Stora shoppingtråden IIII

Bukefalos 30 år!

En häst som är påverkad av insekter ska så klart ha huva och täcke. Men ibland har jag funderat på om vissa hästar verkligen behöver täcke. Hade häst på ett ställe där det inte var speciellt mycket insekter, det var knappt att hästarna viftade med svansen, men ändå skulle typ alla hästar ha täcke.
Jag måste få på mina täcke imrn, tvättat dom idag. Nån jädra monster knott lr nått som lever rövare. Stora som småflugor och biter sig fast 😬 även den mindre känsliga är knölig 🥲 men funkar bra som motivation att stå still för flugsprayen så 🙄

Sen så tänker jag krasst att med täcke på så är det lite mindre kropp som behöver flugmedel 🫠😅

Men nä, ska såklart anpassas häst för häst. Alldeles för dyrt med täcken för att bara ha dom för att passa in 😬🙈 alltid lika nice när det fläktar tillräckligt för att dom kan få va nakna. Liite mer idylliskt med nakna hästar betandes i hagen än zebror med ufo-mössa 😆

Själv så har jag idag inhandlat beckolja, så imorgon blir det att ge mig på att prova göra eget flugmedel. Bara hoppas det funkar på mina 😅

Fyndade hel uppsättning Premier Equine terrängskydd för 1000:- på fb. Nu ska inga stenar eller skit komma under skydden och störa!
IMG_20260519_053327.webp

Vet inte om jag ska slå till...

Jag har möjlighet att köpa ett 1,5-hästars släp från 2021, i aluminium. Det är ett Cheval Liberté. Maxvikt 1300 kg, lastvikt 630 kg.

45000 kr.

Det skall användas till allt, typ. Inte bara häst.

Vad tycker ni?

Jag har möjlighet att köpa ett 1,5-hästars släp från 2021, i aluminium. Det är ett Cheval Liberté. Maxvikt 1300 kg, lastvikt 630 kg.

45000 kr.

Vad tycker ni?
Vad har du för häst/ar?
Räcker lastvikten?
Jag är nöjd med mitt Chevalsläp, mycket praktiskt med dörr om man ska lasta grejer med truck.

45000 kr.

Vad tycker ni?

Bra pris jag hade slagit till om det är sadelkammare.
Har samma själv och är supernöjd, ja det är lite budget och fransmännen kan varken dra el eller sätta bromsvajrar vettigt men det går att fixa.
Det går asbra bakom bilen och min häst som tidigare varit superspänd och svårlastad trivs så bra att hon numer är svårare att få ut än in.

Har samma själv och är supernöjd, ja det är lite budget och fransmännen kan varken dra el eller sätta bromsvajrar vettigt men det går att fixa.
Det går asbra bakom bilen och min häst som tidigare varit superspänd och svårlastad trivs så bra att hon numer är svårare att få ut än in.
Tyvärr har den ingen sadelkammare. Jag hade föredragit det, men då tror jag att det kostat lite mer.

Jag funderar även på att hyra ut det.

Endel överdriver nog. Jag vill tro att de allra flesta oklippta faktiskt mår bäst i sin naturliga kostym. Såklart finns undantag och när det blir dåligt väder eller högt insektstryck blir nog många lindrade.
Många överdriver absolut. Sen om man bara ser en individ väl påklädd och den är lugn och fin så säger det ju inte så mycket om hur just den hästen klarar det utan skydden.

Jag hade så gärna låtit min gå naken men efter några dagar i sommarhagen utan täcke så dyker tecknen på att han kliar sig upp :(

Kul för jag körde en kompis häst nyligen, den har mest åkt lastbil innan (travare) och inte åkt på ett gäng år nu men klev rätt in jättesnällt (lastbilen vägrade han gå på däremot) :D
Vi har glidit igenom besiktningen alla år.

Kul för jag körde en kompis häst nyligen, den har mest åkt lastbil innan (travare) och inte åkt på ett gäng år nu men klev rätt in jättesnällt (lastbilen vägrade han gå på däremot) :D
Vi har glidit igenom besiktningen alla år.

Min trivs så himla bra i sin, ljust och bra ventilation. Hon gillar att stå lite på diagonalen.
Jag åker ofta själv på träning och tävling och det är guld att kunna sadla och ta på skydd inne i transporten när det är trångt mellan släpen eller vid dåligt väder.

För mig är det ett krav men är du okej utan så kör bara.
Vi har kört grejer i mitt och det sväljer väldigt mycket!
Ja det är avsaknaden av sadelkammaren som gör att jag tvekar. Det kostar en del att sätta in, eller om man kan installera ett skåp på något vis.

Hade sadelkammaren funnits så hade jag tagit den bums!

Ja det är avsaknaden av sadelkammaren som gör att jag tvekar. Det kostar en del att sätta in, eller om man kan installera ett skåp på något vis.

Det går att sätta på insidan av dörren men dels är de små och dels stjäl det mycket utrymme så jag hade inte gjort det.

Jag har ett Cheval enochenhalvhästars aluline. Med sadelkammare. Jag gillar att slippa ha sadlar mm i bilen - men svär nästan varje gång åt platsen sadelkammaren tar i form av foderbord inne i släpet. Så jag vet inte om jag skulle köpt ett till med sadelkammare faktiskt. Men så åker jag inte varje vecka på träning heller.

Sjukt nöjd överlag. Mitt är från 2017 och har seglat igenom besiktning. Fått byta en baklykta och har en positionslykta som lyser som den vill men det är också allt. Fått service en enda gång på alla år 🙈

Sjukt smidigt med möjligheten att öppna rampen som dörr när man kör annat än häst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat