Stora smörslaget på Bukefalos (utbruten från Saker som ni fattade sjukt sent)

Jag tycker att bregott både smakar mindre smör och är lättare att bre med, sedan en del år tillbaka. Det luktar också mindre smör nu än förr. Det är verkligen trist för smörgrejen var ju anledningen till att dels att det var gott och dels att jag köpte det, så att förändra det så att det blir mer margarinlikt känns onödigt.

Jag vet egentligen inte hur Flora står sig på "Något att bre på mackan" statuslistan. Även den har nog ändrats något i smaken, inte så mycket som bregott dock. Jag tror bregott lever mycket på sitt namn och rykte fortfarande..... om det nu är så att det innehåller så lite smör som det verkar. Jag vet flera som absolut inte har margarin i sina hem, icke, men bregott går bra, det är ju det enda riktiga smöret till smörgåsar! :angel:
 
Jag tycker att bregott både smakar mindre smör och är lättare att bre med, sedan en del år tillbaka. Det luktar också mindre smör nu än förr. Det är verkligen trist för smörgrejen var ju anledningen till att dels att det var gott och dels att jag köpte det, så att förändra det så att det blir mer margarinlikt känns onödigt.

Jag vet egentligen inte hur Flora står sig på "Något att bre på mackan" statuslistan. Även den har nog ändrats något i smaken, inte så mycket som bregott dock. Jag tror bregott lever mycket på sitt namn och rykte fortfarande..... om det nu är så att det innehåller så lite smör som det verkar. Jag vet flera som absolut inte har margarin i sina hem, icke, men bregott går bra, det är ju det enda riktiga smöret till smörgåsar! :angel:
Tror du inte snarare att det har med att du börjar bli gammal?

*klampklampklamp*

*springer och gömmer mig*
 
Ett foliepaket smör, låt mjukna, vispa ihop med rapsolja och vatten, kallades mjuksmör på 70-talet. Det är gott på smörgåsen, lätt att bre och du kan välja smör % själv! Kallas fortfarande mjuksmör eller smör. Beroende på sammanhang får man mjuksmör eller smör i folie här hemma om man ber om smör, finns inget annat och om meningen/frågan inte avslöjar användandet blir frågan tillbaka, till smörgåsen?
 
Jag tycker att bregott både smakar mindre smör och är lättare att bre med, sedan en del år tillbaka. Det luktar också mindre smör nu än förr. Det är verkligen trist för smörgrejen var ju anledningen till att dels att det var gott och dels att jag köpte det, så att förändra det så att det blir mer margarinlikt känns onödigt.

Jag vet egentligen inte hur Flora står sig på "Något att bre på mackan" statuslistan. Även den har nog ändrats något i smaken, inte så mycket som bregott dock. Jag tror bregott lever mycket på sitt namn och rykte fortfarande..... om det nu är så att det innehåller så lite smör som det verkar. Jag vet flera som absolut inte har margarin i sina hem, icke, men bregott går bra, det är ju det enda riktiga smöret till smörgåsar! :angel:
Frågan är om de inte gjort det lätt för sig och ändrat "formulan" eller vad i helskotta de gillar att kalla det till en som är lättare att bre. Och tycker att det är orsaken till att de gjorde det, samtidigt som smör råkade börja bli mycket dyrare... så de råkade minska produktionskostnaderna samtidigt. Som av en händelse.

De ändrade ju även GB gammeldags gräddglass i papperspaket för några år sedan, "för att den skulle kristallisera sig mindre" gissar ersatte grädde med något billigare. Den blev sådär äckligt Magnumsmakande (avskyr smaken av själva glassen i magnumgklassar, haken är att den sprider sig över hela sortimentet) och fick gigantiska protester så de backade. Nu är den nästan normal igen. Dvs smälter till en tunn soppa istället för förvandlas till mousse med rumsvärme.

(i kategorin allmänt gnäll, cocosprickar smakar inte alls som tidigare och jag kan inte hitta någonting om ändrade recept :arghh: de var mina favoriter och går inte att äta längre. Sockerbitar doppade i choklad och cocos ligger närmst men är inte samma sak.)
 
