Bukefalos 28 år!

Storfamilj

Jag fick, lite, känslan av att AW genom sin stora familj försökte bygga upp en trygg flock (hon använder själv ofta det ordet i sina texter) att leva i, omringad av en starkt sammanknuten familj som en garanti mot ensamhet. Att det sen inte fungerade är ganska tydligt...
Det skriver hon väl nästan? När det kommer upp att nio ungar knappast kan få varsin ponny samt två timmars godnattsaga var, så kontrar hon med att "de ju har så många syskon" som om syskon i sig är en sorts rikedom. Vilket det ju inte alls är självklart att syskon är. De syskonrelationer jag har sett i mitt liv har sett väldigt olika ut. (I en del fall har jag nästan tyckt synd om personer som har fått varandra till syskon trots att de så uppenbart inte alls fungerar tillsammans.)
 
Det skriver hon väl nästan? När det kommer upp att nio ungar knappast kan få varsin ponny samt två timmars godnattsaga var, så kontrar hon med att "de ju har så många syskon" som om syskon i sig är en sorts rikedom. Vilket det ju inte alls är självklart att syskon är. De syskonrelationer jag har sett i mitt liv har sett väldigt olika ut. (I en del fall har jag nästan tyckt synd om personer som har fått varandra till syskon trots att de så uppenbart inte alls fungerar tillsammans.)
Åh herregud. Tänk att vilja ha en ponny och få höra Du ska få en lillebror istället! :laugh:
 
Det skriver hon väl nästan? När det kommer upp att nio ungar knappast kan få varsin ponny samt två timmars godnattsaga var, så kontrar hon med att "de ju har så många syskon" som om syskon i sig är en sorts rikedom. Vilket det ju inte alls är självklart att syskon är. De syskonrelationer jag har sett i mitt liv har sett väldigt olika ut. (I en del fall har jag nästan tyckt synd om personer som har fått varandra till syskon trots att de så uppenbart inte alls fungerar tillsammans.)
Den inställningen har jag ofta sett, att barn ska vara glada att ha många syskon.
Min syster och jag började dock först uppskatta varandra när vi var 25+.
Som barn och tonåringar hade vi inte så mkt kontakt trots att vi bodde ihop.
 
Åh herregud. Tänk att vilja ha en ponny och få höra Du ska få en lillebror istället! :laugh:
Det om något skulle väl slå besvikelsen när man önskade sig en häst i julklapp/födelsedagspresent och varenda *** gång stod en leksakshäst på bordet med orden "det ÄR en riktig häst! En riktig leksakshäst!" ;)

Angående Felicias bok ska det bli intressant att läsa den. Har ägnat den en tanke nu och då och tänkte köpa hem den och ge mig på den nu. Måste nästan följa upp med svaret på den sen från AW. Enligt tidningen jag läste recensionen i finns det en hel del saker som är helt uppåt väggarna som kvinnan tar på sig.
 
Flera av mina klasskompisar i högstadiet hade väldigt många syskon, dock främst pga att de är plymouths och inte använder preventivmedel.
Mamman är alltid hemma och fäderna har, för det mesta, bra jobb. Om någon familj har det trassligt ekonomiskt så hjälper de andra i samfundet till.
Det känns lite amerikanskt sekt-aktigt, på något vis.
 
Flera av mina klasskompisar i högstadiet hade väldigt många syskon, dock främst pga att de är plymouths och inte använder preventivmedel.
Mamman är alltid hemma och fäderna har, för det mesta, bra jobb. Om någon familj har det trassligt ekonomiskt så hjälper de andra i samfundet till.
Det känns lite amerikanskt sekt-aktigt, på något vis.
Var detta i Sverige eller vilket land?
 
Hade jag haft 16 hundar hade jag fan blivit anmäld till länstyrelsen, plus att jag har för mig att man måste ha speciellt tillstånd för att få hålla mer än ett visst antal djur i ett vanligt hus samtidigt, dvs över ett visst antal räknas det som verksamhet och då ska man ha speciella papper.

Borde vara samma med barn tycker jag. Efter ett visst antal ska man göra en utvärdering av föräldrarnas motiv och föräldrarnas förmåga att faktiskt hantera fler...
 
Hade jag haft 16 hundar hade jag fan blivit anmäld till länstyrelsen, plus att jag har för mig att man måste ha speciellt tillstånd för att få hålla mer än ett visst antal djur i ett vanligt hus samtidigt, dvs över ett visst antal räknas det som verksamhet och då ska man ha speciella papper.

Borde vara samma med barn tycker jag. Efter ett visst antal ska man göra en utvärdering av föräldrarnas motiv och föräldrarnas förmåga att faktiskt hantera fler...
:D
 
Just dem blev granskade av SVT nyligen i ett program om sekter så är väl inte helt fel ute att det är sektliknande.

Kl
Jag är född i en familj med fyra syskon, men bara 1 som inte behövt sjukhusvistelse under barnåren. Det är också en aspekt, för alla barn är inte friska. Nu är det lite varierande grad där jag idag är frisk, en annan är frisk men bara på rätt vilkor och den tredje är gravt sjuk.
Jag har bara ett barn ;)

Min sambo har en släkting som har 6 barn, det är en otroligt fin familj och är väldigt välfungerande. De får en att vilja ha en sex barn själv när man umgåtts.
Jag vet inte varför men jag tror det är en blandning av religon (men snarare åt det hållet att det är accepterat att ha många barn, inte att det är så religiöst hemma) och att föräldrarna växt upp ensamma.
 
Baserat på vänner, klasskompisar och grannar när jag växte upp så blir det så långt innan barnantalet är uppe i tio. Det "räcker" att ha fyra-fem småsyskon för att tidigt få en vuxenroll i familjen. Jag är kritisk, särskilt för att det blir så olika roller och ansvar för de äldre i barnskaran jämfört med de yngre.

Vet inte om jag egentligen är kritisk till att ta lite ansvar som äldre, så länge det inte är allt ansvar (som att laga maten varje dag). Tex tre småsyskon och hämta på dagis någon gång i veckan.

Men när barnen är så många att man undrar om föräldrarna hann lära känna mellanbarnen alls? De två äldsta lär ju ha fått lite uppmärksamhet i tre år eller så och de yngsta lär kanske få det i några år. Men nr 3-9? kan de alls känna sina föräldrar. (Man kan ju lätt föreställa sig ett litet spöke i något hörn som är ganska bortglömt, alla kan ju inte ha tur med att klicka med ett syskon.).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 961
Senast: Farao
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 692
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 273
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 818
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp