Bukefalos 28 år!

Storfamilj

Jag undrar också hur de får ihop ekonomin. Visst i de program jag sett så bor de trångt, barnen ärver kläder, inga dyra aktiviteter/ utflykter etc
Men ändå.,,
De program jag sett så är mamman hemma och mannen jobbar, så bara en inkomst,
I programmet idag var dessutom mannen arbetslös.

Det hade varit intressant att träffa dessa familjer i verkligheten..
 
Tror du att man kan möta alla 16 barns behov?
Jag vet att jag inte skulle vilja ha 16 barn, jag vill inte ens ha 4
Jag tror inte alla föräldrar klar attmöta 16 barns behov, det finns människor som inte ens kan möta sina egna behov
Vi ser det i tråden "öppet brev..."
 
Nu är jag ute på hal is, men utifrån de få storbarnsfamiljer jag har träffat, har jag uppfattat att kvinnan tyckte om att vara gravid och vad det "står för", men även spädbarnstiden. Jag tänkte då - kanske helt felaktigt - att skaffa fler barn var för att (omedvetet?) upprepa just den perioden och de känslor som förknippades med det.
 
Jag har sett massvis av avsnitt av "19 kids and counting", som handlar om familjen Duggar i USA. De lever i ett enormt hus där båda föräldrarna är hemma i stort sett alltid, pengar få de in genom hyresintäkter från fastigheter som de köpte redan när de var nygifta. Barnen hemskolas, men eftersom de har en del pengar åker de även runt och ser lite annat av världen.

Iaf, de är troende baptister, barnantalet är upp till Gud enligt dem. Dock dog det sista barnet, så de verkar ha insett att åldern och allt barnafödande har tagit ut sin rätt.
I det fallet känns deras religiösa syn snurrigare än barnantalet. Hela grejen med att vuxna människor gifter sig när de inte ens har hållit varandra i handen, det ska vara förkläden hit och dit och flickorna ska laga mat i hemmet. Tycker det är intressant att det sker i vita hem i USA, men det är ungefär samma sak som muslimer världen över får skit för (parentes).
 
Å, utveckla! Jag har missat det fullständigt! Vilken son?
Josh såg jag, minsann:eek: fast inte särskilt förvånad, han är ytterst osympatisk, ungefär lika osympatisk som föräldrarna.
Det finns ju en syster som tagit avstånd från familjen (eller iaf tv-programmet), Jana, hon ville plugga och det var väl kanske inte det bästa som kunde hända enligt familjen.

Sen, om jag ska vara fördomsfull, är jag inte så förvånad att en person som växer upp i ett hem där sex är tabu blir knasig när denne personen plötsligt har alla möjligheter att utforska sin sexualitet. Men jag har ingen källa på att det verkligen är så, men jag jag tror mer på öppenhet.
 
Jag känner en familj som har tio barn. Pappan är präst och det är i alla fall delvis av religiösa skäl som barnen har blivit så många. Men tio barn innebär ju inte tio småbarn, lyckligtvis.

För mig är alltsammans obegripligt och naturligtvis hamnar rätt mycket ansvar på de större barnen. Om det är en bra sak eller inte kan man givetvis tycka olika om, men jag känner mig främmande för det.

I den familj jag känner arbetar pappan medan mamman är hemma med barnen. Det betyder ju också att de inte har särskilt gott om pengar och att det är väldigt mycket saker som barnen därför inte kan få uppleva. Även sådant som biobesök och kafébesök blir ju rätt dyrt med en skara barn och resor, ridlektioner, seglarskola och skidresor är inte ens att tänka på.
 
Utifrån programmet får jag bilden av att det föräldrarna inte hinner får äldsta syskonen hjälps till med. Dvs det ser ut som äldsta syskonen gör mer än vad andra barn och tonåringar normalt gör.
Baserat på vänner, klasskompisar och grannar när jag växte upp så blir det så långt innan barnantalet är uppe i tio. Det "räcker" att ha fyra-fem småsyskon för att tidigt få en vuxenroll i familjen. Jag är kritisk, särskilt för att det blir så olika roller och ansvar för de äldre i barnskaran jämfört med de yngre.
 
Jag känner en familj som har tio barn. Pappan är präst och det är i alla fall delvis av religiösa skäl som barnen har blivit så många. Men tio barn innebär ju inte tio småbarn, lyckligtvis.

För mig är alltsammans obegripligt och naturligtvis hamnar rätt mycket ansvar på de större barnen. Om det är en bra sak eller inte kan man givetvis tycka olika om, men jag känner mig främmande för det.

I den familj jag känner arbetar pappan medan mamman är hemma med barnen. Det betyder ju också att de inte har särskilt gott om pengar och att det är väldigt mycket saker som barnen därför inte kan få uppleva. Även sådant som biobesök och kafébesök blir ju rätt dyrt med en skara barn och resor, ridlektioner, seglarskola och skidresor är inte ens att tänka på.
Mamma och pappa hade 4 barn och inte hade vi råd med resor och annat för det.
Friluftsdagarna fick vi ta gratisalternativen.
Spela tennis hela dagen jippie
Tur nog så fick man på den tiden den vanliga påsen med en bulle en juice och ett äpple med sig att äta.
Så även små familjer har det tufft.
 
Baserat på vänner, klasskompisar och grannar när jag växte upp så blir det så långt innan barnantalet är uppe i tio. Det "räcker" att ha fyra-fem småsyskon för att tidigt få en vuxenroll i familjen. Jag är kritisk, särskilt för att det blir så olika roller och ansvar för de äldre i barnskaran jämfört med de yngre.
Ja det är sant.
Det jag sett hos familjerna med flera barn är också det ekonomiska. Att det blir tråkigt för en tonåring att inte kunna gå med på bio med vänner för det finns inte pengar etc
 
Ja det är sant.
Det jag sett hos familjerna med flera barn är också det ekonomiska. Att det blir tråkigt för en tonåring att inte kunna gå med på bio med vänner för det finns inte pengar etc
Ja och det blir också en del av vuxenansvaret, att göra avkall på saker pga familjens ekonomi. :(
 
Mamma och pappa hade 4 barn och inte hade vi råd med resor och annat för det.
Friluftsdagarna fick vi ta gratisalternativen.
Spela tennis hela dagen jippie
Tur nog så fick man på den tiden den vanliga påsen med en bulle en juice och ett äpple med sig att äta.
Så även små familjer har det tufft.
Fyra barn är inte vad jag räknar som "små familjer", men jag förstår vad du menar. Givetvis påverkar både föräldrarnas inkomst/ekonomi och barnantalet hur familjen lever. Det är ändå lättare att tänka sig en fyrabarnsfamilj där det finns pengar nog för barnens aktiviteter, än att tänka sig en tiobarnsfamilj där barnen kan få välja hobbies särskilt fritt.
 
Det får mig att tänka på Anna Wahlgren, även om jag inte minns exakt hur många barn hon fick. Där handlade det ju mycket om "flocken" och gemenskapen inom den. Kanske en önskan att bygga upp en trygg "flock" att höra hemma i, en plats där man har stor betydelse för många?
 
Det får mig att tänka på Anna Wahlgren, även om jag inte minns exakt hur många barn hon fick. Där handlade det ju mycket om "flocken" och gemenskapen inom den. Kanske en önskan att bygga upp en trygg "flock" att höra hemma i, en plats där man har stor betydelse för många?
Gift 7 gånger, 9 barn.
Var det inte hennes dotter som gick emot henne för något år sedan?
 
Jag undrar också hur de får ihop ekonomin. Visst i de program jag sett så bor de trångt, barnen ärver kläder, inga dyra aktiviteter/ utflykter etc
Men ändå.,,
De program jag sett så är mamman hemma och mannen jobbar, så bara en inkomst,
I programmet idag var dessutom mannen arbetslös.

Det hade varit intressant att träffa dessa familjer i verkligheten..
Duggarfamiljen har väl tjänat massor med pengar på TLC. Sen gjorde väl nån bort sig i familjen så de stoppade programmet men nu ska det visst starta om igen. Jag tänker inte titta på eländet.
 
Ja, som skrev en bok om uppväxten, som inte var speciellt positiv. Inte så att det negativa handlade om familjens storlek, men ändå.
Jag har inte läst Felicia försvann, men jag har (som många andra) läst Barnaboken. Och visst, om man vill ha många barn och hantera familjen som någon sorts funktionell industri, så är väl den boken användbar. Jag tyckte att Wahlgren genom sina uppfostringsråd beskrev ett synnerligen torftigt sätt att växa upp på. (Och där gick hon ju ändå inte in på sådant som dottern Felicia lär peka på i sin bok, såsom alkoholism.)
 
Jag har inte läst Felicia försvann, men jag har (som många andra) läst Barnaboken. Och visst, om man vill ha många barn och hantera familjen som någon sorts funktionell industri, så är väl den boken användbar. Jag tyckte att Wahlgren genom sina uppfostringsråd beskrev ett synnerligen torftigt sätt att växa upp på. (Och där gick hon ju ändå inte in på sådant som dottern Felicia lär peka på i sin bok, såsom alkoholism.)
Jag fick, lite, känslan av att AW genom sin stora familj försökte bygga upp en trygg flock (hon använder själv ofta det ordet i sina texter) att leva i, omringad av en starkt sammanknuten familj som en garanti mot ensamhet. Att det sen inte fungerade är ganska tydligt... Det är kanske, delvis, detta människor gör, när de skapar sig stora familjer med massor av barn?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 953
Senast: Farao
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 692
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 270
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 818
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp