Störiga saker vi stör oss på, del 45

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 93 874

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen är det hur jag ska kunna bevisa inkomst, A-kassa är okej som inkomst. Men just nu jobbar jag, men vid tillträdet har jag bara tre veckor kvar. Så borde egentligen ringa dem och kolla hur det funkar.

Tanken med lägenhet är att få billigare månadskostnad, den kostar nästan hälften av nuvarande hyra.

Jag tänker att det inte borde vara några problem om du kvalificerar för att få A-kassa, om de ser A-kassa som OK! Särskilt om du kan ange din nuvarande hyresvärd som referens - de kan ju intyga att du har en högre hyra idag och har varit en bra hyresgäst som betalar hyran i tid etc.

(Låter för övrigt väldigt positivt :up:. Här krävs borgensman om ens inkomst är A-kassa, CSN, Försäkringskassan etc.. Som tur var för mig så var det inte så när jag flyttade in 2014 - pluggade med CSN då - men de har stramat upp reglerna sedan dess. Kommunalt bostadsbolag.)

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tänker att det inte borde vara några problem om du kvalificerar för att få A-kassa, om de ser A-kassa som OK! Särskilt om du kan ange din nuvarande hyresvärd som referens - de kan ju intyga att du har en högre hyra idag och har varit en bra hyresgäst som betalar hyran i tid etc.

(Låter för övrigt väldigt positivt :up:. Här krävs borgensman om ens inkomst är A-kassa, CSN, Försäkringskassan etc.. Som tur var för mig så var det inte så när jag flyttade in 2014 - pluggade med CSN då - men de har stramat upp reglerna sedan dess. Kommunalt bostadsbolag.)
Detta är också en kommunalt bostadsbolag. Ska vara kvalificerad för A-kassa, tanken är ju också att ta csn.

Bläh-dag.
Aktiv dag igår och mådde inget vidare efter penicillinet jag behövde ta inför tandläkarbesöket (äter immundämpande så det är förebyggande när de ska pilla i min mun)
Sov dåligt, upp väldigt tidig och möte på kvällen.

Idag har jag lite "baksmälla" och orkar inget. Ont överallt så känns ine lockande alls att gå ut och bära ved eller gräva. Fryser.
Desssutom har väldigt många räkningar hopats just den här månaden
.Nåväl, det går väl över.

Men helvete, min sittdyna (gjord för att avlasta svanskotan - mina ligament runt den har tagit stryk och behöver avlastning för att läka) ligger kvar hemma. Första dagen med den var igår, så är inte van vid att släpa runt på den ännu.. Suttit på bussen i fem minuter och saknar den redan. Hoppas att jag kan få gå på jobbet idag.

Funderar på att beställa en taklampa till vardagsrummet. Om jag köper den från tillverkaren så kan den levereras till ombud. Om jag köper den från en annan sida, där jag har en rabattkod som innebär ca 4000:- rabatt (!), så går det bara att välja hemleverans med hänvisning till att paketet är för stort. Tillägger att båda sidorna anlitar samma fraktbolag (förutom att hemleveransen görs av ett annat bolag än när det skickas till ombud). Amen vad faaaaaen! Jag har ett jobb att sköta ffs (och pendlar) ! :arghh::arghh::arghh:
Hur dyr är lampan om du får 4000 kr i rabatt.... :nailbiting:

Det är äkta kanel. Jag har bytt till sådan på min morgongröt för den är nyttigare (som ej giftig även om man hade tryckt i sig en hel burk). Jag tycker att man vänjer sig vid den lite mildare "blommiga" smaken: https://sv.wikipedia.org/wiki/Äkta_kanel
Jag vill ha kanelsmaken. Vill inte "vänja mig" :)

Så varför finns inte den tidigare kanelen i buktiken längre.
Den lilla mängden kanel man i allmänhet får i sig är nog rätt marginell. Och många har mumsat kanelbullar och risgröt med kanel hela livet. Utan att vården sagt nåt.

@Mia_R och @MiaMia
Ja, det är det ni förtydligar som jag syftade på med "dränerar". Att istället för att regionerna kan planera och styra sina kostnader för vård av regionens invånare, så tvingas de betala fakturor till bolag som väljer enkla, snabba ärenden och uppmuntrar folk att söka till dem för saker de inte kan lösa men som de kan fakturera för. Och resultatet är mindre pengar kvar som regionerna kan använda till behovsprioriterad vård. Helt utanför allt rent fusk som såklart också sker ibland, så är det ett systemfel även utan fusket.

Borde väl egentligen vara en egen tråd, men orkade inte formulera någon just nu.

@Mia_R och @MiaMia
Ja, det är det ni förtydligar som jag syftade på med "dränerar". Att istället för att regionerna kan planera och styra sina kostnader för vård av regionens invånare, så tvingas de betala fakturor till bolag som väljer enkla, snabba ärenden och uppmuntrar folk att söka till dem för saker de inte kan lösa men som de kan fakturera för. Och resultatet är mindre pengar kvar som regionerna kan använda till behovsprioriterad vård. Helt utanför allt rent fusk som såklart också sker ibland, så är det ett systemfel även utan fusket.

Borde väl egentligen vara en egen tråd, men orkade inte formulera någon just nu.
Jo, börjar man utveckla hela problematiken har den ju en rad olika nivåer och konsekvenser. För att inte tala om de bakomliggande orsakerna till att man alls har en situation där detta är möjligt att göra osv...

Nej, man orkar inte alltid dra i den komplexare versionen av helheten. Vi håller nog helt med dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Tjockistråden 5

Barn

Hund

Katt, Andra Djur