Stora shoppingtråden IIII

Bukefalos 30 år!

Letat efter ett pannband i svart och rosa, vill inte ha bling som bara ramlar av så fort hästen kliar sig mot något 😅
På Etsy hittade jag ett litet företag i Tyskland där man kunde välja längd, färger, storlek på öglorna och färg på nitarna.
Skapade det perfekta pannbandet och idag kom det.
Precis vad jag ville ha och Ärtan kommer bli så fin 😍
Visa bifogad fil 185287

Wow så snyggt! Jag hade kunnat tänka mig ett grönt!

Jag överväger att köpa en mattesgjord, cresent. Priset är ju dock väldigt saftigt. Är det värt att köpa mattes jämfört med tex Crist moon?
Hur ofta måste man tvätta i maskin för att hålla fårskinnet rent och fritt från svettrester?
Vad är det för skillnad på slim line och vanlig?
Någonstans stod det att man ska gå upp i storlek för att fårskinnet tar mkt plats, har ni gjort det jämfört med andra gjordar?

Nelly har en wintec cair nu, hon gillar den men sadeln dras lite framåt så tänker att det kanske kan vara bra med en annan form på sadelgjorden..

Så galet nöjd med pannbandet! Perfekt att det gick att välja storlek på öglorna så det passar på breda nackstycken.
20260516_112955.webp

Jag överväger att köpa en mattesgjord, cresent. Priset är ju dock väldigt saftigt. Är det värt att köpa mattes jämfört med tex Crist moon?
Hur ofta måste man tvätta i maskin för att hålla fårskinnet rent och fritt från svettrester?
Någonstans stod det att man ska gå upp i storlek för att fårskinnet tar mkt plats, har ni gjort det jämfört med andra gjordar?

Nelly har en wintec cair nu, hon gillar den men sadeln dras lite framåt så tänker att det kanske kan vara bra med en annan form på sadelgjorden..

Jag har en crescent hoppgjord, där innergjorden är textil. Gick upp en storlek och det var bekvämt när den var ny, den har töjt sig lite så nu hade det inte spelat nån roll. Tvättar den några gånger om året typ, lite oftare sommar än vinter, och drar av den med ryktborsten nån gång däremellan. Då varvar jag med dressyrsadeln och min häst är inte en så svettig typ så det kan ju bero på.

Jag har en crescent hoppgjord, där innergjorden är textil. Gick upp en storlek och det var bekvämt när den var ny, den har töjt sig lite så nu hade det inte spelat nån roll. Tvättar den några gånger om året typ, lite oftare sommar än vinter, och drar av den med ryktborsten nån gång däremellan. Då varvar jag med dressyrsadeln och min häst är inte en så svettig typ så det kan ju bero på.
Tack! Min brukar svettas en hel del framförallt vid gjorden så känns viktigt att det är enkelt att hålla rent. Cair-gjorden kan jag ju bara spola av, och det funkar ju inte med fårskinn..

Tack! Min brukar svettas en hel del framförallt vid gjorden så känns viktigt att det är enkelt att hålla rent. Cair-gjorden kan jag ju bara spola av, och det funkar ju inte med fårskinn..
Du kan ju borsta upp gjorden när den är torr, för att få bort den intorkade svetten, så behöver du inte tvätta så ofta. Använd en sån tät typ karda.

Beställde en till flughuva häromdagen, har märkt fröken blir väldigt biten runt mulen så testar en med nosskydd. Blev även ett flugtäcke för halva priset, hade egentligen inte tänkt köpa något men samma där - hon är redan väldigt biten och vi har inte ens släppt på bete än.

Är vissa av oss för pjolliga med våra hästar? Jag tycker inte det är konstigt att göra det man kan för att minska obehag av insekter eller kallt regn, medan andra verkar inte bry sig det minsta om detta. Börjar verkligen undra om det är jag som är för pjollig eller andra som är för obrydda 🫣 då har jag ändå en 2-åring som är uppväxt på lösdrift och aldrig haft täcke eller flughuva osv, och tänkte väl lite att hon skulle vara mer ”härdad” än mitt förra sto som kom från Spanien men njä.. fröken åker på bete nästa helg och jag ”borde” väl bara låta henne vara (utan täcke osv) som dom andra, men det kommer aldrig gå 😩😅
A4D975AC-92DF-4A0B-B357-5D6897CB4E1B.webp

Beställde en till flughuva häromdagen, har märkt fröken blir väldigt biten runt mulen så testar en med nosskydd. Blev även ett flugtäcke för halva priset, hade egentligen inte tänkt köpa något men samma där - hon är redan väldigt biten och vi har inte ens släppt på bete än.