Ett foliepaket smör, låt mjukna, vispa ihop med rapsolja och vatten, kallades mjuksmör på 70-talet. Det är gott på smörgåsen, lätt att bre och du kan välja smör % själv! Kallas fortfarande mjuksmör eller smör. Beroende på sammanhang får man mjuksmör eller smör i folie här hemma om man ber om smör, finns inget annat och om meningen/frågan inte avslöjar användandet blir frågan tillbaka, till smörgåsen?
Kul! kanske testar.
 
Ett foliepaket smör, låt mjukna, vispa ihop med rapsolja och vatten, kallades mjuksmör på 70-talet. Det är gott på smörgåsen, lätt att bre och du kan välja smör % själv! Kallas fortfarande mjuksmör eller smör. Beroende på sammanhang får man mjuksmör eller smör i folie här hemma om man ber om smör, finns inget annat och om meningen/frågan inte avslöjar användandet blir frågan tillbaka, till smörgåsen?

Måste testa! Det blir ju billigare än att köpa Bregott (som är det enda bordssmöret jag gillar)
 
Måste testa! Det blir ju billigare än att köpa Bregott (som är det enda bordssmöret jag gillar)

Tyvärr kostar 500g smör ungefär lika mycket som 600g Bregott, vilket ganska väl motsvarar det som receptet föreskriver. Men några kronor blir det, och dessutom kan man köpa på sig lite extra smör när det är erbjudanden, så blir det fler kronor.

(Och smaksätta själv med brynt smör för lyx!)
 
Tyvärr kostar 500g smör ungefär lika mycket som 600g Bregott, vilket ganska väl motsvarar det som receptet föreskriver. Men några kronor blir det, och dessutom kan man köpa på sig lite extra smör när det är erbjudanden, så blir det fler kronor.

(Och smaksätta själv med brynt smör för lyx!)

Här kostar Bregott 42:- asken medans de ofta har kampanj på smör. Just nu har de två för 50:- :)
 
Jag säger bregott om det smör jag har på smörgåsen då det är det märket vi alltid haft.
Smör är för mig det smöret man bakar med.
Magarin tänker jag nog på det man kan baka med i första hand som inte är ”smör”.
Har nog inte ens tänkt på att de finns magarin som man brer på smörgåsen.
 
Tyvärr kostar 500g smör ungefär lika mycket som 600g Bregott, vilket ganska väl motsvarar det som receptet föreskriver. Men några kronor blir det, och dessutom kan man köpa på sig lite extra smör när det är erbjudanden, så blir det fler kronor.

(Och smaksätta själv med brynt smör för lyx!)

Smaksätter med både brynt eller syrat smör!

Köper när de har rabatter, sparar massor på det, dessutom gillar jag lite mer olja i vilket gör att jag får extra mycket smör :D
 
Smaksätter med både brynt eller syrat smör!

Köper när de har rabatter, sparar massor på det, dessutom gillar jag lite mer olja i vilket gör att jag får extra mycket smör :D
Hur mycket smör/smörersättning förbrukar du då i månaden. Man måste ju förbruka massor för att tjäna massor när det handlar om kronor eller några tior per kg.
 
Huuuuh.... så läskigt! Jag vågar aldrig köpa färdiga mackor utan att fråga om det är smör på dem heller. Oftast går det bra typ tre tuggor, sedan biter man ned i den där tjocka 'klicken' de lämnat i mitten. Oftast är det dessutom margarin. Haha, jag hulkas nästan av blotta tanken! 😅
Det är ju jättesmarrigt! :nailbiting::angel:
 
Jag var nog vuxen när jag fattade att skillnaden på smör och margarin var något annat än smör = det man har på smörgåsen och margarin = det man steker i (eller bakar med).

säger smör om de bpda fast jag inte kan äta mjölkprotein. men ska det handlas står det ex blå flora, mjölkfritt margarin till bakning.
 
Jag beställde igår via REKO hemkärnat smör från en lokal tillverkare. Det ska bli spännande att smaka!
(Sen beställde jag även 4 ostar från mejeriet, men det kan vi tala tyst om.)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 688
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 027
Senast: Voeux
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 548
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 791
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp