Bukefalos 28 år!

Stora smörslaget på Bukefalos (utbruten från Saker som ni fattade sjukt sent)

Hmm när jag var liten och läste på asken stod det 80% smör. Kan de ha gjort om receptet, nu när jag tittade på deras hemsida står faktiskt inte hur mycket smör det är i och det är onekligen mycket lättare att bre med nu direkt ur kylen än när jag var liten.

Hemma bakade jag rätt och slätt med Bregottet när jag var liten. 150 gram till paj=halva paketet. Gissa om jag gräver raka kanter med hål från ena sidan helst och har fullt krig i Bregottpaketet hemma med min man som liksom drar rakt över, det ser bara hemskt ut.
Fast smör består till ca 80% av fett resten är mest vatten om jag mins rätt. 80% av 80% >80%

Men jag du har rätt om bredbarheten, bregott går verkligen att bre nuförtiden till skillnad från när jag var liten. Vi hade lätta/ lätt och lagom hemma. Inget fel på smaken enligt mig då.
 
Fast smör består till ca 80% av fett resten är mest vatten om jag mins rätt. 80% av 80% >80%

Men jag du har rätt om bredbarheten, bregott går verkligen att bre nuförtiden till skillnad från när jag var liten. Vi hade lätta/ lätt och lagom hemma. Inget fel på smaken enligt mig då.
Ja men det stod alltså 80% smör väl synligt, så det är inte motsvarande mjölkfettprocenten tror jag.

Vi hade Lätt och lagom hemma ett tag, för att alla hade det och man blev smal av det (mamma gick över till det och lättmjölk vid någon kampanj, men fortsatte som tur var aldrig mot mini av båda). Vi tyckte alltid bättre om Bregott och både mamma och jag har gått tillbaka till det när 80-talet dog ut. När jag var liten stekte vi i det, hade det på macka och bakade med det. (undrans vad vi stekte och bakade i under Lätta tiden, enda gången jag hällde det i stekpannan blev det mäkta udda. En får la gissa på olja och smör.)

Minns att då var striden Lätta eller Lätt och lagom som smakade ganska olika, ingen hade någonting annat, nu har jag svårt att äta båda men det går om det ställs fram av någon, men kan inte få i mig 0.1 % fettvarianterna ens om det står på bordet.
 
Det har missats en jättestor detalj i denna diskussion och det är om det heter bregotten eller bregottet?

Förövrigt gillade jag den som kom med förslaget smolja. Tänkte införa det här hemma:banana:
Likgiltigt, det är ett paket som jag ändå länar i affären :)
 
Ja men det stod alltså 80% smör väl synligt, så det är inte motsvarande mjölkfettprocenten tror jag.

Vi hade Lätt och lagom hemma ett tag, för att alla hade det och man blev smal av det (mamma gick över till det och lättmjölk vid någon kampanj, men fortsatte som tur var aldrig mot mini av båda). Vi tyckte alltid bättre om Bregott och både mamma och jag har gått tillbaka till det när 80-talet dog ut. När jag var liten stekte vi i det, hade det på macka och bakade med det. (undrans vad vi stekte och bakade i under Lätta tiden, enda gången jag hällde det i stekpannan blev det mäkta udda. En får la gissa på olja och smör.)

Minns att då var striden Lätta eller Lätt och lagom som smakade ganska olika, ingen hade någonting annat, nu har jag svårt att äta båda men det går om det ställs fram av någon, men kan inte få i mig 0.1 % fettvarianterna ens om det står på bordet.
Precis det jag menade, 80% smör är 64% smörfett.

Jag har nog taskiga smaklökar, vi hade lätt/lätt och lagom lite om vart annat och jag tyckte det var sak samma. Bregott smakade annorlund, tror mest jag upplevde det saltare och ovant.
 
Precis det jag menade, 80% smör är 64% smörfett.

Jag har nog taskiga smaklökar, vi hade lätt/lätt och lagom lite om vart annat och jag tyckte det var sak samma. Bregott smakade annorlund, tror mest jag upplevde det saltare och ovant.
Oj men det är ju jätteskillnad! Så stor att man blev förvånad för man hade trott de skulle smaka samma sak. Om de inte ändrat smakerna sedan jag var nio förstås... har inte ätit Lätt och lagom sedan dess. Har för mig att en del av smaken sades komma från hm B-vitamin av alla saker.
 
Grejen med det gröna Bregott är det är helt okej att bre med om det inte råkat stå framme för länge. Det är vid om kallningen som det blir stenhårt till nästa gång (och jag är verkligen sämst på att ta in det i tid). Det finns ju det blåa också som alltid är lätt att bre med, men inte riktigt lika gott.

Jag ÄLSKAR knäckemackor, och i periodvis går det åt mängder med smör (ett måste är att ha Kvibilles cheddar på). I andra perioder har jag inte smör hemma på någon månad. 🤷‍♀️
 
Du lever verkligen farligt när du retar bukemaffian.


:D :D :D :laugh:
B6BB7B63-2F15-4E9F-8379-DA217CFD18AF.gif
 
Grejen med det gröna Bregott är det är helt okej att bre med om det inte råkat stå framme för länge. Det är vid om kallningen som det blir stenhårt till nästa gång (och jag är verkligen sämst på att ta in det i tid). Det finns ju det blåa också som alltid är lätt att bre med, men inte riktigt lika gott.

Jag ÄLSKAR knäckemackor, och i periodvis går det åt mängder med smör (ett måste är att ha Kvibilles cheddar på). I andra perioder har jag inte smör hemma på någon månad. 🤷‍♀️
Aha! det förklarar varför de sista sura smörklickarna i paketet alltid är stenhårda jämfört med det nya paketets smör.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 871
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 119
Senast: Voeux
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 624
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 900
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp