 😓🙈

IMG_4395.webp

Köpte ju en begagnad ELT sadelgjord till hoppsadeln med någon förhoppning om att den skulle ligga stadigt och vara bekväm för Nova. Vill ha en bred gjord så hon har gått med magplatta fram tills nu. Sadeln glider ju lite i sidled pga hon är klotrund och tänkte elt kanske blir lite stabilare.

Absolut stabilt! Men sadeln glider bak nu! Aldrig gjort med vanliga hoppgjorden.

Red en tur i skritt och trav idag och ser ut såhär när jag satt av. Ska jag sälja den igen? 😓🙈

Visa bifogad fil 189989
Oj! Har hört att ELT som hoppgjord blir för elastisk och att det där kan hända. Så hade nog sålt den..

Visa bifogad fil 189989
Om gjorden inte glider mer skulle jag inte oroas. Och gillar du och hon gjorden i övrigt så sätt på en förbygel bara.

Min Welsh hade spikrakt bröstben och buklinje. Alla hans gjordar la sig naturligt där den ligger på Nova. La jag den där direkt låg allt still. La jag den längre fram gled den dit. Aldrig problem, gled aldrig mer bak. Jag hade förbygel pga nojig men den var alltid lös, dvs det verkligen flyttade sig aldrig mer.

Om gjorden inte glider mer skulle jag inte oroas. Och gillar du och hon gjorden i övrigt så sätt på en förbygel bara.

Min Welsh hade spikrakt bröstben och buklinje. Alla hans gjordar la sig naturligt där den ligger på Nova. La jag den där direkt låg allt still. La jag den längre fram gled den dit. Aldrig problem, gled aldrig mer bak. Jag hade förbygel pga nojig men den var alltid lös, dvs det verkligen flyttade sig aldrig mer.
Men tycker det ligger för långt bak. Den har aldrig åkt bak med min hoppgjord, aldrig ens funderat på brösta och vill helst slippa🙈

Ja dedär blev ju lite för långt bak. 🙈 vill inte dra den hårdare heller.

Tror du det kan bli lika med dressyrgjord på dressyrsadeln?
Nej aldrig upplevt att sadeln åkt bak med min ELT. Inte ens med min Childeric där de inte rekommenderar ELT eftersom sadeln i sig är så mjukt stoppad och lite mer flexibel än de flesta andra sadlar.

Jag har alltid upplevt ELT som instabil i sidled, men inte att det glidit bakåt. Har bara använt dressyrgjord.
Har ridit så lite med dem, fick skav på min första som jag köpte en till. aldrig haft till hoppsadeln. Men det var absolut stabilt i sidled! Kan inte säga de va nån skillnad jämfört med vanliga ioförsig. Men det åkte helt klart bakåt 🤣

Har ridit så lite med dem, fick skav på min första som jag köpte en till. aldrig haft till hoppsadeln. Men det var absolut stabilt i sidled! Kan inte säga de va nån skillnad jämfört med vanliga ioförsig. Men det åkte helt klart bakåt 🤣
Har du provat annan gjord med nu efter vilan?

Ja jag har ridit med hoppsadeln och den gamla gjorden förra veckan och det ligger still.
Hon går ner i vikt nu, betet är slut så de får portionerat hö och äter av det som är. Men mamman åkte hoppsadeln alltid bak på, hon fick gå med brösta.
Jag hade samma upplevelse med en lång ELT-gjord, allt kasade bakåt. Samma häst går med en ELT-gjord på dressyrsadeln och där ligger den perfekt.

Behöver tips på bra ridleggings/ridbyxor! Vill helst ha endast silikongrepp vid knäna, inte rumpan. Rider typ bara i jeans för jag hatar att känna mig fastklistrad i sätet men hade gärna haft något svalare ibland😁

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka