Störiga saker vi stör oss på, del 45

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 93 864

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag insåg precis att tvätten som var klar att hängas vid lunch ligger kvar i tvättmaskinen på jobbet. Helvete :arghh: . Får tvätta om den imorgon - och komma ihåg att flytta den till torkskåp (då är den torr när jag slutar).
Påminner mig om att jag glömt tvätt kvar i maskinen ett par dagar, varit så mycket annat.

Köpte snesnka jordgubbar igår, svindyra. Ser jättefina ut, stora och röda, stenhårda och smaklösa. :banghead: Kommer aldrig mer köpa av den odlaren. :mad:

Tappade bort en av få jättestarka värktabletter som mamma skulle ta ikväll, letade vilt efter den och sa åt ena hunden att gå därifrån två gånger. Gav henne en ny och förbannade att den var borta, när jag hittade den i mattan, där hunden lagt sig bägge gångerna. Tog rätt på den men nu är den trasig så lite av innehållet har läckt ut ur kapseln. Nu har vi bara en kvar. 🤬

Skit skit skit.
Duschstången gick itu när jag la handduken över den. En skarv i plast pulvriserades.

Köpa en ny klarar jag. Men eftersom jag inte vågar (får) stå på stol eller pall behöver jag hjälp att få upp en ny..
Får försöka nödlaga den tills vidare.
Har ni ingen fixar-Malte i kommunen? De brukar ju lösa sådant.

Har ni ingen fixar-Malte i kommunen? De brukar ju lösa sådant.
Nä? Var tvungen att googla.
Det är tydligen kommunal hjälp till funktionsnedsatta.

Vi har hjälp till personer över 67. Med gräsklippning och snöskottning etc.
Tvivlar på att kommunen åtar sig sånt som konkurrerar med privata näringslivet. Det är inte speciellt tillåtet :)

Väntar tills jag hittat en lösning för stången och tar det därirån

Nä? Var tvungen att googla.
Det är tydligen kommunal hjälp till funktionsnedsatta.

Vi har hjälp till personer över 67. Med gräsklippning och snöskottning etc.
Tvivlar på att kommunen åtar sig sånt som konkurrerar med privata näringslivet. Det är inte speciellt tillåtet :)

Väntar tills jag hittat en lösning för stången och tar det därirån
Vi har det, behöver inte vara funktionsnedsatt utan bara över en viss ålder.

Vi har det, behöver inte vara funktionsnedsatt utan bara över en viss ålder.
Det mesta jag just nu behöver hjälp med är sånt som en firma gör som sitt levebröd. Det är inte tillåtet för en kommun att konkurrera.

Får helt enkelt spara ihop pengar, om jag inte hittar något listigt sätt att lösa det själv.

Det mesta jag just nu behöver hjälp med är sånt som en firma gör som sitt levebröd. Det är inte tillåtet för en kommun att konkurrera.

Får helt enkelt spara ihop pengar, om jag inte hittar något listigt sätt att lösa det själv.
Kan du be sharpei grannen om hjälp?

Har ni veteranpoolen eller liknande där du bor?
Pappa jobbar för dom och gör endel sådana snabba och enkla saker. De brukar inte vara så dyra heller.

Här gör fixar Malte sånt som klättra på stegar för att sätta upp gardiner gardinstänger så pensionärer slipper klättra.

Det är inte konkurrens när kommunen ger biståndsinsatser. Då skulle ingen kunna få städhjälp av hemtjänsten för det finns privata firmor som säljer städning osv. Finns prejudikat på att existens av kommersiellt utbud inte står i motsättning till att något klassas som ett behov enligt SOL.

Vissa insatser av förutbestämd typ som ges till definierade grupper behöver inte behovsprövas individuellt. Anledningen till Fixar-Malte-tjänster är att kommunen sparar pengar på att de som inte är stadiga på benen låter bli att hänga upp saker och byta gardiner på egen hand, pga. varje fallolycka kostar massor av omsorgsinsatser.

All respekt för vilket val du gör efter din egen inställning. Vill bara korrigera det som låter som misskreditering av kommuner som agerar lagligt, och de som tar emot insatserna.

Tonåringen med mackbehov? ;)
Jag antar att du inte vill be avkomma med sambo men det där är ju en snabb och enkel grej?

Det är inte konkurrens när kommunen ger biståndsinsatser. Då skulle ingen kunna få städhjälp av hemtjänsten för det finns privata firmor som säljer städning osv. Finns prejudikat på att existens av kommersiellt utbud inte står i motsättning till att något klassas som ett behov enligt SOL.

Vissa insatser av förutbestämd typ som ges till definierade grupper behöver inte behovsprövas individuellt. Anledningen till Fixar-Malte-tjänster är att kommunen sparar pengar på att de som inte är stadiga på benen låter bli att hänga upp saker och byta gardiner på egen hand, pga. varje fallolycka kostar massor av omsorgsinsatser.

All respekt för vilket val du gör efter din egen inställning. Vill bara korrigera det som låter som misskreditering av kommuner som agerar lagligt, och de som tar emot insatserna.
Nej. Biståndsinsatser till äldre är en viktig sak!
Men i det här fallet är jag inte hjälplös på det sättet.
/gammal kommunpolitiker :)

Det här jäkla elstödet. Så jäkla löjligt. 29:-, räcker det ens till en glass numera?
Mina 1200 räcker till mer än en glass i alla fall - men förstår inte riktigt poängen annat än att det är valår. De pengarna kunde ha stoppats in till att låta bli att låna lika mycket till reformer. Ännu märkligare att det är en borgerlig regering som håller på och sätter marknadens funktion ur spel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka