Stora tråden om Donald Trump (3) (ändrad rubrik)

Det här är väl pågående USA-tråd?

För er som är intresserade av ett eventuellt kommande anfall mot Iran, ska veta att förutsättningarna nyligen har ändrats något.

UK har informerat USA att de inte längre får använda brittiska baser (inkluderande flygbasen Diego Garcia i Indiska Oceanen) för att attackera andra länder, eftersom det kan bryta mot internationell lag.

https://edition.cnn.com/2026/02/20/europe/britain-air-base-access-us-iran-intl-hnk-ml
Det har avhandlats i Israel-tråden! (USA är ju inte ensamma i det här, så ibland blir det lite av en överlappning).

Sjukhusbåten som det ryktas om skulle vara påväg till Grönland. Men det är väl en skenmanöver tror jag. Destination Iran?

Sjukhusbåten som det ryktas om skulle vara påväg till Grönland. Men det är väl en skenmanöver tror jag. Destination Iran?
Finns ingen sjukhusbåt i drift just nu.
Båda ligger i torrdocka.

Hade någon varit i drift, hade den inte åkt till Grönland. USA har nämligen inte något sådant fartyg som hanterar arktiska förhållanden i februari. De har en isbrytare, satt i drift 71-73 nån gång, men den är i Alaska just nu.

Det har avhandlats i Israel-tråden! (USA är ju inte ensamma i det här, så ibland blir det lite av en överlappning).
My bad.
Det är ju självklart att avhandla att Europa börjar markera med mer än ord mot Donald Trumps regim i en Israel-tråd.

Jag ska genast ta mig dit och berätta vad Danmark svarade på en amerikansk förfrågan om att hjälpa till med flygunderstöd i... Israel-frågan...
?

My bad.
Det är ju självklart att avhandla att Europa börjar markera med mer än ord mot Donald Trumps regim i en Israel-tråd.

Jag ska genast ta mig dit och berätta vad Danmark svarade på en amerikansk förfrågan om att hjälpa till med flygunderstöd i... Israel-frågan...
?
Jag upplyste bara om att det tagits upp där, och att det ibland överlappar lite. Det var inte en någon uppmaning om att du borde skriva där istället.

Det är nog ljug som det mesta han säger men syftet är att hålla Grönlandsfrågan vid liv och genom uttalanden som det här skapa en illusion om hur läget är, att Danmark inte har koll på Grönland och det gör det rätt att USA tar över. De har bara för tillfället fullt upp med Iran men när det är avklarat och möjligen Kuba också, sen kommer han köra Grönlandsspåret fullt ut.

Det är min bedömning, tror många gör samma.

Det roligaste av allt var väl att Danmark just hade räddat en amerikansk besättningsman i en ubåt och flugit mannen till ett sjukhus i Nuuk utan kostnad och utan några föraäkringsblanketter. Så att Trump vill få det till att Grönland har samma kassa sjukvårdsystem som USA var lite väl komiskt. Dessutom att denna 80 åriga, dementa dåren till president, skriver om sin så kallade sjukhusbåt mitt i natten på nätet likt en tonåring känns lagom stabilt🙄

Det roligaste av allt var väl att Danmark just hade räddat en amerikansk besättningsman i en ubåt och flugit mannen till ett sjukhus i Nuuk utan kostnad och utan några föraäkringsblanketter. Så att Trump vill få det till att Grönland har samma kassa sjukvårdsystem som USA var lite väl komiskt. Dessutom att denna 80 åriga, dementa dåren till president, skriver om sin så kallade sjukhusbåt mitt i natten på nätet likt en tonåring känns lagom stabilt🙄
Det kan tyckas galet men jag tror det är en medveten strategi från hans administration och att det främst riktar sig mot opinionen i USA. Genom att konstant komma med sånt här så blir bilden hos fler och fler att det är moraliskt rätt att USA tar Grönland. Propaganda alltså.

Demokraterna verkar verkligen inte vilja vinna framöver. De har låga opinionssiffror som parti, trots att de är i opposition till Trump som inte är särskilt populär just nu, speciellt hos deras egna väljarbas. Ändå fortsätter det självdestruktiva beteendet med att vägra offentliggöra DNCs eftervalsanalys som var tänkt att bli offentlig.

Nu har åtminstone axios ett reportage om delar av vad den kom fram till, rörande Gaza-och det är tbh i stort sett det enda jag kan tänka mig att det finns en vilja att inte offentliggöra för att det är för känsligt. Alla förstår att det inte enbart är Gaza, men jag har svårt att se att man skulle hemlighålla info om migration eller transfrågor (som jag tar för givet ingår i analysen). Möjligtvis vill "konsultklassen" som jobbat med kampanjen inte hamna i skottlinjen för hur de spenderat pengar, men jag tror ändå inte att det är lika "besvärligt" att hantera.

"Hamid Bendaas, a spokesperson for the IMEU Policy Project, said that during the meeting "the DNC shared with us that their own data also found that policy was, in their words, a 'net-negative' in the 2024 election." Two other senior aides at the pro-Palestinian organization also said the DNC had drawn that conclusion."
https://www.axios.com/2026/02/22/dn...tm_campaign=editorial&utm_medium=owned_social

Arkiverad version: https://web.archive.org/web/2026022...s.com/2026/02/22/dnc-2024-autopsy-harris-gaza

Det är just denna händelse som är grunden till Agent Oranges yrande om sjukhusbåten.

1771863537307.webp

Denmark is going to send two mental hospital ships to the US to treat the government.

För ganska prick 24h sedan plockades det ena av USA's sjukhusbåt ur torrdocka, och sjösattes.
Just nu befinner sig USNS Mercy ute i Mexikanska Golfen.

Rykten säger att dess destination är Nuuk, Grönland efter en direkt order av Agent Orange.
Men fortfarande är isförhållanden ett problem runt Grönland i februari/mars om man rattar ett icke isklassat flytetyg. Fortfarande finns det inte någon hamn på ön som är stor nog att hantera ett skepp i denna storlek. (Djupet i hamnen i Nuuk är decimetrar djupare än vad USNS Mercy behöver.) Fortfarande är inte servicen efterfrågad av vare sig Grönland eller Danmark.

https://gcaptain.com/too-much-ice-a...ing-a-u-s-hospital-ship-mission-to-greenland/
(artikeln är skriven den 23/2, alltså i förrgår, dagen innan sjösättningen.)

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-87.3/centery:29.3/zoom:9
https://gcaptain.com/hospital-ship-usns-mercy-departs-alabama-as-greenland-mission-remains-unclear/

Senast ändrad:
Rykten säger att dess destination är Nuuk, Grönland efter en direkt order av Agent Orange.
I ärlighetens namn kan eländet vara på väg till en annan hamn (Portland/Oregon) för fortsatt underhåll i annan docka.
Enligt tidigare lagd plan ska den befinna sig där i mars i nådens år av 2026.

Vi kommer se om USNS Mercy svänger babord eller styrbord på väg ut ur Golfen.

Allt behöver inte vara Donald Trumps fel.

Litet OT men... det har beskrivits på flera ställen att båda sjukhusskeppen (Mercy och Comfort) legat i torrdocka i Alabama för underhåll. Tittar man på Google Earth så hittar man (på Alabama shipyard på Pinto Island) just nu Comfort vid kaj men inga torrdockor - däremot flera flytdockor. Backar man i historiken ser man något av sjukhusskeppen i flytdocka. Gör man inte skillnad mellan begreppen på engelska?

Litet OT men... det har beskrivits på flera ställen att båda sjukhusskeppen (Mercy och Comfort) legat i torrdocka i Alabama för underhåll. Tittar man på Google Earth så hittar man (på Alabama shipyard på Pinto Island) just nu Comfort vid kaj men inga torrdockor - däremot flera flytdockor. Backar man i historiken ser man något av sjukhusskeppen i flytdocka. Gör man inte skillnad mellan begreppen på engelska?
Är det inte mest troligt att de som rapporterar inte har koll på vare sig olika typer av dockor, isklassningar, ellr öhtg något alls.
I synnerhet med tanke på att landets president tangerar att vara en lallande dåre.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 32
  • Nosework-tråden

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Nääär vänder det?

Hästrelaterat