Är vissa av oss för pjolliga med våra hästar? Jag tycker inte det är konstigt att göra det man kan för att minska obehag av insekter eller kallt regn, medan andra verkar inte bry sig det minsta om detta. Börjar verkligen undra om det är jag som är för pjollig eller andra som är för obrydda 🫣 då har jag ändå en 2-åring som är uppväxt på lösdrift och aldrig haft täcke eller flughuva osv, och tänkte väl lite att hon skulle vara mer ”härdad” än mitt förra sto som kom från Spanien men njä.. fröken åker på bete nästa helg och jag ”borde” väl bara låta henne vara (utan täcke osv) som dom andra, men det kommer aldrig gå 😩😅
Visa bifogad fil 185380
Jag tillhör dom som ständigt är ute med flugspray å täcken å mössor 😅 drömmen är hängande svansar :P dom är ju liksom fast på gården och inte deras fel att det är mycke ohyra (visst, dom kan gå in i ligghallen..menmen)
Redan så sjukt mycke mygg här och jag har inte skrubbat upp några av grejjorna än, så bara spray som gäller, och när bägge boysen kommer till grinden och det är ett frenetiskt svichande å stampande så går det ju inte bara titta bort? Kanske lättare va hård om man inte har dom utanför fönstret...fast då ahågar jag mig nästan mer 😅

Minns ju hur knöliga å bitna hästarna va när jag va liten, när de typ vara va switch å shillingaryd son fanns att tillgå. Och hjorthornsolba när bremsen kom..
Så tröstar mig att allt jobb nu faktiskt gett hästar som sällan blir såriga.
Dock så är den kännsligare av dom knökig på kvällarna av myggen nu 🫠 hög tid att skrubba upp bpde hästar å täcken å slåihop 🙈

När det nu finns bra grejjer, varför inte använda dom 😁

Beställde ju en sån här Sealstop för ett bra tag sedan men den hamnade på villovägar till Tyskland så har dröjt innan jag äntligen fick hem den.
Testade den igår och den fungerar toppen!
Stänger av precis innan vattnet börjar rinna över kanten.
Är mycket nöjd över mitt köp och förhoppningsvis så slipper vi fler incidenter med glömt vatten och tömd brunn.

https://www.smartasaker.se/sv/overfyllnadsskydd-for-hink-sealstop

Letat efter ett pannband i svart och rosa, vill inte ha bling som bara ramlar av så fort hästen kliar sig mot något 😅
På Etsy hittade jag ett litet företag i Tyskland där man kunde välja längd, färger, storlek på öglorna och färg på nitarna.
Skapade det perfekta pannbandet och idag kom det.
Precis vad jag ville ha och Ärtan kommer bli så fin 😍
Visa bifogad fil 185287
Det var jättefint i retrostil dessutom! Vad kostade det?

Nackdelen med Mattesgjorden är att ddt inte är resår och så är det skitstöriga "självstängande" spännen så den ska vara lätt att dra uppifrån. Jag köpte en luddig cresentgjord från Proffessionals Choice istället som kostade en bråkdel och har bra resår. Den har dock ett antal år på nacken inser jag.. Helt i textil så jag spolar av svett och borstar upp luddet med en magic brush.

Visa bifogad fil 185380
En häst som är påverkad av insekter ska så klart ha huva och täcke. Men ibland har jag funderat på om vissa hästar verkligen behöver täcke. Hade häst på ett ställe där det inte var speciellt mycket insekter, det var knappt att hästarna viftade med svansen, men ändå skulle typ alla hästar ha täcke.

En häst som är påverkad av insekter ska så klart ha huva och täcke. Men ibland har jag funderat på om vissa hästar verkligen behöver täcke. Hade häst på ett ställe där det inte var speciellt mycket insekter, det var knappt att hästarna viftade med svansen, men ändå skulle typ alla hästar ha täcke.
Endel överdriver nog. Jag vill tro att de allra flesta oklippta faktiskt mår bäst i sin naturliga kostym. Såklart finns undantag och när det blir dåligt väder eller högt insektstryck blir nog många lindrade.

Jag har beställt en rockard plus tillbehör (stänkskärmar, matta, kuskkil, piskhållare) för nästan 14000. Och så tillkommer frakt. Och då var det inte mitt förstahandsval, men det blir nog bra för mitt ändamål ändå.
Jag har fortfarande inte fått någon återkoppling på denna beställning (hade mailkontakt innan och fick instruktioner hur jag skulle göra (inte betala direkt) för att få fraktkostnaden. Så nu skippar jag denna och har kanske beställt en ny Tidaholmrockard istället. Åtminstone mailat in mått och önskemål för att få en specifikation.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat