Stora smörslaget på Bukefalos (utbruten från Saker som ni fattade sjukt sent)

Är det nu som jag bör erkänna en skamlig hemlighet om att jag gillar de där gurkskivorna..? :o:o
Det är typ så underligt att det blir gott? O_o
Eller så har jag ätit så många färdiga mackor att det blivit något som jag tycker om, och jag har inte ätit dem varje dag i hela mitt liv! :rofl:
 
Passar på att erkänna en sak till för att komma tillbaka till smöret. Det var någon som skrev om detta några sidor tillbaka:
Jag lägger en smörkniv uppepå bregotten i kylskåpet så att den återanvänds :angel:
Diskas ungefär när ett nytt paket har köpts in, eller om den trillat ned på golvet.

Puh! Vilken lättnad att få erkänna detta! ;)
 
Passar på att erkänna en sak till för att komma tillbaka till smöret. Det var någon som skrev om detta några sidor tillbaka:
Jag lägger en smörkniv uppepå bregotten i kylskåpet så att den återanvänds :angel:
Diskas ungefär när ett nytt paket har köpts in, eller om den trillat ned på golvet.

Puh! Vilken lättnad att få erkänna detta! ;)
Samma här! Känns onödigt att diska den varje dag, liksom med osthyveln.
 
Osthyveln ska liksom alltid bo i kylskåpet oavsett om den är helt ren eller om den blivit använd några gånger. :) Det är mycket lättare att hyvla då, särskilt mjukare ostar som gärna 'suger fast'.
 
Alltså, jag håller med om att tunna hyvlade skivor är godast (det finns en perfekt sådan hos mina föräldrar :love:), men äter man på jobbet så är det mera praktiskt med färdiga skivor. Jag beklagar, det är bara så.
 
Passar på att erkänna en sak till för att komma tillbaka till smöret. Det var någon som skrev om detta några sidor tillbaka:
Jag lägger en smörkniv uppepå bregotten i kylskåpet så att den återanvänds :angel:
Diskas ungefär när ett nytt paket har köpts in, eller om den trillat ned på golvet.

Puh! Vilken lättnad att få erkänna detta! ;)

Osthyveln ska liksom alltid bo i kylskåpet oavsett om den är helt ren eller om den blivit använd några gånger. :) Det är mycket lättare att hyvla då, särskilt mjukare ostar som gärna 'suger fast'.

INTE OK! :arghh: Jag har lyckats lära särbon att här hemma gör man ICKE så :angel::D
 
Är det bara jag som inte använder smör på mackor? :o Enda gången jag har det på är vid nybakat bröd eller om jag gör vitlöksbaguetter och då ska det vara riktigt smör annars gör det liksom varken till eller från mer än som klister för osten och då är det mindre arbete att bara hålla mackan rakt när man äter:p
 
INTE OK! :arghh: Jag har lyckats lära särbon att här hemma gör man ICKE så :angel::D
Hur många osthyvlar har du? Jag blir vansinnig på folk som envisas med att stoppa osthyveln i diskmaskinen efter en användning, när de används 2-3 gånger om dagen och det finns typ max 3 stycken i hushållet. Nej, jag vill inte behöva plocka upp osthyveln ur diskmaskinen och diska den för hand varje gång jag ska göra en smörgås, då kan den återanvändas några gånger först.

Men min sambo har nu börjat lära sig att låta osthyveln följa med in i kylen, istället för att avfärda den som disk. :D
 
Hur många osthyvlar har du? Jag blir vansinnig på folk som envisas med att stoppa osthyveln i diskmaskinen efter en användning, när de används 2-3 gånger om dagen och det finns typ max 3 stycken i hushållet. Nej, jag vill inte behöva plocka upp osthyveln ur diskmaskinen och diska den för hand varje gång jag ska göra en smörgås, då kan den återanvändas några gånger först.

Men min sambo har nu börjat lära sig att låta osthyveln följa med in i kylen, istället för att avfärda den som disk. :D

Hm... minst fem? :D Ingen diskmaskin, här handdiskas det :up:

Edit: Antalet smörknivar av Svensk spets är typ fem och sedan finns det ett oklart antal i trä :laugh:
 
Är det bara jag som inte använder smör på mackor? :o Enda gången jag har det på är vid nybakat bröd eller om jag gör vitlöksbaguetter och då ska det vara riktigt smör annars gör det liksom varken till eller från mer än som klister för osten och då är det mindre arbete att bara hålla mackan rakt när man äter:p
Nej du är inte ensam. Jag använder smör på mackor färre gånger per år än jag har fingrar.
 
Jag var tvungen att skaffa lite info.
Har frågat kundservice om proportionerna mellan smör och rapsolja. Samt om vattnet som står i innehållsdeklarationen dels hur mycket det är och dels varför man har det.

Svar från Norrmejerier:
Norrgott fetthalt 75% innehåller ca 3 gånger så mycket smör som rapsolja. Produkten innehåller ca 15% vatten. Vattnets funktion är att sänka fetthalten något, förbättra bredbarheten och för att lösa saltet.

Svar från Arla:
Det stämmer att Bregott innehåller vatten. Vattnet i matfettsblandningen behövs för att reglera fetthalten i den färdiga produkten.
Eftersom Bregott, förutom smör som är 82 % fett, också innehåller rapsolja med en fetthalt på 100 %, behövs en liten del vatten för att justera fetthalten.
Fetthalten på Bregott normalsaltad är 75% varav 65% är mjölkfett och 35% är rapsolja.
(Noterar att Arla a) inte svarar vad mängden vatten är b) inte ger den efterfrågade proportionen mellan smör och olja, utan bara fettslagens fördelning. Kan visserligen räkna ut det från de angivna uppgifterna, men har inte lust nu.)
 
Jag som är knäckemacksfantast äter oftast knäckebröd till frukost och kväll, sparar smörkniv och osthyvel under dagen,men den åker in i diskmaskinen på kvällen. Tycker det är lagom.
 
Är det bara jag som inte använder smör på mackor? :o Enda gången jag har det på är vid nybakat bröd eller om jag gör vitlöksbaguetter och då ska det vara riktigt smör annars gör det liksom varken till eller från mer än som klister för osten och då är det mindre arbete att bara hålla mackan rakt när man äter:p
Jag använder inte heller smör på mackor (för smör som inte har smält är äckligt) men har ändå jättemycket åsikter om vad som får kallas smör. Jag hade utan tvekan kunnat skilja äkta vara från fejk för den där smöraromen som de häller i margarinet (och en del snacks) inte bara smakar rysligt, utan lukten är så genomträngande. Helt onödiga skills då, eftersom jag som sagt inte äter det själv. Och så steker jag mest i olika oljor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 693
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 028
Senast: Voeux
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 552
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 793
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp